Een Xtra korte berichten, maar met een reden. Bij de nieuwe Bedford-modellen van V&V zat toch nog een kleine verrassing, die ik in de haast over het hoofd had gezien: een NL-uitvoering van de “Posterijen“, hier maar even gauw ‘rechtzetten’! Dit is een gebouwd model, waar de spiegels en ruitenwissers nog los bijgeleverd worden (nr. 3574). De Bedford is er ook als kit.
Meer info: www.vvmodel.cz
Twee door Spark nieuw aangekondigde 1/87-modellen uit de serie Le Mans Winners, die binnenkort verwacht worden:
- 87LM14 Audi R18 e-tron quattro, Startnummer 2, André Lotterer / Marcel Fässler / Benoît Tréluyer (Sieger Le Mans 2014)
- 87LM77 Porsche 936, Startnummer 4, Jacky Ickx / Jürgen Barth / Hurley Haywood (Sieger Le Mans 1977)
Info: www.sparkmodel.com op facebook
Altijd leuke modellen in de internetshop van MAN Trucks&Bus:
Info: https://man.logwin-logistics.com/
De nieuwe Wiking-varianten in de Duitse Post Museums Shop voor juni:
Info: www.postmuseumsshop.de
bartje zegt:
Hadden die PTT Bedfordjes geen rechts stuur?De vroegere modellen in ieder geval wel.
Cor-DutchArt zegt:
Geen idee eigenlijk. De eerste VG&L Commers in ieder geval wel. Trouwens ook toeval omdat deze op korte termijn leverbaar waren.
ReneN zegt:
Mij staat ook bij dat de Bedfords van de PTT net zoals de Commers een rechts stuur hadden, en dan natuurlijk schuifdeuren. Maar misschien is dat niet bij alle wagens zo geweest. Een fout heb ik wel ontdekt: bijna alle PTT-wagens hadden vroeger een zilverkleurig of wit dak, zeker geen rood.
De wieldoppen zijn juist. Vaak werden die er af gehaald en de velgen zwart gespoten. Dat was niet slim van Tante Pos, want daardoor roestten de wielmoeren na verloop van tijd muurvast.
Toevallig blijkt die Bedford op een serie postzegels te zijn afgebeeld, met zilverkleurig dak: http://www.filahome.nl/postzegels/1306-postauto-nl-europa.htm
ReneN zegt:
Nog even in de boekenkast gezocht… heb ooit een fotoboekje van PTT-auto’s gekocht en daar staat een Bedford CA in. Idd met rechts stuur en wit of zilveren dak. De PTT verfde standaard bumpers, wielkasten en velgen zwart om te besparen op onderhoudskosten. Enkele oude modellen tot ongeveer 1955-1960 hadden een zwart dak, maar dat was bij zomerse temperaturen natuurlijk geen goed idee. Rode daken blijken toch wel te kunnen maar dan juist de jongere types vanaf ongeveer 1975-1980 zoals de Simca 1100, MB Düsseldorfer enzovoort.
JanS zegt:
V&V heeft een model gemaakt van de laatste versie van de Bedford met de lange wielbasis, die van 1964 tot 1969 is gebouwd. Waren die toen nog in gebruik bij de PTT?
ReneN zegt:
Jan, jij bedoelt de Bedford TK? Ja de PTT heeft er een aantal gehad, die reden vooral voor de Technische Dienst. Grijs met schrikstrepen. De kleinere Bedford J3 met lange wielbasis en kofferopbouw reed voor de Posterijen maar daar is bij mijn weten geen model van gemaakt.
De PTT heeft honderden types in dienst gehad. De Renault Goélette (Norev) en Ford Transit (Brekina) waren wijdverbreid. Kan nog wat mee gedaan worden.
De Kikkerdaf is overigens ook ruimschoots ingezet. De foto’s daarvan zijn al naar een bekende firma in Amsterdam gegaan 😉
Nou, ik kan er beter een heel artikel van maken!
ReneN zegt:
Heb je vraag verkeerd begrepen omdat ik niet wist dat de CA in een korte en lange versie is gemaakt – de (heel) korte met rechts stuur is volgens mij dan deze, maar ook dus veel ouder:
https://www.flickr.com/photos/wouterduijndam/5184926789/in/photolist-8Ub76t-nMzXLs-8qMWr2-nMzXYw-dFxQkh-8iXgXh-nvgdYm-91mbqH-f5rbHq-of4G2h-4q6WWu-5zWose-rrBmUC-9vrsTi
De lange (nou ja, eigenlijk normale) is hier afgebeeld:
https://www.flickr.com/photos/michielverburgh/14598999810/in/photolist-8Ub76t-nMzXLs-8qMWr2-nMzXYw-dFxQkh-8iXgXh-nvgdYm-91mbqH-f5rbHq-of4G2h-4q6WWu-5zWose-rrBmUC-9vrsTi
Laat die nou een links stuur hebben… weer wat geleerd, het kan dus allebei.
ReneN zegt:
Helaas, de link naar de foto’s is alleen te zien als je ingelogd bent… De gewone CA is dus een hele korte, de “lange” CA is een normale bestelwagen, de J3 een verlengde.
JanS zegt:
Rene, ik bedoelde echt deze CA. Ik kan me alleen de oudere versies herinneren,die met het andere front van voor 1964. Maar nu heb ik de foto’s gezien, dus het model klopt verder wel.
Webmaster zegt:
@ReneN, je mail stond als Spam in sitebeheer, heb deze toegelaten/toegestaan en als het goed is kan iedereen nu de links wel zien.
JanS zegt:
Rene, een artikel voor de BERICHTEN over de “Posterijen”-autoos zou wel heel aardig zijn!
Cor-DutchArt zegt:
Misschien i.s.m. Nieck Lambers.
nastynick zegt:
Wat leuk dat je mijn naam noemt Cor.
Maar de daken waren inderdaad niet vaak rood bij de Posterijen. Of dat nou met geld te maken had weet ik niet. ( het is een goed argument aangezien ze niet veel later alle auto’s gingen leasen vanwege de kosten). Als je naar de latere PTT auto’s kijkt zie je dat ze van dat idee afgestapt zijn en dat ze wel rode daken hebben.
Er zijn geen modellen van de Posterijen met zilver dak, de meeste modellen zijn met het herkenbare zwarte dak en een aantal uitvoeringen met een witte. Verder is het een gaaf model moet ik zeggen, zeker met het kenteken erbij opgedrukt.
Van mij mag er nog wel eens de Ford Taunus vd Posterijen een keer uitkomen samen met de DAF A 1600.
Cor-DutchArt zegt:
Die Taunus van Roco/Herpa? Zou leuk zijn natuurlijk.
JanS zegt:
Een Taunus van Wiking is eerder voorstelbaar dan een van Roco.
Cor-DutchArt zegt:
We hebben het wel over het busje toch? Ik ben benieuwd.
JanS zegt:
Ja, Wiking 028901 Ford FK 1000.
Herpa verkoopt geen Roco-modellen meer en Roco maakt alleen nog maar modellen als wagonlading.
Frank zegt:
Dan kunnen we dus voor volgend jaar juni 2016 verwelkomen:
Spark 87LM15 Porsche 919 Hybrid #19 van Nico Hülkenberg, Earl Bamber en Nick Tandy.