VOLVO-promotiemodellen, deel 6

Eind 2001 introduceerde Volvo wat ze zelf de 2e generatie FH noemen. Optisch is het vooral een licht gewijzigd front dat dit voor het gemak door mij maar FH2 genoemd type onderscheidt van de voorganger.

Het duurde wel even voor er ook modellen van deze FH2 verschenen. AWM had eind 2002 de modellen gereed en die waren o.a. op de Spielwarenmesse 2003 te zien. Voor zover ik weet is er nog een model gemaakt voor Volvo Deutschland weer als kipper.

In de loop van 2003 verschenen ook FH2-modellen van Herpa. Voor zover mij bekend heeft dat niet tot Volvo-promotiemodellen geleid, wel een later erg mooi eigen model t.g.v. de IAA.

Wel zijn er rond 200-2004 deze diecastmodellen geweest, die als ik het goed heb door Grell Werbemittel voor Volvo Deutschland zijn gemaakt.

Dat er geen promotiemodellen meer door merken als AWM en Herpa voor Volvo zijn gemaakt heeft alles te maken met het dan nieuwe merk “Motorart” dat zich in de loop van 2003 gaat manifesteren. Motorart is namelijk de merknaam die wordt gebruikt door het Zweedse reclamebureau “Brandon” die voor Volvo het hele merchandising-gebeuren op poten heeft gezet. De eerste truckmodellen zijn van de FH2 Globetrotter-XL als 3-as trekker als vrij goed diecastmodel met in eerste instantie een schuifzeiltrailer met kunststof opbouw op een diecast chassis. Als fabrikant van deze modellen is het Chinese Hongwell actief.

Die blauwe trailer met de afbeelding van Volvo bouwmachines is er ook geweest met een zwarte trekker in het design van het Oostenrijkse ‘Flückinger”, de metallic blauwe was er ook met witte trailer:

Maar die 3-as trekker was er eigenlijk voor de modellen met de dieplader, die ook geschikt was om de best wel vele modellen van de bouwmachines van ook Motorart te ‘vervoeren’.

Al die modellen van bouwmachines van Volvo Construction, die onder meer door Motorart in model zijn omgezet, komen in een apart deel aan bod. Hier moet nog worden vermeld dat fabrikant Hongwell onder de eigen merknaam Cararama eigen varianten van al die Volvo’s heeft uitgebracht maar dan wel met andere kleuren.

In 2003 komt Volvo met een nieuwe, sterkere D16-motor en dat leidt tot de Volvo FH16-660 met ook weer een iets gewijzigd front. Daarvan is een leuk model gemaakt dat in de Volvo Merchandise Shop werd verkocht maar dat in dit geval weer werd geleverd door Grell Werbemittel, fabrikant ook hiervan is wel weer Hongwell. Diecast trekker met kunststof oplegger.

Wel even opmerken dat het diecastmodel van deze FH16 ook eens door het Amerikaanse Model Power is verkocht als losse trekker, al is dat dan geen echt promotiemodel:

Wel een echt promotiemodel is dat van de best wel mooie bronskleurige Amerikaanse Volvo VT880 met gesloten trailer, dat ook weer via Volvo Merchandise werd verkocht, maar er ook van Schuco als losse trekker aangeboden is geweest; diecast trekker weer met kunststof oplegger:

In de jaren rond 2006 kwam er ook een andere aanbieder op de in eerste instantie Amerikaanse markt: Tonkin Replicas leverde onder de naam Ton-Trucks prima 1/87-modellen van eerste de VNL780 en wat later ook de VT880; in hoeverre die modellen ook als promotiemodellen aan Volvo Trucks in Amerika zijn geleverd weet ik niet, wel dat die VT880 er met Volvo-opschrift is geweest:

Dan nog even terug naar Europa waar Volvo de B12-500 bussen verving door het toen nieuwe type 9900 en daarvan zijn door AWM meerdere modellen geleverd met Duits Volvo-promotie uiterlijk. Overigens werd de productie van deze bus in de voormalige Drögmöller-fabriek in 2005 beëindigd.

In het volgende deel aandacht voor alle modellen van Volvo bouwmachines die in het eerste decennium van deze eeuw zijn verschenen.

(Terug naar deel 5)

Laat een antwoord achter