VOLVO-promotiemodellen, deel 5

In dit deel komen verschillende modellen aan bod die in de jaren 1993 tot pak weg 2003, de periode van de FH1-serie, ook nog als Volvo-promotiemodellen kunnen worden aangemerkt, weer in de wat brede zin.

Eind jaren ’90 komen er steeds meer goedkope diecastmodellen uit Chinese productie, modellen die door de best grote onderlinge concurrentie ook steeds beter van kwaliteit werden. Vooral de bureaus die gericht waren op het verkopen van merchandise schaften die goedkope Chinese modellen aan, wat uiteindelijk uitmondde in een hausse aan zogenaamde ‘biertrucks’. Toch trokken die modellen ook meer serieuze merken aan, zelfs Schuco en Herpa verkochten bijvoorbeeld op een gegeven moment diecastmodellen ‘Made in China”.

Één van de betere fabrikanten van die diecastmodellen was wel het bedrijf Loyal Bright Ltd. dat zelf onder meer dit model van een FH1 combi aanbood:

Loyal Bright was en is voor sommigen nog fabrikant van onder meer modellen die werden aangeboden/verkocht door Edocar, Holland-Oto, WSI, Achimpex, Éligor, Majorette en Joal.

Nog een diecastmodel van een FH1 duikt op bij Volvo Sverige, naar verluidt het eerste model dat onder de naam van Motorart is geproduceerd, uiteraard “Made in China” (over Motorart later veel meer):

In Amerika is Volvo na de overname van White ook actief en introduceert in 1996 de eerste echte Volvo truck met de geheel nieuwe VN-serie:

Even later is er ook een model dat volgens opschrift op de verpakking 1/87 is maar in werkelijkheid veel groter dan H0 is:

Ook in 1995 neemt Volvo bussenfabrikant Drögmöller helemaal over nadat ze al een paar jaar samengewerkt hadden. Dat levert twee bustypen op: de Volvo B12-500 en de B12-600 (hier in 1998-versie van de laatste).

Rietze maakte daarvan modellen waarvan een aantal ook aan Volvo werden geleverd zoals dit introductiemodel van de B12-600:

Nog een B12-600 voor de IAA 1998:

De B12-500 in Volvo demo-uittvoering van 1998:

De facelift-versie van de B12-600 voor de IAA 2000:

En de ook gefacelifte B12-500 in de demoversie van 2001:

De versies van de B12-600 en B12-500 IAA 2002, daarna komt een nieuw type waarvan Rietze geen model maakt:

Heel bijzondere Volvo-promotiemodellen kwamen medio jaren ’90 van Wiking, want die maakte een prima model van de Volvo 850 R (of was het toch de T5) en leverde daarvan aan Volvo Deutschland in 1996 een fraaie rode versie in mini-vitrine en een jaar later de ‘Racing’-versie ook in minivitrine:

Die ‘850 Racing’ had een leuke voorgeschiedenis. Begin jaren ’90 besloot ook Volvo deel te nemen aan de hoogst attractieve BTCC, het Brits toerwagenkampioenschap. De mogelijkheden met de 850 werden onderzocht en het bleek dat de 850 Wagon prima gebruikt kon worden, wat natuurlijk voor Volvo gelijk ook een geweldige publiciteitsstunt was. In 1994 werden via TWR twee wagons ingeschreven met als coureurs Rickard Rydell en, jawel, onze eigen Jan Lammers (zie voorbeeldfoto). Door een reglementswijziging moest men in 1995 overstappen op de ‘gewone Saloon’. Volvo Duitsland echter zag ook wel wat in een stunt en liet in 1995 ook een 850 Kombi door Heico Motorsport meedoen aan de befaamde 24 Uren van de Nürburgring, het voorbeeld voor het Wiking-model:

In 1996 leverde Wiking daarvan het model aan Volvo en een jaar later kort ook nog kort als seriemodel:

In 2001 introduceert Volvo de 2e generatie van de FH-serie, daarover in het volgende deel.

(terug naar deel 4)

Laat een antwoord achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.