VOLVO-promotiemodellen, deel 3

Nu 25 jaar geleden introduceerde Volvo Trucks de opvolger van de succesvolle F-serie met de nieuwe FH- en FM-serie.

De 1e generatie van de nieuwe serie wordt vaak aangeduid met FH1, van die FH1 zijn gedurende de jaren ’90 nog wat varianten verschenen zoals naast de Globetrotter de nog iets grotere Globetrotter-XL en nog weer later de XL-70. Dit schema van Volvo geeft de stappen in de FH-ontwikkeling in de laatste 25 jaar weer.

Gezien de goede relatie tussen Volvo en Albedo zou je verwachten dat daarvan een eerste model zou komen, maar toch is het Roco die als eerste begin 1994 met FH1-modellen komt in de twee cabinevarianten. Van die Roco-modellen zijn mij geen promotiemodellen voor Volvo bekend, wel een prima NL-model.

Toch zijn er medio 1994 al de Albedo-modellen, in eerste instantie alleen van de Globetrotter die dan ook direct als losse trekker en als trekker met vrolijk bedrukte oplegger aan Volvo worden geleverd; de rode uitvoering is het seriemodel in Volvo demo-uitvoering:

In 1996 verscheen er zowaar een NL-promotiemodel in de vorm van deze FH1 GT voor “Volvo Truck Finance”:

In zekere zin ondanks de Duitse opschriften ook Nederlands zijn de twee modellen voor “Volvo Originalteile” want het zijn ook “Wim Bosman”-modellen:

In 1997 en 1998 verschijnen van Albedo deze twee kerstmodellen, steeds met de Globetrotter-cabine:

Volvo vult de cabinereeks aan met eerst de XL- en dan de niet alleen technisch maar ook optisch nog meer aangepaste XL-70:

In 1998 levert Albedo zijn versie van de nieuwe Globetrotter XL-70 in deze demo-uitvoering:

Die Globetrotter XL-70 is ook de trekker die Albedo als “Millenniumtruck” heeft gemaakt.

Die “Millenniumtruck” is voor zover mij bekend ook het laatste Albedo-model dat als Volvo-promotiemodel kan gelden.

In het volgende deel de andere fabrikanten als AMW/AWM en Herpa.

(Terug naar deel 2)

Eén gedachte over & ldquo; VOLVO-promotiemodellen, deel 3 & rdquo;

Laat een antwoord achter