In 1987 introduceerde Volvo een uiterlijk opnieuw wat veranderde F-serie, de zeg maar 3e variant met dan ook de nu legendarische F16. Het is toch wel enigszins verrassend dat Albedo met een eerste model komt, een model dat de vorige Herpa-versies in de schaduw stelt: veel beter gedetailleerd en met voorbeeldige kantelcabine. Dat die cabine op het Herpa-chassis van de MAN F90 is gezet stoort nauwelijks omdat er nauwelijks verschil is. Ook wordt nog gebruik gemaakt van Herpa opleggers. Eind 1988 is er al een eerste model van de F12 met meegegoten spoiler en fenders. De eerste modellen zijn ook op de Spielwarenmesse 1989 te zien en een speciaal model is er voor de IAA van dat jaar.
Die eerste Volvo’s zijn er in het zwart ……..
…… en in het wit met ook nog eens verschillende opdrukken die de PK’s van het type aanduiden:
Albedo komt met een basismodel in wit waar telkens extra opdrukken van dealers bij komen, hier een paar want het lijken er nogal te zijn geworden:
De Globetrotter-variant en de F16 komen wat later in het programma o.a. als losse trekker, ook komt de 3-as trekkervariant:
Voor een latere IAA is er deze Globetrotter met ‘Geartronic’-opschrift:
En de F16 Globetrotter met ‘koeienvanger’ is er ook weer voor dealer ‘Keil’ uit Kassel:
Weer een later promotiemodel is deze rode Globetrotter met gesloten trailer:
Ter vergelijking:
Dan is er ook nog deze Franstalige uitvoering met wel een geheel nieuwe en lange oplegger, die niet meer van Herpa afkomstig is; ook staat deze trekker op een nieuw chassis. Oplegger en chassis komen nu van het in 1992 mede door Albedo opgerichte AMW Automodelle (nu AWM):
Dan wordt ook de Eurotrotter-cabine toegevoegd, hier als losse trekker van Albedo:
De Eurotrotter-combinatie met promotie-deko is echter al een AMW-model, één van de eerste modellen:
In 1992 verscheen overigens nog een Eurotrotter-model en wel van de kleine fabrikant ‘r+h modellauto’ die dit promotmodel voor Volvo-dealer Roland maakte; die Eurotrotter legt het echter duidelijk af tegen het Albedo/AMW-exemplaar:
In de tussentijd was er bij Albedo het model van de oudere Volvo F88/F89 verschenen; zo ver ik weet is daarvan alleen deze ‘Zwitserse CH 230’ verschenen, ook met bijpassende 3-as aanhanger trouwens:
Opmerkelijk is dat Herpa zelf nooit een model van de 3e variant van de F10/F12-serie heeft gemaakt, des te opmerkelijker is dat die ‘oude’ Globetrotter dan weer eens als Herpa-model opduikt voor dit promotiemodel van weer dealer ‘Keil’ uit Kassel:
In 1991 verrast Efsi met een geheel nieuw ontwikkeld diecastmodel van de 3e variant, dat in deze versie een Volvo promotiemodel zou kunnen zijn maar in werkelijkheid niet meer dan een eigen Efsi-promotiemodel was, toch ziet het er voor een diecastmodel prima uit:
Een andere fabrikant die zich in 1991 met een geheel nieuw Volvo-model meldde was Roco met hun reeks ‘miniatur-modell’, die een echt heel mooi model van de FL10 maakte en die in deze ‘Volvo’-uitvoering verkocht:
Wat later verscheen ook nog deze trekker met de fraaie Trailor-oplegger “La Maxilaterale”, bij deze trekker met Volvo-striping was de dakspoiler met fenders een los deel; omdat ik persoonlijk die oplegger beter met een Magnum vond staan heb ik de trekker maar als trekker voor een eigen ‘clubpromotiemodel’ gebruikt.
In 1993 komt Volvo met de dan geheel nieuwe FH-serie, dat is voor een volgend deel.
audy zegt:
Een heel mooi deel 2, die modellen van de Roco FL10 zijn zeker mooi. Altijd het idee gehad dat die modellen worden ondergewaardeerd.