VOLVO-promotiemodellen, deel 1

Ik wilde de serie over promotiemodellen het vorige jaar eigenlijk al beginnen met die van Volvo omdat het toen precies 40 jaar geleden was dat de imposante F10/F12-serie werd geïntroduceerd. Daar kwam van alles tussen waardoor dit verhaal was blijven liggen, tot er recent een persbericht van Volvo voorbij kwam waarin vermeld werd dat het in juni 25 jaar geleden was dat de FH-serie werd voorgesteld. Toch een goede reden om de serie over promotiemodellen voort te zetten met die van Volvo. Weer in de wat brede zin van het woord en al begint het dan met truckmodellen ook de andere, voor zover ooit gemaakt, als personenwagens, bussen en bouwmachines komen aan bod.

Bij deze serie over Volvo-modellen volg ik niet de tijdlijn van de voorbeelden maar die van het verschijnen van de modellen, want de modellen van de F10/F12 die Herpa aankondigden vormen in zekere zin ook het begin van het bestaan van de H0-promotiemodellen in het algemeen. In 1980 kondigde Herpa de eerste modellen aan van wat je de 1e serie van de F10/F12 zou kunnen noemen, zie deze folders:

Voor die tijd zagen die Volvo’-modellen er prima uit en werden geleverd met aangegoten spiegels, reden voor de beschermbeugel rond de cabine. Met enige goede wil zou je deze uitvoering met de in die tijd gebruikelijke striping als een promotiemodel kunnen aanmerken.

Opmerkelijk wel dat in die tijd wel een model is gemaakt dat in Volvo-doos werd geleverd, misschien alleen gemaakt om bij Volvo te lobbyen voor promotiemodellen maar toch.

Nog in 1981 vervangt Herpa de zeg maar ‘blokjes’-grille zonder chroomrand door een beter exemplaar met chroomrand als bij het voorbeeld en dan komt ook de eerste Globetrotter-cabine in het programma. Het is dan Albedo die met een eerste speciaal bedrukt ‘Werbemodell’ voor Volvo-Deutschland komt. Dat die van de in 1980 opgerichte firma Albedo-Forkel GmbH komt hoeft niet verbazen, aangezien de gebroeders Forkel met hun reclamebureau ‘freedesign atelier’ al de mogelijkheden van de modellen voor promotiedoeleinden hadden onderkend. Dat dit gebeurde met Herpa-basismodellen is ook niet vreemd, want het was in die tijd ook Roland Forkel die de “Öffentlichkeitsarbeit” voor Herpa verzorgde onder meer met maken van het huistijdschrift “Der Masstab” wat de nauwe samenwerking in die tijd meer dan onderstreepte.

Ook van Albedo is er in 1981 of 1982 dit model van de FH12 Globetrotter met oplegger met opdrukken van “Volvo R Sport”, dit model wordt eerst aan Volvo geleverd en komt later ook nog in de handel, dan wel met wat andere opdruk op de deuren na protest vanuit Zweden!

In 1984 levert weer Albedo een hele set aan Volvo-Deutschland met drie modellen:

Aan Volvo wordt t.g.v. van de dan plaatsvindende IAA een speciaal bedrukte Volvo met koeltrailer geleverd, nu dan wel door Herpa zelf:

Ook verschijnt van Herpa dit model met een gestickerd opschrift.

Na de kleine wijziging in de grille die net als bij het voorbeeld ook in model werd doorgevoerd maakte Herpa ook nog dit ‘Werbemodell’:

Weer via Albedo verscheen het model met de nieuwe grille als ’trainingsvoertuig’:

Apart is ook deze Volvo met gesloten oplegger die voor Volvo-dealer ‘Keil’ uit Kassel werd gemaakt.

In 1983 krijgt de F10/F12-serie een facelift, wat je de 2e serie zou kunnen noemen omdat ook de cabine veranderd is:

Opmerkelijk is dat Herpa ook die facelift prima in modellen omzet, maar dat daarvan in eerste instantie geen promotiemodellen verschijnen; wel een aantal seriemodellen met de van Volvo overgenomen striping, zoals deze:

Misschien is dan al wel bekend dat er wat later een nogmaals verbeterde versie komt, de 3e versie uit de F10/F12-serie die al in 1987 wordt voorgesteld.
In deel 2 daarover veel meer.

0 gedachten over “VOLVO-promotiemodellen, deel 1

• Leuk om weer eens te zien Jan waar het voor ons zo´n beetje begon of een grotere vlucht nam door betere en meer modellen.
    Ook al had en heb ik nog steeds niet zoveel met Volvo het is wel een feest der herkenning weer.Ik heb er toch nog wel een paar van die eerste en heb er ook zat verbouwd.
    Heeft uiteindelijk ook tot het begin van de club geleidt.

• Weer een interessant item en herinneringen Jan. De F10 met geblokte gril(3as.+ aanh.) was mijn eerste Herpa om het hoogte en lengte verschil te compenseren voorzien van Wiking wielen, aanhangerhaak en dissel en later weer andersom. De meeste getoonde promotie modellen zijn nieuw voor mij. Daaraan kunn je zien dat ik nog geen internet had.