Verrassend nieuws van WSI, vervolg

Een paar weken geleden al weer toonden we deze afbeelding van een nieuw model van WSI , een DAF XF SC met een nieuwe oplegger in de uitvoering van “AB Bulk Transport” vanouds van Texel. Dat is een model mooi naar voorbeeld:

Die nieuwe oplegger is een bandlosser zoals die worden gebouwd door de firma Van der Peet uit Nieuwkoop en gebruikt worden voor het transport van losgestorte agrarische producten zoals aardappelen, uien, bonen, graan en wortelen. Het woord bandlosser zegt het eigenlijk al, het product wordt gelost via een lopende band in de vloer:

Het WSI-model in 1/87 stond op de Spielwarenmesse naast de ‘grote broer’ in 1/50:

Het vervelende is dat de 1/87-modellen van WSI exclusief en alleen aan de opdrachtgevers geleverd (met zo nu en dan een uitzondering, zie de modellen van “VAEX”) en dat is met deze DAF van “AB” en modellen van andere firma’s niet anders. Die modellen zijn voor eigen gebruik en worden (meestal) niet aan verzamelaars verkocht. Hoe je daar ook tegenaan kunt kijken, het is niet anders. Het is toch echt jammer dat WSI de toch typische Nederlandse modellen als die met deze oplegger, maar vooral ook die met de Welgro bulkoplegger, niet voor verzamelaars verkrijgbaar wil maken; met enig geluk kom je nog wel eens modellen tegen op beurzen, bij ebay of bij marktplaats. Bij die laatste blijken/bleken deze twee DAF CF modellen in de uitvoering van “Lensveld” uit Vlaardingen bijvoorbeeld te vinden:

Tot slot: WSI kondigde op de Spielwarenmesse nog wel wat nieuwe “Mammoet”-modellen aan, modellen die zullen worden voorzien van lading!