OK, het is wel heel erg warm en een tijdelijke hersenverweking zit er zo maar in, maar toch veel korte berichten deze week en interessante modellen van de week.
Herpa heeft vandaag (zaterdag 4 juli) de jaarlijkse open dag en daar horen natuurlijk modellen bij (nee niet die twee Playboy-dames). Kennelijk zijn ze ook oude matrijzen aan het ‘oppoetsen’ want vorige week bij de Truck Grand Prix was er een oude MB als model en nu is er een oude huifoplegger als ‘weggevertje’ op de open dag, de bijpassende trekker moet u nog wel aanschaffen:
Overigens: er staan dit jaar ook collega-fabrikanten bij Herpa op de open dag zoals Tekno, Märklin, Viessmann maar ook Brekina. Die laatste laat de modellen van de MB ‘Kurzhauber’ zien die binnenkort in de handel komen en ook de nieuwe en verbeterde variant van de aloude Büssing 12000. Foto’s kunt u in deze razendsnelle tijden al zien op Mo87.
Nieuwe Herpa-modellen in de MAN-shop:
De ‘exclusieve’ modellen voor de Zwitserse, Oostenrijkse en Franse handel zijn ook wel bij handelaren in D en NL te vinden:
Meer info: www.herpa.de
Nieuwe Wiking-modellen in de Post Museums Shop:
Ook Wiking nieuws bij Collect and Invest:
En nog een bij Lechtoys:
SAI kondigt wat IGRA-nieuws aan:
En heeft een variant van de ‘Vedette” van Brekina:
Info: SAI op facebook
Volop nieuwe (heruitgaves van oude?) decals van TL-Modellbau zoals deze:
Nieuw ‘Postmodel’ van de Austrian Car Collection: de Saurer 6/7 G-AF met dubbele cabine
De havenkraan van NZG is er:
Leuk nieuws van V&V Model: een Skoda S996 HT en Garant 30K varianten:
Voor liefhebbers van het multimodale vrachtverkeer van A.C.M.E. Treni:
Bijzonder busmodel op MB-basis verschenen in Taiwan van Anemodel:
Grote modellen zijn er van Fankit Models:
Van Epoche verschijnen geen modellen maar wel een eigen tijdschrift, ‘Modellautoheft 9′ is net verschenen met een wel heel uitgebreide behandeling van zo’n beetje alle modellen die ooit van Jeeps en Land Rovers zijn gemaakt (in H0 natuurlijk):
Info: Epoche, Scaletrading
MODEL(LEN) van de WEEK
Deze week even terug naar modellen van Rivarossi. In een oude catalogus van 1964 staat deze afbeelding van een nieuwe wagon voor autotransport met daarop een hele variëteit aan Fiat-modellen:
In 1967 staat er echter een afbeelding van dezelfde wagon met hetzelfde bestelnummer met alleen maar Fiats van Wiking er op:
Op zich zijn die Wiking-Fiats wel bekend, maar wat is er dan gebeurt met al die eerder afgebeelde Fiats. Wel bekend is dat die wagon er is geweest met modelletjes van de Fiat 850:
Interessanter echter is dat er wel door Rivarossi (in die tijd ook eigenaar van Pocher) gemaakte modellen van de eerder afgebeelde Fiat 1500/1600 Cabriolet bestaan:
Maar of die ooit op een wagon hebben gestaan? Of zelfs maar op schaal 1/87 zijn, want daar schijnen ook verschillen van inzicht over te bestaan? Leuk model wel.
En om het dit keer maar af te ronden: ooit was die wagon er ook beladen met modellen van de Fiat 124:
Cor-DutchArt zegt:
spannend. Die 850 heb ik wel een exemplaar van, de andere nog nooit van gehoord. Maar eens gaan zoeken. Trouwens, die Fiat van Collect and Invest kan ik nergens vinden. Wel apart!
JanS zegt:
Het is dan ook een Seat 1500 als taxi uit Barcelona ….
bartje zegt:
Ik had in de 70er jaren een Fiat met open bak oplegger,maar wel een later model dan die boven in die catalogus staat.Ik dacht dat die normaal alleen als vracht op een wagon werdt verkocht zoals zichtbaar.
Die nieuwe Mercedes “neuzen” van Brekina zijn wat lomp,zeg.De neus is te hoog,en de voorruit te laag.Preiser deed het duidelijk beter jaren terug.
Mooi Jagermeister setje van Wiking.
Erik-Jan zegt:
volgens MO87 duurt het nog een tijdje voor de DAF XF Euro6 verschijnt…. licenties en matrijstekeningen zijn gereed, vanaf dat tijdstip duurt het nog iets van 9 maanden
geit zegt:
Worden SAI/Brekina modellen in Nederland verkocht ?
Want in België is er geen invoerder meer.
Jurgen zegt:
@geit, Brekina wordt in Nederland onder andere verkocht door Jan van Zuthem. SAI weet ik niet. Volgens mij verkoopt Gunter Pelz (Gunter’s Car Company) SAI, hij staat soms op de ruilbeurs in Eefde.
geit zegt:
Ik bedoelde de SAI modellen door Brekina vervaardigt, maar verdeelt via SAI, zoals de 2cv hierboven.
Bedankt voor je antwoord,maar vindt op de site van Gunter niks over SAI.
bennie zegt:
@Bartje. Dat die neuzen van de Mercedes Rundhauber van Brekina te hoog uitvallen is gezichtsbedrog. Door het verschil in hoogte van de voorruit van het Brekina en Preiser model lijkt het dat de motorkap van het Brekina model hoger is. Brekina heeft namelijk gekozen voor de 2e variant zware Rundhauber. Deze met 6 cilinder motoren uitgeruste vrachtwagens hadden de koplampen al in de voorbumper, maar nog wel de lage voorruit met 2 ruitenwissers. Later kreeg de cabine een facelift met een hogere voorruit voor beter zicht en 3 ruitenwissers. Preiser heeft deze versie in haar leveringsprogramma (gehad).
Het voorbeeld van Brekina’s rundhauber met koplampen in de bumper en een lage voorruit werd gebouwd tussen 1963 en 1967
De Rundhaubers, gebouwd tussen 1958 en 1963 hadden de koplampen in de grille.
@Geit. Op de website van Gunter Pelz gebeurt weinig tot niets. Gunter neemt zijn bestellingen het liefste telefonisch aan. Hij houdt wel van een praatje. Je bestelling doormailen kan natuurlijk ook. Wanneer Gunter eenmaal je adres heeft, krijg je met regelmaat nieuwsbrieven bestaande uit wat rommelig samengestelde A4tjes. Maar die hebben wel hun charme in het huidige digitale tijdperk. Als het klopt in Gunters Car Company aanwezig tijdens de ruilbeurs in september van de HO-Modelautoclub in Eefde.
bartje zegt:
Ik heb even een paar fototjes bekeken,en je hebt gelijk,Bennie.Er was een versie met de lagere voorruit.
Toch lijkt er iets niet helemaal in proportie op het Brekina model.Nou ja,niemand heeft de lange kabine versie uitgebracht,dus het is wel een aanwinst:)
ReneN zegt:
Op mo87 is er ook een discussie gaande over de MB Rundhauber, en ook daar worden de proporties in twijfel getrokken. In elk geval ontbreken de tochtraampjes en ruitenwissers, en is volgens de forumleden het chassis gespiegeld. Ook hoort bij een oude tankwagen de uitlaat onder de voorbumper te zitten, dacht tenminste dat in Nederland ook zo is geweest.
In het algemeen maak ik me een beetje zorgen over de teruglopende kwaliteit bij Brekina. Ten tijde van het “modeloffensief” was het nagenoeg perfect, nu hebben vrijwel alle modellen standaard een of meer rare fouten. Wartburg station: portieren vergeten in te graveren, Renault 4 bestel: veel te lage bumper en niet passende opdrukken – de Renault en Darty reclames zijn uit de jaren ’80, de R4 van Brekina is uit 1961-1967.
Bij de Unic ontbreekt een zijraam, de opdrukken zijn volgens Franse fora deels onjuist. Niettemin heb ik ze dankzij de charme van het model. Maar ook wij hebben er last van: waarom fake PTT modellen maken? De PTT Opel Blitz klopte daarentegen wel -behalve de schuifdeuren – alleen was die hier juist niet te koop…
dafwoutje zegt:
Ik heb onlangs per mail contact gehad met Gunther Pelz.
Hij heeft mij terug gemaild dat hij idd in september op de beurs in eefde aanwezig zal zijn.
Dit omdat ik een terminal trekker van althearn zocht,welke hij kan leveren.
Cor-DutchArt zegt:
Geen idee wie SAI nog verkoopt. Ook de importeur in Nederland zag er niets meer in. De V&V modellen kunnen waarschijnlijk door FVC decals geleverd worden. De Brekina modellen van SAI kan je het best kopen bij de Narwag shop.
Cor-DutchArt zegt:
Trouwens, die Vedette eend zag ik bij MiniCar87
JanS zegt:
Niet de ‘Vedette’ met extra opdrukken trouwens….