Van den Bosch uit Erp is één van de bedrijven waarvan best veel modellen in 1/87 zijn verschenen. Niet van de vroegere modellen als die waarmee Ad van den Bosch in 1964 het bedrijf begon, maar meer van de latere. In de loop van de jaren zijn veel wagens in gebruik geweest, maar vooral veel Volvo’s. Hier zo maar wat afbeeldingen:
De 1000ste Volvo was de grote Amerikaanse VN, die eerst in de bekende kleurstelling werd gespoten maar t.g.v. het 50-jarige bestaan een heel ander uiterlijk kreeg.
In de loop van de jaren heeft Van den Bosch zich met meerdere vestigingen in binnen- en buitenland en ook overnames van andere bedrijven vooral toegelegd op bulk- en tanktransport en in de laatste jaren op het intermodaal transport van die goederen en dat zie je ook terug bij de tot nu toe verschenen modellen.
Modellen in de kenmerkende kleurstelling van Van den Bosch kwamen zoals gezegd pas later. Pas in 1996 kondigden de betreurde gebroeders Luthart modellen aan, die onder de merknaam Scale Promotions verschenen; fabrikant van die modellen was Albedo die juist rond die tijd het eigen model van de Volvo FH10/FH12 kon voorzien van een 30-voets containertrailer en passende tank- c.q. bulkcontainers. Dat leidde tot deze twee modellen:
(afbeeldingen: Jan Klaas Kuiper)
Dat weerhield Albedo er niet van ook eigen varianten in de handel te brengen, Scale Promotions heeft maar kort bestaan. Deze in 1997 verschenen varianten zijn van Albedo:
Daarna zijn er voor zo ver bekend geen modellen van Albedo meer verschenen, maar als opvolger meldde wel toen nog AMW, nu AWM, zich. Hier ter vergelijking eens de Volvo FH10/FH12 van AWM (links) naast die van Albedo (rechts) wat de verschillen wel laat zien.
In 1999 verscheen het eerste model van AWM in de vorm van de FH12 met silotrailer pas in 2002 gevolgd door de Volvo FH10 met gewone slaapcabine en oplegger, natuurlijk met andere vlootnummers:
In 2003 verscheen de inmiddels gefacelifte Volvo FH12 Globetrotter met mooi verchroomde tanktrailer en een jaar later een Volvo FH12 met STAS-oplegger:
In 2005 verschenen gelijk drie nieuwe modellen met nieuwe containeropleggers en nieuwe containers, uiteraard zijn de modellen weer voorzien van verschillende nummers, en ook de tankoplegger:
In 2006 en 2007 verschenen ook deze varianten met ook de toen nieuwe SWAP tankcontainer:
Ook in 2007 voor het eerst eens een ander merk in de vorm van deze Scania R Topline trekker met tankoplegger:
In deel 2 gaat het verder met de verschillende modellen van de afgelopen tien jaar.