Simon Loos-modellen – Update juni 2023

print

Naar aanleiding van de onlangs verschenen Scania Hauber met kipsilo-oplegger, van Herpa, leek het mij wel eens tijd eens een overzicht van de verschenen Simon Loos modellen te maken. Mijn ouderlijk huis is iets meer dan een kilometer van de oorspronkelijke vestiging in het Noord-Hollandse Spanbroek, waar vroeger in het weekend een hele line-up van toen vnl. Mercedes-Benz vrachtwagens stond opgesteld. Dit terrein is na de verhuizing naar Wognum overigens verkocht aan Dirk Scheringa (voormalig politieman, voorzitter van profvoetbalclub AZ en zakenman, oprichter van de DSB bank), die er een, nooit in gebruik genomen, museum liet bouwen voor zijn kunstcollectie …

Historie
Een bodedienst tussen Alkmaar en Hoorn, een woonhuis met daaromheen een paar vrachtwagens in het Noord-Hollandse dorp Spanbroek, zo begon Simon Loos sr. in 1938. In 1985 werd een deel van het bedrijf verkocht aan Chr. Salvesen en ging Piet Loos, de vader van Simon Loos jr., verder met circa 30 auto’s. Nu telt Simon Loos, dat sinds 2000 op een mooie locatie zit bij de afslag Wognum aan de A7, nog eens meer dan zestig vestigingen. Dit groeide uit tot een landelijk logistiek dienstverlener in de top 20 van Nederland. Intussen wordt het bedrijf gerund door kleinzoon en -dochter Simon en Angelique; de 3e generatie.
Eind 2020 fuseerde Simon Loos met Peter Appel Transport Middenmeer. Peter Appel nam in 2000 Dick Vijn Transport over en kent dus niet zo’n lange geschiedenis.
In 20 jaar groeide Peter Appel tot 1.500 medewerkers en van 65 tot 700 vrachtwagens. De totale organisatie, het nieuwe Simon Loos, telt nu 3.000 medewerkers en 1.400 trekkers en 85.000 m² warehouse verdeeld over drie van de vestigingen.

In het verleden werd met veel meer truckmerken gewerkt dan nu. Het bedrijf is bekend van de vele Mercedessen, Scania’s en een enkele DAF.
Het privémuseum is alleen te bezoeken op afspraak. Op donderdagavond en zondagochtend werkt hier een club (oud)werknemers aan het samenstellen en restaureren van oldtimers.
Het Duitse merk Henschel was eind jaren vijftig goed vertegenwoordigd bij Loos. Er zijn drie trucks volledig gerestaureerd te zien in het museum. Naast de trucks uit het eigen wagenpark zijn ook nog wat andere mooie bedrijfswagens uit het verleden bijeen gebracht. Denk dan aan een Citroën met een sleepas en een houtvergasser. Ook een International uit 1921 met een systeem waarmee de banden op spanning konden worden gebracht. Van Vitesse (nu Geodis) uit Rotterdam werd een GMC CCKW overgenomen. Dit type truck werd door het Canadese en Amerikaanse leger gebruikt en er bleven er nog veel staan na de bevrijding. Ze werden (overgeschilderd) ingezet voor ‘onze’ wederopbouw. Verder staat er een gerestaureerde Kromhout, een Scania torpedo en een LB76-bakwagen met aanhanger (140pk in 1968), met opbouwen van Heiwo. Ook een Büssing is er gestald en er staan diverse Bedford-trucks. Bovendien een Volvo F88 aanhangwagencombi met huifopbouw.
Ook een vroege DAF 2800 met F241 cabine en een FA 2000 met de F218-cabine zijn van de partij, plus een tien jaar oude 95XF in Bavaria-blauw met bijpassende trailer (kilometerstand >1.000.000km).

De modellen
Voor foto’s van de echte vrachtwagens verwijs ik naar internet. Ik ga gelijk over op de modellen.
Van de eerste vijftig jaar zijn geen 1:87-modellen in de handel verschenen en ook daarna ging het niet echt los, voor zo’n groot bedrijf zou je meer modellen verwachten, in andere schalen zijn die er wel. Het is een overzichtelijke serie, die ik hier aan u voorstel.

In 1988 verscheen van het Heerlense merk Efsi (fonetisch voor FSI = Fonds voor Sociale Instellingen, later Holland Oto) een Mercedes-Benz GR 1632S trekker met drie-assige oplegger in de klassieke Simon Loos kleuren, rood met een gele band om de cabine, net onder de ruiten en een wit dak. De opbouw van de trailers is meestal wit en voorzien van het bedrijfslogo. Op de portieren van de cabine staat een in een witte lauwerkrans ’50’ gedrukt. De opbouw van de trailer is uitgevoerd als een 40ft container, een standaard product van Efsi, maar niet volgens de werkelijkheid, want containertransport is niet iets waar Simon Loos zich mee bezighoudt. Het model werd uitgedeeld aan personeel en aan uitgenodigde bezoekers van het jubileumfeest. Het is dus een zeer kleine oplage. Zelf ben ik toen niet uitgenodigd, maar een tante van me wel en na bemiddeling van mijn moeder wist ik na een jaar het model te bemachtigen. Ik had hiervoor als 1:87-verzamelaar natuurlijk veel belangstelling.

Eigen foto’s tenzij anders vermeld.

Efsi E531005 Mercedes-Benz GR 1632S 40ft container ’50’ – 1988, rechts in de originele uitvoering

Heel toevallig vond ik op een Koninginnedag jaren later nog een exemplaar, deze heb ik met Kibri-onderdelen wat verfraaid. Ik heb de jeugdige verkoper wel iets meer gegeven dan de gevraagde gulden. Door deze onderdelen met houtlijm op het model aan te brengen is het model altijd weer onbeschadigd in originele staat terug te brengen.

Pas vele jaren later, in 2006, komt Herpa/De Kleine Benelux met de DAF XF met oplegger, die zowel met als zonder koel-aggregaat is verschenen (verder identiek), onder verschillende nummers:

Herpa/DKB 1650 DAF XF SSC met oplegger – 2006 (foto: Arnold Tamminga)

Op de portieren van de trekker staat als plaatsnaam ‘Wognum’, op de achterdeuren van de oplegger staat ‘Wognum/Pijnacker/Geldermalsen’


Herpa/DKB 1651 DAF XF SSC met koeloplegger – 2006 (foto: Ronnie Heijnen)

Herpa/DKB 1650/1651 DAF XF SSC met koeloplegger – 2006 (foto: Jan Klaas Kuiper)

Detail van de achterzijde Herpa/DKB 1650/1651 (foto: Jan Klaas Kuiper)

Ook verscheen er een kipsilo-oplegger achter een Mercedes-Benz Actros 6×4. Op de kipsilo’s van Simon Loos staat al sinds mensenheugenis een afwijkend, frivoler logo. Dit logo staat ook op de achterzijde / ‘Bulktransport / Wognum’.

Herpa/DKB 1664 Mercedes-Benz Kipp-Silo-SZ – 2006 (foto: Herpa). Een uitgeschoven cilinder is toegevoegd, om de kipstand weer te geven.
  
(rechterfoto: Simon Loos)
De achterzijde. Op de beide portieren staat ‘Transport / Simon Loos / Wognum’

Dan volgt er een Scania, waar Simon Loos er ook inmiddels een aantal van heeft aangeschaft:

Herpa 158664 Simon Loos Scania R6 R400 Topline 6×2 Koeltrailer 2009 (foto: Herpa 2011)

Na Herpa waagde AWM zich ook aan de kipsilo-oplegger, maar nu met een modernere Actros 4×2 ervoor:

AWM 08676.01 Mercedes-Benz Actros GigaSpace Kipp-Silo-SZ – Simon Loos – (foto: AWM 2013)
Dezelfde kipsilo, nu van AMW, met rode fietsenvangers en achterbumper en grijze velgen.

Na al die trekkers met oplegger volgt het jaar erop een wat kleinere distributietruck met lage instap.
Dit type truck heeft Simon Loos ook als trekker rondrijden, maar daar zijn geen modellen van.

Herpa 303309 Mercedes-Benz Econic 2013 Kühlkoffer-LKW „Simon Loos“ (NL) – 2014

Inmiddels heeft Simon Loos ook een fanshop waar o.a. miniaturen te bestellen zijn, tegen aardige prijzen. Als eerste verschijnt een Lion Toys Mercedes-Benz Actros, een heel mooi model, maar wel zonder spiegels:

Tekno (Lion Toys) 21549 Mercedes-Benz Actros – Simon-Loos-Fanshop – 2017

Na een jaar of vier, gevolgd door de nieuwe Scania van Tekno, deze wel met spiegels:

Tekno 81170 Scania NG (Next Gen) S480 Highline trekker met drieassige koeloplegger – Simon-Loos-Fanshop – 2020
(Her-oplage: Tekno 85544 Scania Koeloplegger – nov. 2023)

Onderzijden van de diecastmodellen, boven de Tekno Scania, onder de Lion Toys Actros.

In mei 2023 kondigt Tekno op het Tekno-Event nog eens twee modellen aan:


Tekno 85543 DAF XF SSC Euro 6 trekker met drie assige koeloplegger (foto Tekno – levering nov. 2023)



Tekno 85544 Scania NG (Next Gen) S480 Highline trekker met 3-assige koeloplegger –  nov. 2023

Dit is een her-oplage van Tekno 81170 Scania NG S480 Highline trekker met koeloplegger – Simon-Loos-Fanshop – 2020.
Volgens Tekno: “Het betreft vrijwel dezelfde modelauto. Allicht kan er in de verfijnde details een kleine update zitten, maar dit zal echt heel kleinschalig zijn.”



Tekno 85545 Volvo FH05 (2020 trekker met drie assige koeloplegger (foto Tekno – levering nov. 2023)

Later wordt de kipsilo-oplegger van Herpa nog eens uitgebracht, nu met de Scania Torpedo/Hauber ervoor. Ook in werkelijkheid heeft de bulkoplegger trouwens al heel wat trekkers ‘gezien’.

Herpa 314824 Scania Hauber Silo-Sattelzug/bulk semitrailer „Simon Loos“ (Niederlande/Wognum) – (foto: Herpa – 2022)

  
(rechterfoto: Marcel van der Geugten)

De achterzijde van de kipsilo, met andere opdruk dan de bulkoplegger van de Actros. Dit is dezelfde kipsilo als in 2006, nu met grijze leiding, achterbumper en afsluiting achterop. Zwarte slangenhouders en verchroomde velgen.

Voor de volledigheid nog een paar modellen van Peter Appel.
Na de fusie zijn trekkers met elkaars trailers te zien, dus in model zou je die ook kunnen uitwisselen.
Ook zie je nu trekkers in de rode kleur van Appel rijden met witte letters Simon Loos op de cabine. En er rijden witte trucks met oplegger met zwarte letters, misschien is dit tijdelijk.

AWM 75426 Peter Appel Iveco Stralis HiWay Kühlauflieger (foto: AWM – 2018)

Maar er is ook een DAF:


Tekno 21557 DAF XF SSC Peter Appel koeloplegger – gelimiteerd Teknoshop (foto: Tekno – 2018)

Er zou ook nog een Tekno (Lion Toys) Mercedes-Benz Actros – 2020 moeten zijn(?), maar daar heb ik niets over kunnen vinden.
Wel zijn er voor de zelf(ver)bouwer nog decals te vinden op internet bij Miniatuurbouwer

5318734 Peter Appel Middenmeer – truck en trailer

9459434 Peter Appel Middenmeer – truckbak

9459434 Peter Appel Middenmeer – truckbak en trailer (LZV).

Voor zover dit overzicht, het lijkt mij vrij compleet. Als iemand nog een ontbrekend model weet, of andere informatie heeft, hoor ik dat graag.

Bronnen:
Simonloos.nl, BIGtruck magazine, ttm.nl, Modelautos1op87.nl (Jan Klaas Kuiper)
Foto’s: Frank Schneider, tenzij anders vermeld