In 1976 al kondigde Kibri (kort voor Kindler+Briel) de eerste modelauto’s aan en dan nog moderne vrachtwagens van die tijd, voor de liefhebbers een welkome afwisseling ten opzichte van met name Wiking:
Daarbij direct al twee modellen in het bekende Shell-geel, de nog niet helemaal gelukte MB NG als trekker met fraaie Wackenhut-oplegger of als combinatie met ook Wackenhut-opbouw en aanhanger, de opschriften werden verzorgd door stickers (je ziet trouwens op de combinatie dat die verkeerd om zijn gezet, de ‘schelp’ hoort voor de naam):
Al weer veel later volgde deze MAN 4-asser waarbij kennelijk verschillende opschriften mogelijk waren (dat weet ik niet want die kit heb ik zelf nooit gezien):
Wel een prima ogend model leverde de bouwkit met de grote MB SK als trekker:
Nog later, ik denk dat Kibri toen al door Viessmann was ingelijfd, verscheen nog een best aardige combinatie op basis van de aloude Magirus-Deutz ‘Eckhauber’ maar wel met ongebruikelijk grijze chassis en spatborden:
Sindsdien zijn er zo ver mij bekend van Kibri geen Shell-tankwagens meer gezien.
Een ander merk dat zich in de jaren ’80 meldde met H0-modelauto’s was Roskopf, dat zich lange tijd had gericht op militaire modellen in ca. 1/100. Één van de eerste echte H0-modellen was de Zwitserse Saurer van het D frontstuur-type, die als typische Zwitserse smalle 4-asser ook als tankwagen in het Shell-geel is verschenen:
Pas veel later kwamen er vooroorlogse MB- en MAN-modellen van Roskopf en daar was dit leuke kleine tankwagentje bij:
Na het overlijden van Marcel Roskopf werd het merk overgenomen door Wiking, die éénmalig nog dit Roskopf-model van de mooie Büssing met tankoplegger (al wel met Wiking-wielen) uitbracht:
In het volgende deel komen de Brekina-modellen aan bod.
Wiesniak zegt:
Very, very, very interresting story of Shell in 1:87 – thank you!