SHELL-modellen deel 19

Dit is nog niet de laatste aflevering, maar wel de aflevering waarin wat meer het randgebeuren aan bod komt zoals bijvoorbeeld dit:

Als ik het goed begrepen heb heeft Shell verspreid over de wereld een aktie gehouden waarbij je het afgebeelde zestal modellen als sleutelhanger kon bemachtigen. Ik weet niet of die aktie ook in NL is geweest, maar elders in Europa wel. Die volgegoten modellen zaten in een blisterverpakking. Toch wel een apart serietje zo met naast die iconische 250 GTO een heuse P3 , een Enzo, een 430 Spyder en de F1’s uit 1961 en 2007:

En kennelijk kon je er ook nog een luxe verzameldoos bij krijgen:


(Naschrift webredaktie: de Ferrari Enzo 2007  – naast een Spark FFX gezet – en de F1 F2007 zijn op schaal de andere vier zijn helaas een maatje groter -FS).

In de Motorsport was en is Shell ook altijd al ruim aanwezig, meestal als subsponsor maar een enkele keer ook als hoofdsponsor. Bijvoorbeeld als sponsor van de wagen voor de gastrijder in de races om de Porsche Cup en dat leidde tot een paar modellen, eerste de 911 Turbo van Herpa later de 911 van EuroModell; de MB was een Herpa-model naar voorbeeld van een deelnemende MB 190D aan een mede door Shell gesponsorde Economy Run van al weer flink wat jaren geleden, 1987:

Ook elders trad en treed Shell als hoofdsponsor voor racewagens op, modellen verschenen al weer jaren geleden van de Ford Falcon van John Bowe uit het Australische V8 Supercar-gebeuren, uitgebracht  door Classic Carlectables, en van de met Pennzoil gedeelde NASCAR Chevrolet racewagen van Kevin Harvick van Winner’s Circle:

Waarschijnlijk zijn er veel meer motorsport-modellen waarop het SHELL-logo te vinden is, maar zo ver heb ik niet gezocht. Wellicht dat iemand anders zich geroepen voelt dat nog eens uit te zoeken?

Weer heel wat anders. Wat zou SHELL zijn zonder passende tankstations in H0. De eerste die me te binnen schoot had ik zelf in de jaren ’60, deze klassieker van Faller:

Ook had Faller in die tijd al dit ronde restaurant met tankstation. Al kijkend kom je er veel meer tegen waarvan ik hier een aantal in willekeurige volgorde laat zien, zoals dit wat meer moderne tankstation van Piko ….

…. of deze twee klassiekers uit de jaren ’50 van Preiser (toen al met figuurtje!) ……

…. en klassiekers van het al lang verdwenen WIAD en van Jouef …..

…. of van het Amerikaanse Model Power of een echt leuke van het Engelse Metcalfe …..

…. of deze moderne kit van Auhagen (die met de huidige milieuwetgeving nooit midden in zo’n woonomgeving zou mogen staan) …..

…. of dit kleine tankstation uitgebracht door het Franse SAI ….

….. of dit fraaie moderne station van het Amerikaanse Summit Customs:

U mist misschien merken als Kibri en Vollmer, die hadden en hebben wel kits van tankstations maar (nog) niet in SHELL-uitvoering. Kibri levert bijvoorbeeld dan weer wel de depots van waaruit onder meer die tankstations bevoorraad kunnen worden:

Klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave.

De volgende aflevering, deel 20, wordt echt de laatste in de serie en dan komen weer modelauto’s aan bod die zeker ook niet onvermeld mogen blijven.

0 gedachten over “SHELL-modellen deel 19

  • Frank, ik twijfelde of ik het zou noemen maar de modellen leken me te bijzonder om het te laten. Maar het was op het ‘randje’.

    Marc, je mag het aanvullen, voor mij is het in deze serie een stap te ver.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.