SCANIA promotiemodellen, deel 1 (AANGEVULD)

Op verzoek van Arnold Tamminga dan maar een serie over de Scania promotiemodellen. Dat blijkt een behoorlijke uitdaging te zijn, want in de loop van de jaren zijn er echt veel verschenen en dan denk ik nog dat het vast niet helemaal kompleet zal zijn. Maar goed, ik ga een poging wagen en al gauw bleek dat ik er zelf  maar een paar heb. Dan maar oude H0-MODELAUTO BERICHTEN er op na slaan, maar ik ben al een tijd een deel van archief kwijt door een computercrash en dat betekent dus dat er heel wat zoekwerk via het wereldwijde web aan te pas moest komen. Goed, als bij de DAF promotiemodellen gaat het wel alleen om grootseriemodellen en die in een wat bredere zin, maar dat blijkt vanzelf. De volgorde is min of meer weer die waarin de voorbeelden rondreden.

De oudste voorbeelden waarvan tot nu modellen zijn gemaakt zijn die van de torpedo’s als de L75/L76 later 0-serie en 1-serie en van de LB76. Om met die torpedo’s te beginnen: op de Spielwarenmesse 2003 maakte ik deze van de toen nieuwe Scania 110/111 in de uitvoering als 3-asser met slaapcabine van Epoche Modellbau.

In die tijd waren promotie-Scania’s inderdaad in geel met rood uitgevoerd zoals deze LS86 uit 1968:

Epoche oriënteerde zich op het jaar 1969 getuige de afbeeldingen die ik uit de folders van 2003, 2005 en 2007 heb overgenomen:

Geen Scania maar een Tempo Matador als Scania-servicewagen was er ook van Epoche:

Toen Brekina er lucht van had gekregen dat een andere fabrikant met een model van deze Scania Torpedo zou komen, werd fluks het toch al voor een later tijdstip geplande eigen model gerealiseerd, wel in de versie met de dagcabine maar helaas wel op het niet echt passende standaard-chassis. Dat leverde wel een aantal modellen in promotie-uitvoering op zoals deze huifbakwagen:

Ook deze twee modellen die indertijd nog door Scania Duitsland werden aangeboden (met excuses voor de matige kwaliteit van de tweede foto):

Bij dat tweede model zie je ook het blauwe chassis, wat met het oog op de kleuren van de Zweedse vlag ook wel verklaarbaar is.

AANVULLING: Jaap van der Pol stuurde een flink aantal foto’s van zijn Scania promotiemodellen en daarbij zat er ook nog ééntje van de L110 van Brekina met mooie opdrukken die onder meer aangeeft dat de fabriek in Södertälje zit:

Hieronder de 3-as losse trekker in het geel met blauw met ook het model van de VW T1 duka als servicewagen, wel opvallend nog steeds rode opschriften en blauw chassis.

Even wat de voorbeelden betreft een beetje terug in de tijd, wel de geel-rode kleurstelling maar met zwarte opdrukken en zwarte ‘band’ over de voorbumper, dat is uit de tijd dat het nog Scania-Vabis waren zoals deze L36 Super kipper uit 1965:

Photo: Scania Archive 1965

Die zwarte opdrukken zie je namelijk terug op het meest recente Scania-model van Brekina, dat van de LB76, die dan wel een voorbeeldig chassis staat maar waarvan de cabine een tikkie te smal lijkt. Die LB76 is (tot nu toe) in een paar promotie-uitvoeringen verschenen:

Nog een voorbeeld om aan te geven dat een oplegger zonder opdrukken ook wel kan (ik heb geen idee waar dat kleine ASJ-logo voor staat):

Photo: Scania Archive 1963

Meest recent is deze ’tour 63′-uitvoering waar dan ineens een ‘gewoon’ rode trekker voor staat:

Het wachten is nu op de LB76-varianten van VK-Modelle, waarvan de eerste als solo trekkers er in december 2017 zouden moeten zijn.

In deel twee komen de 0- en 1-serie, ofwel de bekende Scania 110- en 111-modellen van Wiking aan bod en dat zijn inderdaad de oudste grootseriemodellen van Scania’s.

0 gedachten over “SCANIA promotiemodellen, deel 1 (AANGEVULD)

  • Mooi begin van een nieuwe serie. Vooral het uitzoeken van de vele versie’s Scania 2 en 3 serie zal veel tijd gaan kosten.

  • Ik kon het niet laten even te goochelen: ASJ zou wel eens kunnen staan voor “AB Svenska Järnvägsverkstaderna”, een Zweedse firma die rollend materieel voor de spoorwegen maakt(e).

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.