Prachtige verrassing van Artitec: oude DAF-jes (update!)

Artitec 01

Waar een gesprekje op een vorige Spielwarenmesse al niet toe kan leiden. Artitec komt met H0-modellen van oude DAF-jes! De drie cabinevarianten van de lichte DAF’s, zoals die tussen 1956 en 1970 overal te zien waren. En dan ook nog in alllerlei varianten als trekkers met o.a. de laadkistenoplegger en een open oplegger en als bakwagens met open bak of gesloten bak. Een prachtige verrassing van Artitec!

Afgebeeld zijn de prototypes en die zien er echt veelbelovend uit:

Artitec 02

Artitec 02-A

Artitec 03

Artitec 04

Artitec 05

Artitec 01-a

Aaldert Koster, ons welbekend, heeft op de Spielwarenmesse ook wat foto’s gemaakt van de DAF’s van Artitec met het verzoek die ook te publiceren. Dat heeft hij gedaan in het forum van MO87, interessant daarbij is wel de onderkant van de schommelas oplegger. Er komen naar zijn zeggen ook meer opleggers.

Dus met dank aan Aaldert (die overigens in datzelfde forum ook opmerkte dat Brekina er aan denkt nu toch ook bakwagens van de DAF’s te gaan maken!!):

Artitec 06

Info: www.artitec.nl

0 gedachten over “Prachtige verrassing van Artitec: oude DAF-jes (update!)

• Zien er schitterend uit, samen met de Brekina’s eindelijk een (bijna) compleet DAF modellen aanbod jaren 50-60!

• Als je de gesloten bakwagen combineert met de BUB Porsche 904 van Ben Pon, heb je al bijna een Racing Team Holland combinatie:

(nog in aanbouw)

• Daar gaat mijn goede voornemen dit jaar minder geld aan de hobby uit te geven (ik zit helaas nog steeds zonder werk).
    Wat is de prijsindicatie van deze prachtige modellen ?

• mooooiiii!!! Als Artitec deze automodellen met net zo veel zorg en detail als de treinen en huizen gaat produceren, dan wordt het heel erg mooi.

• Geweldig. Binnen twee jaar wordt de DAF vrachtwagen historie bijna compleet. Prachtig dat Artitec ook gelijk mooie opbouwen gaat maken. Ben ook heel benieuwd wat de prijsindicatie gaat worden. En of het resin of plastic modellen worden.

• Vergeet ik bijna helemaal: Jan bedankt dat je eerst jarenlang bij bij Brekina hebt gelobbied voor Daf modellen en nu Artitec getipt hebt.

• In dit tempo houden we weinig te wensen over 😉
    Een beetje modelbouwer kan uit de 6-streper wel een 7-streper bouwen. Ook een versie met alleen de grill (zoals ze naar carrosseriebouwers gingen) kun je zelf bouwen. Erg goed gedaan, die lobby door Jan!

• Volgende tip voor Artitec, als aanvulling in hun militaire voertuigenhoek:
    De DAF-militaire familie (YA-126, YA328, YA616, etc)

• En volgens MO87 wordt het een plastic model en komen ter zijner tijd ook brandweervoertuigen!!!!!!!!

• Wat word het een mooie aanvulling op de Brekina’s.. Ik weet zeker dat tzt er ook een roltrommel komt 🙂

• Op het Scale model forum staat dat bij Artitec komend jaar een CMP uit gaat komen, maar dat er ook nog hard wordt nagedacht over de Dikke DAF!!!!

• Waarschijnlijk moet het geen CMP zijn zoals op Scale model team staat, maar CWT. Deze is al eens geweest van Trident (onder regie van Artitec!!!) en ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er plannen bestaan deze nu onder de naam Artitec opnieuw uit te brengen. Google op CWT-15 voor voorbeelden.
    Overigens gaat Artitec nog alleen maar kant en klare modellen uitbrengen. Voor de bouwers vervallen de bouwpaketten 🙁

• CMP staat voor Canadian Military Pattern. Dit zijn in Canada gebouwde trucks volgens specificatie van het Engelse leger. Deze zijn in verschillende uitvoeringen gebouwd oa als truck, geschutstrekker en stafwagen. De trucks zijn na de oorlog nog lange tijd gebruikt voor de wederopbouw van de transportsector en als noodbussen. Artitec staat ook regelmatig op militaire evenementen. Ik heb een paar jaar geleden al een aantal uivoeringen (andere dan door Trident uitgebracht) van de CMP gezien zoals de langere versie. Ook waren er handmodellen van een Bedford QL te zien.

• Reken maar.Een half jaar geleden zijn ze al eens getoont in een vitrine en dat zag er goed uit. Kan niet wachten, evenals voor de DAF’s.

• Ik heb de modellen vrijdag in de vitrine gezien bij artitec met de mededeling er bij: Lieferbar ab Q3 2013.
    Ze zien er erg goed uit!

• Klopt wel zo’n beetje Arnold.
    Ik heb die mensen gesproken en ze beloven het niet, maar denken dat de modellen in het derde kwartaal leverbaar zullen zijn.