Nieuws 30 jaar geleden 9

Deze maand is het 30 jaar geleden dat de H0-MODELAUTOCLUB NEDERLAND werd opgericht. Hier laten we eens zien wat in die tijd nieuw was. In willekeurige volgorde komen wat van die modellen voorbij. Dit is de negende ‘aflevering’.

In 1985 introduceerde Albedo een nieuwe serie:

z-albedo-01

Aangekondigd werden toen modellen van de aloude MB L 311 en de al even oude MAN 750 in verschillende uitvoeringen. Het duurde even voor de eerste modellen er toch nog in 1985 kwamen, in 1986 werd het aanbod dan ook flink vergroot en kwam met name het model van de MAN 750 meer aan bod. Zo verscheen 30 jaar geleden deze MAN in “Martini”-uitvoering:

z-albedo-02

Maar ook in een meer normale uitvoering met gesloten opbouw zoals de gesloten combinatie in de uitvoering van de toen nog “Deutsche Bundespost”:

z-albedo-03

Een tweetal modellen die maar éénmalig zijn verschenen; ‘kenners’ betwijfelden openlijk of de 3-asser wel conform een voorbeeld was tot bleek dat die voor de export wel degelijk door MAN werd aangeboden:

z-albedo-04

Een opvallend model was wel de trekker met een echt mooie weergave van de bekende laadkistenoplegger, die uiteraard in een “DB”-uitvoering verscheen; mooie oplegger trouwens:

z-albedo-05

De trekkerversie kwam ook bij nog wat andere modellen aan bod zoals deze twee:

z-albedo-06

En nog een éénmalig model: de trekker met slaapcabine die alleen met de tankoplegger in “BV-ARAL”-uitvoering verscheen:

z-albedo-07

Eén gedachte over & ldquo; Nieuws 30 jaar geleden 9 & rdquo;

• Dank je Jan voor weer een mooie aflevering in deze mooie en leerzame serie! Ziet er leuk uit die Sudzucker-oplegger! Kende ik nog niet en die hoort natuurlijk wel bij/in mijn verzameling…

foto: Arie van Urk tijdens Modelbouwdag 2014.