Nieuws 30 jaar geleden 12

Deze maand is het 30 jaar geleden dat de H0-MODELAUTOCLUB NEDERLAND werd opgericht. Hier laten we eens zien wat in die tijd nieuw was. In willekeurige volgorde komen wat van die modellen voorbij. Dit is ‘aflevering’ twaalf.

In de jaren 80 waren modellen van brandweerwagens bij vrijwel elke fabrikant wel te vinden, zo ook bij BREKINA. Nieuw 30 jaar geleden was het eerste model van de Mercedes L 4500 S LF 25 “Löschgruppenfahrzeug”. Dat model werd natuurlijk op de voorplaat van het “Brekina Autoheft 86/87” afgebeeld:

z-brekina-lf-25-01

Een jaar daarvoor was het model met deze voorbeeldfoto al aangekondigd:

z-brekina-lf-25-02

De Mercedes L 4500 S LF 25 werd in de oorlogsjaren ontwikkeld en gebouwd, meer dan 2000 exemplaren werden door Metz en in minder aantal door KHD opgebouwd. Uiteraard bleven vele exemplaren na de oorlog nog in gebruik maar dan wel vooral in het brandweerrood. Brekina koos in eerste instantie voor het meestgebouwde voorbeeld, die met de kenmerkende open “Pumpenstand”:

z-brekina-lf-25-03

Later kwamen ook de gesloten variant en meerdere uitvoeringen, waaronder wat opvallende naar Franse voorbeelden:

z-brekina-lf-25-04z-brekina-lf-25-04az-brekina-lf-25-04b

Een jaar later was er ook bij Roco een model van deze LF25, uiteraard in het Minitanks-programma in het “Wehrmacht”-grijs:

z-brekina-lf-25-05

Maar ook in het “Miniatur-Modell”-programma in het brandweerrood:

z-brekina-lf-25-06