Keurig op schema zijn er de eerste modellen van de nieuwe DAF XF van AWM. De term Euro 6 hoef je niet toe te voegen, want de cabine staat (weer) op het nu wel heel oude chassis. Behalve de voorzijde lijkt de cabine ook nog hetzelfde (iemand moet dat maar eens precies gaan bekijken). Hoe dan ook: er zijn twee SpaceCabs van Hoving en gelijk ook nog een Volvo van hetzelfde Hoving. De oude DAF XF105 is er nog bij een model van BAS, de SuperSpaceCab laat zich wel vergelijken bij de twee andere, nieuwe DAF’s.
Aangekondigd ook de Spezial-serie April 2015 en de Scandinavië-serie 2015/1, waarbij opvalt dat de nieuwe “XF’s” daar nog niet eens bij staan. Goed, één NL-model aangekondigd: een Scania van Overmeer Transport (eigenlijk Overmeer Logistics) uit Mijnsheerenland, twee modellen waren er overigens al:
AWM Spezial April 2015
- 74459 MAN TGS XLX met koeltrailer “Alpetrans”
- 74465 MAN TGX XLX met 45’ container “Gheys”
- 74471 MAN TGX XL met 20’ tankcontainer “Remondis”
- 74920 MAN TGS LX wisselbakcombinatie “ÖBB Rail Cargo”
- 74953 Scania R HL met megaschuifz.-trailer “Nicolas & Jacquet/Glass Partners”
- 74975 Scania R TL met silocontainer “Overmeer / tankspeed”
- 75043 MB Actros Stream met megaschuifz.-trailer “FERCAM”
- 75062 MB Actros Big met Walking Floortrailer “Urbaniak”
- 75068 MB Actros Big met kipsilotrailer “Ridder”
- 75080 MB Actros Stream met megaschuifz.-trailer “Arcese”
- 75204 Volvo FH4 XL met schuifz.-trailer “Gottardi”
- 75215 Volvo FH4 XL met Jumbo-schuifz.trailer “Fluckinger”
AWM Skandinaviën-Serie 2015/1
- 53613 Scania R TL met koeltrailer “JB Bertelsen”
- 53614 MAN TGX XXL met gesloten trailer “Poul Pedersen”
- 53615 Iveco Stralis II met kipsilotrailer “Anneberg”
- 53616 Scania R TL met dubbeldekstrailer “Grödinge”
- 53617 Volvo FH4 XL met kiptrailer “Ole Larsen”
- 53618 MAN TGX XLX gesloten combinatie “Bring”
- 53619 Scania R HL met kipsilotrailer “Demstrup”
- 53620 Iveco Stralis II met koeltrailer “Intercargo”
- 53621 MAN TGX XXL met koeltrailer “Peter Ottesen”
- 53622 Scania R TL met schuifz.-trailer “Nygreen”
- 53623 Iveco Stralis II wisselbakcombi “Kaukokiito”
- 53624 Scania R TL met schuifbodemtrailer “Vennesla”
Info: www.schlueter-automodelle.de; www.modelautoos.nl
bennie zegt:
Oei!, Op deze DAF XF Euro 6 zal het wat commentaar komen………
Ik verwacht vanavond een vol forum.
Marc zegt:
Oef, moeten we dit serieus nemen? Wat een geld verspilling (matrijs) van AWM. Er moet meer gewijzigd worden dan alleen een voorkant. Ik wacht rustig af tot Herpa ermee komt en geniet zolang eerst van de WSI modellen.
Arnold zegt:
.
huubh zegt:
.
Edwin-h zegt:
Het lijken idd de zelfde cabines.
AWM blijft tegen over Herpa achter met alles.
Nieuwe cabine op een oude chassis.
Daar geef ik dan geen geld aan uit.
Sander zegt:
Beetje jammer weer dit. Waar de busmodellen er goed uitzien, laten ze hier toch een paar steekjes vallen. Maar ook bij de Actros en de Volvo kloppen de chassis niet. Met zijbeplating valt dat dan nog niet zo op, maar de modellen zonder…Dat kan niet (meer). Maar daar staat dan wel weer tegenover, dat de modellen van AWM minder duur zijn als Herpa.
konrad zegt:
AUT BENE AUT NON ! Lang leve Herpa !
bennie zegt:
De DAF XF Euro 6 is nu live (geen foto’s van AWM) te zien op MO87.
JanS zegt:
Daar kun je goed zien dat ze absoluut geen moeite hebben willen doen om er een goede cabine van te maken. Treurige ontwikkeling. Dan zijn de diecastmodellen van WSI en Holland-Oto alleen optisch al stukken beter!
Erik-Jan zegt:
qua matrijskosten zou het misschien nog wel kunnen meevallen, er hoeft immers alleen maar 1 vlak (voorzijde cabine) van de matrijs te worden gewijzigd 😉
Erik-Jan zegt:
maar het is inderdaad een kanslose nieuwe ontwikkeling, daarom maar een paar maandjes wachten op de Herpa variant
Brandweerfan zegt:
Heeft iemand een idee wanneer Herpa met Daf Euro6 voertuigen komt? En dan met name de CF (of zelfs LF?)!
Sander zegt:
@ brandweerfan,
Helaas zal het alleen bij de XF blijven. In 2 cabinevarianten, dat dan wel weer en natuurlijk met en zonder spoilerpaketten. Reken ook niet op een 6×2 chassis!
Erik-Jan zegt:
neemt niet weg dat een Herpa Daf XF105 cabine natuurlijk ook heel goed te herplaatsen is op een ander chassis van een ander merk 😉
ik heb al plannen voor een XF105 8×4 SLT bijvoorbeeld 😉
Brandweerfan zegt:
@Sander
Hoe kom jij aan deze informatie? Nu heeft Herpa ook de CF in haar programma. Logisch zou zijn dat de Euro6 CF ook geleverd gaat worden……
Harm Bos zegt:
Kan AWM niet worden geboycot? Dit voertuig is toch te triest voor woorden.Een chassis van de 95XF,spatborden van de XF 105,spijltjes in de zijruiten,hoe de sky-lights er op moeten weten ze ook niet meer(zie mo87 ) en het interieur zal ook wel van de 95XF zijn.Bij de Volvo,MB,MANen Scania staan de cabines ook op chassis uit het jaar kruik.Wielba-sis van voorloopas-chassis kloppen ook voor meter,lijken meer geschikt voor een vuilniswagen.Wat een wanprestatie wederom,bah.
Sander zegt:
@brandweerfan,deze info heb ik van Herpa vernomen uit de chatsesie die er enige tijd geleden was via http://www.mo87.de. Het is niet zo simpel, om die CF ook uit te brengen. Het loopt allemal via licenties. Daarom komt de XF ook pas zo laat, dit had alles met de afspraken over licenties te doen.
Sander zegt:
@Harm Bos, het is idd erg jammer allemaal. Eens waren deze chassis toch wel mooi gedetailleerd én klopten ze soms zelfs beter als bij herpa. Interieur is op zich nog het minst erg; dat zie je toch bijna niet. Voordeeltje van de (te) lange voorloopas-chassis: het is nu wel weer makkelijk om een vuilniswagen ombouw naar Nl. voorbeeld te maken.
Brandweerfan zegt:
Ik blijf goede hoop houden…..