Nieuw 30 jaar geleden 7

Deze maand is het 30 jaar geleden dat de H0-MODELAUTOCLUB NEDERLAND werd opgericht. Hier laten we eens zien wat in die tijd nieuw was. In willekeurige volgorde komen wat van die modellen voorbij. Dit is de zevende ‘aflevering’.

In 2013 vierde de firma RIETZE het 30-jarige bestaan, in 1986 was het dus nog een relatief ‘jonge’ aanbieder van H0-automodellen. In het begin waren het vooral wat bijzondere personenwagens, wie herinnert zich de Mitsubishi’s niet? In 1986 kwam met het model van de Amphi-Ranger nog zo’n bijzonder model in de handel:

z-amphi-ranger-01

Die Amphi-Ranger werd tussen 1985 en 1995 gebouwd door de Rheinauer Maschinen- und Armaturenbau uit Kehl en bedoeld om een vaar-/voertuig met ook 4wd-eigenschappen te zijn. Aangedreven werd deze wagen door een Ford-motor, die o.a. in de Scorpio te vinden was; om te kunnen varen werd een kleine schroef aan de achterzijde uitgeklapt.

z-amphi-ranger-02 z-amphi-ranger-03

Met zulke eigenschappen was dit vaar-/voertuig natuurlijk vooral geschikt voor allerlei hulpdiensten en dat leverde dus ook de maar beperkte hoeveelheid varianten van Rietze op, zoals bijvoorbeeld deze:

z-amphi-ranger-04z-amphi-ranger-05