Nieuw 30 jaar geleden 4

Deze maand is het 30 jaar geleden dat de H0-MODELAUTOCLUB NEDERLAND werd opgericht. Hier laten we eens zien wat in die tijd nieuw was. In willekeurige volgorde komen wat van die modellen voorbij. Dit is de vierde ‘aflevering’.

In 1986 verraste het toen nog zelfstandig actieve ROSKOPF met deze aankondiging van ‘Herbstneuheiten’:

z-roskopf-01

De verrassing betrof de twee brandweerwagens op basis van de Mercedes-Benz LN2 Ecoliner naar Ziegler-voorbeelden; modellen die daarvoor niet waren aangekondigd. Dit is de MB 814 Ziegler TLF8/18:

z-roskopf-02

En de MB 814 Ziegler GW-8 Gefahrgut:

z-roskopf-03

Een paar maanden later volgde de aanvulling met een nieuw ontwikkelde Ziegler LF8 op MB Ecoliner:

z-roskopf-04

Bij elkaar gezet wel een mooi stel:

z-roskopf-05z-roskopf-06

Nadat de toen al flink bejaarde Marcel Roskopf de firma aan Wiking (= toen ook al Sieper) had overgedaan verschenen die modellen nog kort in de nieuwe verpakking:

z-roskopf-07

0 gedachten over “Nieuw 30 jaar geleden 4

• Jammer dat al die Roskopf modellen in de vergetelheid geraakt zijn. Er zaten echt interessante modellen bij. Roskopf opleggers zouden het ook goed achter Brekina trekkers doen.
    Maar ja, de spuitgietmallen liggen waarschijnlijk in Lüdenscheid te verstoffen.

• Toen mijn moeder toentertijd in Nederland op vakantie was,had ze voor mij een Roskopf setje met 3 brandweerwagens gekocht.Het waren Ecoliners,maar of het nu precies deze 3 waren weet ik niet meer.Ze waren overigens in fluorescent rood.

• Vind het ook erg jammer dat Wiking nooit meer iets heeft gedaan met de Saurer en Berna vrachtwagen modellen. Zelfs in vergelijking met modellen van vandaag vind ik ze nog erg mooi.

• Het model van de MB 814 Ziegler TLF8/18 bovenaan is niet van Roskopf. Dit is de versie van Herpa. Het Roskopfmodel heeft een zwart chassis, donkergrijze banden, andere zwaailichten en een schijnwerper op de voorkant.

• Gelukkig toch nog iemand die dit ‘grapje’ heeft opgemerkt. Klopt helemaal met dezelfde versie van Herpa, ik zag het pas toen de foto’s al waren gemaakt aan de verschillende wielen.