Modellen van TOTAL en verwante bedrijven: deel FINA en hun activiteiten

De “Compagnie Financière Belge des Pétroles”, afgekort tot Petrofina, was een Belgische oliemaatschappij opgericht in Antwerpen op 25 februari 1920 met als bedoeling de Duitse oliebronnen, verkregen na de Eerste Wereldoorlog, te controleren. De olieproducten werden onder de naam Fina (tot 1960 ook: Purfina) verkocht. In 1999 ging Petrofina op in Total. Even in het kort samengevat de geschiedenis van deze maatschappij, daarover is elders genoeg informatie te vinden.

Nog wel even vermelden dat in Nederland tankstations door een befaamd architect zijn ontworpen met een opmerkelijk fraai resultaat: Sybold van Ravesteyn, tankstation in Arnhem, info en afbeelding: NAi

In verschillende delen van Europa waren er natuurlijk ook de tankwagens zoals deze:

Over naar de modellen. Van SAI zijn er dit keer geen automodellen te melden, wel klassieke en wat meer moderne Purfina- en Fina-pompen:

De oudste modellen zijn er van Wiking die in de kleuren van de Deutsche Fina AG zijn ontstaan:

In een veel later stadium heeft IMU nog eens replika’s van die modellen gemaakt:

Opmerkelijk waren wel deze combinaties die ook van IMU waren:

Van Wiking zelf kwamen later ook weer modellen in de kleuren van de Deutsche Fina AG zoals deze Büssings …….

…… en deze Magirus tankwagen met ook opdruk op de deuren ……

….. en ook nog deze MAN met tankoplegger ook met opdrukken op de deuren:

Van Brekina zijn maar twee modellen bekend: een Magirus en een Mercedes-Benz beide met opzettank maar dan wel met het Purfina-opschrift.

Het meest recente seriemodel is dat van Rietze: een mooie Iveco Eurotech met van IGRA ‘geleende’ tankoplegger:

De onderstaande variant trof ik op een veilingsite, zo ver mij bekend is dit geen seriemodel van Rietze geweest maar het is wel een stukje huisvlijt dat een aardig model oplevert:

Daarmee hebben we het wat de directe Fina-modellen betreft wel gehad.

Maar Fina was ook heel actief als hoofd- en cosponsor in vele takken van auto- en motorsport. Zo was het van 1988 tot 1998 als sponsor innig verbonden met BMW Motorsport en de verschillende daaraan verbonden raceteams zoals Schnitzer, Bigazzi en Isert. Van die BMW’s in raceversie zijn door Herpa vele modellen gemaakt waarvan er hier zo veel mogelijk genoemd zullen worden (het zijn er zo veel en zo veel verschillende vooral qua opdrukken en verpakkingen dat het nooit volledig kan zijn; hier dus meer een beeld van wat er wel niet is geweest). De oudste is waarschijnlijk de BMW M3 “Fina First” zoals die nog in de DTM ’92 meedeed:

Uit dezelfde tijd is er deze opmerkelijke BMW M3 waarmee Thierry Tassin deelnam in het Belgische Procar-programma en dat leverde ook de MAN F90 als teamtransporter van Herpa op:

Een jaar later in 1993 was er al deze BMW 320i van het Oreca Team met Aiello als coureur:

In de jaren 1994 en verder waren er de BMW 318i-versies in de Duitse STW-Cup bij de teams van Schnitzer, Isert en Bigazzi met o.a. Peter Kox als coureur; er zijn zowel seriemodellen van Herpa als promotiemodellen van BMW:

Bij die racewagens hoorden ook teamtransporters en die werden op passende wijze geleverd door Albedo met de Renault AE als trekker en daarvan zijn er ook weer verschillende:

BMW was ook midden jaren ’90 zeer actief in het toen spectaculaire Britse toerwagenkampioenschap BTCC en dat verde natuurlijk ook weer verschillende modellen op, waarvan hier een viertal:

De passende tematransporter kwam dit keer weer van Herpa:

Meest opmerkelijk natuurlijk de modellen van de McLaren F1 GTR waarmee BMW midden jaren ’90 successen in de 24 Uren van Le Mans ging behalen. Pauls Model Art (=Minichamps) maakte de modellen van deze raceversies die door BMW vooral als promotiemodel werden gebruikt:

Er zijn twee varianten van verpakking, een hoge en lage; het BMW promotiemodel week af van het model van de raceversies zelf:

Van Herpa kwam deze latere teamtransporter met de van Albedo overgenomen Renault AE:

In de wat eenvoudiger Deutsche Tourenwagen Trophäe waren ook steeds teams met BMW 3-serie wagens actief, zelfs onder de naam Fina Racing en dat leverde onder meer deze modellen van Herpaop

Eind 1998 was het met de relatie met BMW gedaan; wel blijkt dat Fina in de jaren ’90 op meerdere autosportvlakken actief was. Dat ze vooral Belgische rallyteams sponsorden lag voor de hand maar als hoofdsponsor optreden voor een NASCAR-team in Amerika is wel opvallend. Het leverde zelfs een model van Matchbox op van de teamtransporter (nee, niet van de racewagens zelf):

Tot slot nog even wat aandacht voor de sponsoring van het DAF Fina truckracing-team, wat tot op heden nog geen model in 1/87 heeft opgeleverd, en de inlijving van een tiental jaren geleden al weer bij Total van het Nederlandse Beverol dat nu onder de naam Total Agri nog voortleeft. Beverol was vooral bekend voor de smeermiddelen in de agrarische en bouwsector en ook bekend uit het tractorpulling-gebeuren (denk aan de Eager Beaver).

Dit is het laatste deel voor wat Total en verwante bedrijven betreft, want onder het totaalbedrijf Total vallen veel meer bedrijven dan je zo zou denken. Maar om die allemaal af te gaan leek me in dit verband echt te veel.