Modellen van Q8

print

Q8 is de passende merknaam van de Kuwait Petroleum Corporation, het staatsoliebedrijf van Koeweit. Koeweit verkreeg volledige onafhankelijkheid in 1961, maar de oliebronnen waren volledig in buitenlandse handen (BP en Gulf). In de loop van de jaren ’70 verkreeg Koeweit geleidelijk de meerderheid in het bedrijf en dat resulteerde in 1980 in KPC als volledig staatsbedrijf. Vanaf 1986 verschenen ook in Nederland de eerste Q8 tankstations, die nu sinds 2004 ‘omgebouwd’ zijn en worden tot Tango stations.

De geschiedenis van Tango begint in 2000. In dat jaar opende Tango in Nijmegen het eerste onbemande tankstation van Nederland. Snel tanken en weer op weg, de naam zegt het al; een samenvoeging van de woorden Tank & Go. In 2004 nam Kuwait Petroleum Tango over en worden de Q8-stations in flink tempo omgebouwd tot Tango-stations.

Je zou denken dat zo’n best veel verspreid merk ook in model wel flink wat modellen zou opleveren, maar juist bij dit merk is het echt heel beperkt. Want er is maar één echt 1/87-model van een tankwagen in de uitvoering van Q8 geweest en dat is de Volvo N10/N12 trekker met tankoplegger van Efsi/Holland-Oto geweest. Die blijkt er overigens wel in twee varianten te zijn geweest: met een kleine en met een grote naam bij het logo opgedrukt op de tank

Eind jaren ’80 begon Q8 zich ook te roeren bij de Europese truckraces en wel als hoofdsponsor van wat het “Q8 Truck Racing Team” zou gaan heten met als meest bekende coureur Curt Göransson; hier een wat matige afbeelding van het raceteam met alle voertuigen en prijze (afbeelding op de website van Göranssons transportbedrijf):

En begin jaren ’90 heeft Albedo van die Volvo F12 trucks van het team de nodige modellen gemaakt, zoals van de speciale transportcombinatie, overigens zonder racetruck geleverd, die moest je er zelf bij kopen en dan kon je die er op zetten:

Albedo maakte ook het model van de Volvo met de speciale transportoplegger met een rode basis …….

…… en ook nog met een behoorlijk zwarte basis:

De Volvo F10 racetruck was zoals gezegd alleen los verkrijgbaar, maar er zijn wel twee uitvoeringen met verschillend startnummer: nr. 8 zoals hierboven en nr. 26 zoals hieronder:

Zo ver bekend is er geen model geweest van de Volvo N12 Torpedo waar Göransson veel succes mee had. Het transportbedrijf bestaat nog wel: http://www.goranssonsakeri.se/