Modellen van MINOL (nu TOTAL), deel 1

Om de serie over modellen van oliemaatschappijen voort te zetten moet ook aandacht gegeven worden aan het merk MINOL uit de voormailge DDR, enerzijds omdat het nu deel is van TOTAL en anderzijds omdat het tal van soms heel interessante en voor ons ongewone modellen opleverde en nog oplevert. Even heel kort de historie.

De handelsnaam MINOL dook na WO II op in de Russische zone, het voormalige Oost-Duitsland. Voor de verzorging van brandstoffen zorgden de in 1949 opgerichte “Deutsche Kraftstoff- und Mineralölzentrale (DKMZ)”, later “Deutsche Handelszentrale (DHZ)” enerzijds en anderzijds de Duits-Russische “Naphta-AG” die samen op uit de restanten van de bedrijven van I.G. Farben” in die zone eerst de “VEB Kraftstoff-Vertrieb” vormden tot daaruit op 1.1.1956 de “VEB MINOL” werd gesticht.

Na de Duitse eenwording in 1989 werd het bedrijf geprivatiseerd, waarbij de kleuren rood-geel moesten verdwijen omdat die al door Shell geclaimd waren en werd het paars-geel, en enkele jaren daarna al verkocht aan ELF-Aquitaine, die het merk vrijwel afschafte. Zoals bekend is ELF in 2000 opgegaan in TOTAL, dat om het merk Minol te behouden nog enkele nieuwe tankstations in de voormalige DDR heeft gebouwd.

Het merk MINOL heeft aardig wat modellen opgeleverd; in de jaren voor de eenwording vooral van Oost-Europese makelij in deel 1 en de laatste jaren van de meer bekende merken van Westduitse oorsprong in deel 2.

Het nu nog via Busch gevoerde merk ESPEWE was oorspronkelijk een merk van de wat ïk gemakshalve maar de “VEB Plasticart” zal noemen omdat dat de meest bekende naam van de firma is die in DDR-tijden tal van plastic artikelen produceerde waaronder ook enkele automodellen in H0. Al in de jaren ’70 verscheen het waarschijnlijk wel meest bekende model in de vorm van de Mercedes-Benz vliegveldtankwagen in de ‘aero-service’-afdeling van MINOL. Een model dat in die tijd met enige moeite wel eens bij een Westduitse handelaar als bijvoorbeeld Danhausen te vinden was; later werden de modellen ook wel in West-Europa verkocht.

Andere modellen van Espewe uit vroeger tijden waren een eenvoudige Barkas 1000 en een IFA 4000 die beide in deze Minol-uitvoeringen werden gemaakt.

Heel apart is ook de cadeauset die ooit door Espewe is gemaakt van een Minol tankstation met een vijftal Barkas-modellen er bij.

Wat meer bekend waren de alleraardigste modellen van de Skoda 706 RT die in oost-Duitsland werden vervaardigd maar wel onder verschillende merknamen bekend zijn geworden; hier de Skoda met tankoplegger en dezelfde oplegger met dolly als aanhanger in een verpakking met merknaam “VEB Prefo-Dresden” ……

…… maar als ik het wel heb werd het Skoda-model oorspronkelijk gemaakt door “Gerhard Hruska” die het model zelf ook verkocht onder de merknaam “Permot”

Na de eenwording heeft het toen opnieuw opgerichte Hruska nog verschillende modellen op basis van deze Skoda uitgebracht ….

….. waarvan de laatste deze met container-oplegger moet zijn geweest, het merk lijkt nu niet meer aktief te zijn, de heer Hruska is al “Rentner”.

Het Berlijnse SES Modelltec is nog wel actief en heeft via connecties in de voormalige oostduitse industrie, waarbij ook RK Modelle een rol speelde,  in het verleden nog best aardige ‘Minol’-modellen gemaakt op basis van oude Espewe- en Hruska modellen.

Vrij kort waren er ook modellen van BeKa Modellbau met deze eenvoudige Garant-modellen.

Van Ukrainian Small Models is vrij recent deze mooie MAZ-500 tankwagen met aanhanger verkrijgbaar geweest:

Ook vrij recent is dit model van een Hongaarse Csepel met wat aparte tankoplegger dat onder de naam “Old-Europe’ te vinden was.

Ook van SDV Modell zijn wat Minol-modellen verkrijgbaar geweest zoals deze Robur en Tatra:

En ook IGRA Modell heeft wat Minol-modellen uitgebracht zoals deze Tatra 138 met tankoplegger ….

en ook deze LIAZ-modellen:

In deel 2 de later gemaakte modellen van de meer bekende merken als Busch, Herpa en Brekina.

 

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.