Modellen van FERCAM, deel 4

print

Eigenlijk in dit deel even terug in de tijd, want recent verschenen de modellen van oudere trucks in de uitvoering van FERCAM. Uiteraard zijn dat de modellen van Brekina/Starline van de FIAT 690 (opvallend wel dat ik van die modellen geen voorbeeldfoto’s kon vinden, wat weer niet wil zeggen dat die er niet zijn geweest):

Van een ietwat ander voorbeeld is/was er wel een model en wel van de kleinseriefabrikant met de wel heel aparte naam Nonomologati ……

….. die ook als fabrikant van deze Fiat 619 huifbakwagen wordt genoemd:

Ik trof ook nog een afbeelding van deze Lancia Esagamma combinatie, aangegeven als kleinserieproduct maar de fabrikant werd niet vermeld:

Dan even een zijsprong, want Fercam geeft zelf aan dat het in 1986 Gondrand had overgenomen; dat blijkt maar gedeeltelijk waar want waarschijnlijk hebben ze alleen de Italiaanse activiteiten van Gondrand overgenomen. Gondrand is weliswaar ooit in Milaan, Italië opgericht maar al in het begin van de vorige eeuw verhuist naar Zwitserland, het huidige hoofdkantoor van Gondrand Logistics is gevestigd in Basel. Sinds 2018 is de Gondrand Group overgenomen door de Nordic Transport Group (NTG) uit Denemarken.

Foto’s: Fercam.com

Het is wel aardig om in dit verband even alleen de modellen van de Italiaanse tak van Gondrand te laten zien (natuurlijk zijn er meer Gondrand-modellen, maar die zijn niet specifiek van de Italiaanse tak). Al in de jaren ’60 had Rivarossi als één van de eerste zo niet als eerste een wagon voor trucktransport in het programma en dat leverde meteen een Gondrand-model op van de aloude Amerikaans ogende oplegger, die ook apart verkocht is geweest met de oude Fiat trekker:

Inmiddels zijn er ook “Gondrand”-modellen van Brekina/Starline en daarvan trof ik wel wat mooie voorbeelden:

Van de Fiat “Millepiedi” zijn er al twee varianten met verschillende opschriften (al zou een koelmotor niet hebben misstaan):

Ook van Brekina is er de OM Lupetto ……

…… en nu ook de trekker met oplegger (en deze dan wel met koelmotor):

 

In het volgende en laatste deel dan nog wat losse eindjes en natuurlijk al die modellen uit het intermodale transport van FERCAM.