MODELLEN van de WEEK

print

Deze week maar eens aandacht voor wat meer aparte en toch grootseriemodellen, die niet gemakkelijk verkrijgbaar waren c.q. zijn.

Op de stand van het Franse Éligor tijdens de Spielwarenmesse in Neurenberg is de meeste ruimte gevuld met grote modellen in 1/43 en soms zelfs groter. In een hoekje staan dan altijd modellen die ze ook maken in o.a. 1/87. Zo ook in 2009 toen in dat hoekje ineens nieuwe Iveco-modellen stonden van de toen actuele EuroCargo en EuroTrakker.

Nu maakt Éligor de laatste jaren in 1/87 puur alleen promotiemodellen en dat was ook voor deze Iveco-modellen het geval, alleen verkrijgbaar bij Iveco of via het internet in de eigen, wat toen nog heette Ivecostore maar nu de Iveco Fan Shop heet. Best nog wel betaalbaar dus heb ik er indertijd een stel besteld.

Die Iveco EuroCargo als 2-assig gesloten bakwagentje is wel een wat merkwaardig modelletje: de grootst verkrijgbare cabine met dakspoiler op zo’n beetje het kortste chassis met onooglijk kort ‘bakje’. Zoals gebruikelijk aardige diecast cabine en opbouw op een behoorlijk gedetailleerd kunststof chassis. Dat modelletje was er in de afgebeelde uitvoeringen, eerst de rood-witte daarna de zwarte “All Blacks”-uitvoering (dat had iets met sponsoring van de rugbyploeg van Nieuw-Zeeland van doen zo ver ik weet).

Later verscheen het model nog wel een heel andere uitvoering, die van de distributietak van het Franse Astre:

Het bleek niet zo moeilijk om zelf een model met wat beter passende langere wielbasis en grotere opbouw van die EuroCargo te maken:

Naast die EuroCargo was er dus het model van de EuroTrakker als 4-asser, zoals deze kipper in het geel met vastzittende, dus niet ‘werkende’ kipbak. Omdat het model anders dan de meeste voorbeelden van de EuroTrakker wat laag op de wielen stond heb ik het model maar wat hoger op de wielen gezet om het er wat stoerder te laten uitzien:

Van de 4-as mixer verscheen na de eerdere rood-witte ook nog een “All Blacks”-uitvoering in zwart:

Om nog even terug te komen op de eerste foto, een beetje terzijde staat ook nog een model van een DAF XF105 SuperSpaceCab trekker:

Voorafgaand aan de eigen productie in een Chinese fabriek had Éligor modellen ingekocht bij dezelfde Chinese fabrikant als Holland-Oto en WSI dat deden. In de folder van Éligor stond dit promotiemodel voor “GT Radial”-banden afgebeeld. De DAF in de vitrine is er dus één uit eigen productie van Éligor maar ik vraag me af of er werkelijk verder nog wel eens een model van is verschenen. Die heb ik nooit meer gezien.