Modellen van de merken van CONOCOPHILLIPS: Union 76 en JET

In dit vervolg op de “Modellen van de merken van CONOCOPHILLIPS” beginnen we met het in het westen en zuiden van de VS nog immer zeer bekende “Union 76”. Dat merk is vooral bekend van de vele tankstations. Origineel is het een merk van de firma Union Oil Company of California, later Unocal Corporation, die sinds de jaren ’30 het merk voerde. Midden jaren ’90 werd dat verkocht aan Tosco die het wat jaren later weer aan Phillips 66 overdeed. Wie alles over die soms warrige geschiedenis wil weten moet maar even op het internet zoekn; hier gaat het om de modellen.

Voor veel verzamelaars van de eerste Herpa-modellen zal het model van de Kenworth W900 met tanktrailer bekend zijn, maar het is een model dat in eerste instantie werd gemaakt voor importeur Con-Cor:

Wat opvalt: bij het oudere model staat de tekst “Union 76” aan de achterkant van de trailer en bij latere aan de voorkant. Dat zie je dan ook bij het model dat Herpa zelf verkoopt; later ook nog eens met de ‘Europese’ oplegger maar wel met de extra aanduidingen “Kansas” (het waarom is niet zo duidelijk):

Andere vroegere modellen waren er van Model Power in de serie “Road Kings” met deze aardige diecast Peterbilt met tankoplegger …….

…… en van Zee-Toys ofwel Zylmex met dit wat eenvoudige model van een Kenworth met tankoplegger:

Mattel leverde in de Matchbox Convoy-serie nog deze torpedo-zonder-naam met tankoplegger:

De tegenwoordig meest verkrijgbare modellen zijn natuurlijk van Classic Metal Works zoals de Chevy takelwagen met pompeiland en ‘sign’ …..

…. en deze Chevrolet en Ford al dan niet met lading:

Bij het andere merk van Round 2 Corp., Johnny Lightning, is het aardige model van de GMC tankwagen te vinden:

Het verdwenen Model Power leverde deze oplegger als lading voor een wagon:

En het merk Tyco maakte ooit een leuk tankstaion en leverde daar zelfs een drietal wat eenvoudige automodellen bij:

Tyco kennen oudere liefhebbers mogelijk nog wel als een van de merken zoals Aurora die met een autobaansysteem als het Faller AMS-systeem in de weer was. Tegenwoordig lijkt alleen Autoworld (ook al Round2 Corp.) daarmee nog bezig te zijn onder meer met deze GMC Astro met tankoplegger in iets verschillende uitvoeringen:

Dat was het wel wat de Union 76-modellen betreft, over naar het ons Europeanen beter bekende JET.

JET is een van oorsprong Brits merk van alleen tankstations dat midden jaren ’50 werd opgericht en zich met enig succes ook verder in Europa vestigde met tankstations. Midden jaren ’90 verkocht de Britse oprichter het merk in delen, waardoor de stations in de Benelux bijvoorbeeld naar Lukoil overgingen, maar de merknaam indertijd overgenomen door Phillips 66 wordt nog gevoerd in GB, Duitsland en Oostenrijk. Dat vindt ook z’n neerslag in de verschenen modellen.

De Britse origine wordt vertegenwoordigd door Matchbox in de serie Convoy met een heuse DAF XF95 met tankoplegger:

Het vasteland van Europa wordt ook bediend maar dan door de Duitse modelfabrikanten; toch wel één van de meest geslaagde diecastmodellen van Schuco uit de vroegere Junior Line is deze Scania T met tankoplegger …

… dat een bijna exacte kopie kreeg bij Herpa:

Van SIKU was er in de Siku Super Serie deze MAN TGA 18.460 XXL (2000-2007) met de, met wat extra’s bedrukte, tankoplegger:

Die verscheen later (onder hetzelfde nummer 1626), met een verbetert chassis voor de trekker en een iets andere kleurstelling:

Ook de achterzijde van de cabine is anders:

Ook onder ditzelfde nummer verschenen tankopleggers van andere brandstofmerken (o.a. Aral), met de MAN, maar later ook met een Volvo FH trekker.

En van Wiking was er deze toch wel opvallende MB Econic tankwagen:

JET heeft ook nog even een rol gespeeld als sponsor van het MS-JET-Racing Team dat met een MB 190E 2,5-16 raceversie met Jörg von Ommen meedeed in de DTM; het flink bedrukte model is zowel bij Herpa zelf als bij Mercedes-Benz verschenen (overigens reed toen ook ene Frank Biela, later regelmatig met succes met Audi’s onderweg, voor dit team, maar daarvan is geen model bekend):

Daarmee sluit ik dit verhaal over de modellen van de merken van ConocoPhillips af.