Het Zwitserse familiebedrijf BERTSCHI AG met hoofdkwartier in Dürrenasch is één van de grootste transportondernemingen in Europa vooral gespecialiseerd in het tank- en bulkcontainertransport en vanouds een pionier in het intermodale transport. In 1956 begon Hans Bertschi met één Berna vrachtwagen zijn vervoersondermening, toen al met internationaal transport. Het bedrijf groeide flink met ook tanktransport en de eerste stappen in het intermodale transport al in 1964. In dat jaar werd ook het huidige Bertschi AG Düurenasch opgericht door de broers Hans en Rolf Bertschi.
Het bedrijf heeft inmiddels vestigingen in heel Europa, waaronder een vestiging ook in Rotterdam’, en ook een aantal daarbuiten. Meer over het bedrijf en de vroegere en huidige activiteiten zijn te vinden op de eigen website van wat tegenwoordig eigenlijk gewoon BERTSCHI heet.
Het gaat hier verder over modellen en dat zijn er echt heel veel, meer dan ik gedacht had vandaar ook de opdeling in afleveringen. Maar voor we op Bertschi-modellen zelf terecht komen toch even modellen van een ander Zwitsers bedrijf Transag Suisse, dat in 1976 geheel door Bertschi werd overgenomen.
Want in de uitvoeringen van dat bedrijf zijn al in de jaren ’70 modellen door Wiking gemaakt: de Mercedes-Benz LPS1620 met de (eigenlijk Aurepa) tankoplegger is bekend in deze twee uitvoeringen.
Veel later heeft Wiking nog eens een opmerkelijk model uitgebracht met een best geslaagd model van de MB nu met de zelfs verchroomde gastankoplegger:
Andere modellen van Transag zijn mij niet bekend, dus dan maar over naar de eerste van de vele, vele Bertschi-modellen. Om even bij de oudjes qua voorbeeld te blijven eerst maar eens de modellen die Brekina in de loop van de laatste ruim 30 jaar heeft gemaakt. De MB LPS1620 met van Herpa geleende tankopleggers zijn nog vrij recente seriemodellen; aardig is dat het ene model in de vroegere blauwe kleur is gehouden die Bertschi ook een tijdje heeft gebruikt:
Minder bekend al zijn deze Brekina-modellen, waaronder een MB met nog een van Roskopf bijgekochte tankoplegger::
Voor meer moderne modellen zorgde al vroeg Albedo met eerst deels nog door Herpa geleverde modellen zoals deze SK’s in opvallend knalgeel (wat wel bij Bertschi heeft bestaan)
Later verscheen nog deze MB SK met afwijkend rode cabine met de Albedo-eigen ontwikkelde 30-voets containeroplegger en passende tankcontainer:
Albedo vervolgde met modellen van de eigen Volvo FH met ook de 30-voets opleggers en verschillende containers:
En nog wat later ook modellen met het eigen model van de Renault Premium:
Aanvulling met dank: ook deze MB Actros LH met 30ft tankcontainer in bruin was er van Albedo:
Mogelijk zijn er wat meer modellen van Albedo verschenen maar die zijn mij niet bekend. In de volgende delen komen de vele modellen van Herpa, AWM en anderen aan bod.
vonkje zegt:
Er is van Albedo ook nog een Mercedes Actros LH verschenen met 30ft bruine tankcontainer.
JanS zegt:
Klopt, tussen al die modellen was die afbeelding even zoekgeraakt; is aangevuld.