Modellen van AGIP / ENI (aangevuld)

Vooraf een persoonlijke noot over Agip. Midden jaren ’60 kreeg ik van een familielid voor mijn beginnend treinbaantje deze wagon met in die tijden al fraaie tankoplegger met het ook fraaie opschrift “Supercortemaggiore”. Omdat het niet echt bij mijn treinbaantje wilde passen heb ik het geruild tegen een handvol Wiking-modellen,  pas later kwam ik erachter dat het best een bijzonder ding van Rivarossi was….. Maar goed, wel een mooie aanleiding om de vele modellen van de Italiaanse oliemaatschappij eens in een overzicht te gieten.

De oliemaatschappij Agip (Azienda Generale Italiana Petroli) is in 1926 in Italië door de overheid opgericht nadat er olie was gevonden in de streek rond Cortemaggiore en Piacenza. Om de nationale benzine goed te kunnen verkopen werd het “Supercortemaggiore” genoemd. Agip werd in 1953 in het nieuwe weer door de overheid opgerichte concern Eni opgenomen. het merk Agip bleef lang wel de merknaam van de tankstationketen, telkens met het logo van een vuurspuwende zespotige hond. Het bedrijf Eni werd in 1998 geprivatiseerd en is actief in de petroleumsector, de gasproductie, elektriciteitsproductie en de petrochemische industrie. Op de ranglijst van ‘s werelds grootste aardoliebedrijven naar omzet staat Eni op de negende plaats. Sinds 2003 is de naam Agip vervangen door die van Eni.

Eni is ook aktief in de Benelux, Eni International is gevestigd in Amsterdam en in Rotterdam is een depot. En in Nederland rijdt dus ook deze eigen tankwagen:

Over naar de modellen. Om te beginnen natuurlijk het model uit het midden van de jaren ’60 van Rivarossi, dat ook de passende Fiat trekker op een wagon aanbood maar ook de trekker-oplegger als model; voor die tijd al een geweldig mooi model.

Dan blijven we logischerwijze nog maar even bij Italiaanse fabrikanten zoals het merk IV Model dat een aantal leuke modellen van zeer Italiaanse snit heeft gemaakt van onder meer de OM Tigrotto als tankwagen, de Fiat Furgone (naast de afgebeelde Agip ook een met alleen het Supercortemaggiore-opschrift en ook de OM Lupetto met zowel Agip- als Supercortemaggiore-opschriften.

Het kleinseriemerk G&G Rail uiteraard ook modellen gemaakt zoals deze twee fraaie modellen naar weer typisch Italiaanse voorbeelden:

En sinds kort is er van Brekina/Starline het echt mooie model van de Fiat 690 Millepiedi, die hier te zien is in de Agip-versie met een flinke lading vaten (overigens komen later dit jaar of begin volgend jaar ook de tankwagen-versies van deze Fiat en dat zal ongetwijfeld ook wel leiden tot meer Agip-modellen):

Er zijn meer modellen van Brekina, natuurlijk van de zeer Italiaanse modellen van de OM Lupetto en de Fiat Zeta en zelfs van het Goggo bestelwagentje ……

….. maar ook de VW T1 en de Mercedes-Benz met van Roskopf geleende tankoplegger zijn er van Brekina (geweest):

Veel liefhebbers zullen zich het vroege Iveco Fiat-model met tankoplegger als één van de eerste echt mooie Herpa truckmodellen wel herinneren:

Sindsdien is er nog maar één model van Herpa verschenen en wel speciaal voor de Oostenrijkse markt:

Ook AWM maakte modellen en ook die waren voornamelijk bedoeld voor de Oostenrijkse markt; meest recent is de MAN met het huidige ‘eni’-opschrift maar van het bedrijf “Scharnagl” (overigens tot nu het enige model met het huidige eni-uiterlijk; als je dat Scharnagl er af haalt heb je al bijna het NL-voorbeeld)):

Niet echt passend maar toch vermeldenswaard: het leuke setje van de Unimog met tweewegsysteem met Agip-wagon van Roco

Je kon natuurlijk de toch al gele (Shell) tankwagenmodellen uit de Kibri-kits ook voorzien van Agip-stickers:

Majorette kon natuurlijk niet om een model van een tankwagen heen met die op zich aardige oplegger, hier eerst de alom bekende Mercedes-Benz trekker ……

….. maar leuker is eigenlijk de versie met de Scania 140 als trekker (overigens wordt deze oplegger op veilingsites wel vaker met andere trekkers aangeboden, maar dat is voornamelijk te zien als ‘huisvlijt’):

Zelfs van het toenmalige Efsi is er een model geweest zo lijkt het, want ook dit model kan best een stukje huisvlijt zijn geweest, toch een best leuk ding:

Volgens het Spaanse Guisval heeft er ook een Scania racetruck in het Agip-geel rondgereden; een voorbeeld daarvan heb ik niet kunnen vinden:

En dan zijn er nog de nu zeldzame modellen die ooit in de jaren ’80 door het Argentijnse Galgo zijn gemaakt:

Aanvulling: De website wordt ook in het buitenland goed gevolgd blijkt telkens weer. In dit geval kwam er een berichtje uit Zwitserland van Michael Portmann die kon melden dat er van Herpa vrij recent ook een exclusief “eni”-model is verschenen: een MAN TGX XLX met tankoplegger (die al dan niet toevallig ook wel op het NL-voorbeeld van hierboven lijkt). Daarvan was met enige moeite alleen dit plaatje te vinden:

Michael Portmann stuurde ook nog bijgaande foto’s van het Herpa-model:

En zoals je mocht verwachten komt er ook van Brekina een nieuw model: dubbelgestuurde Fiat 690 trekker met tankoplegger

 

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd, reageer als eerste met het formulier hieronder.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.