Modellen op de IAA 2014, WEER aangevuld maandag

In Hannover vindt weer de IAA voor bedrijfswagens plaats die dit keer het oog op de toekomst heeft gericht:

VDA_01909_IAA2014_KV_A4_quer_R1.indd

Dat heeft Mercedes-Benz erg letterlijk genomen en stelt de truck van 2025 alvast voor:

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Maar het gaat meer om de modellen natuurlijk (de lijst van Herpa staat bij de korte berichten van week 37). Bij MAN staan al acht nieuwe Herpa-modellen in de shop:

Herpa MAN IAA 01 Herpa MAN IAA 02 Herpa MAN IAA 03Herpa MAN IAA 04

En ook in de MAN-shop vier busmodellen van Rietze:

Rietze MAN IAA 01Rietze MAN IAA 02

En voor Neoplan, dat eigenlijk ook bij MAN hoort, ook een busmodel van Rietze:

Rietze Neoplan IAA

Als u ze niet op de IAA vind dan wel in de webshops: https://man.logwin-logistics.com/; https://neoplan.logwin-logistics.com/

Overigens is Rietze i.t.t. Herpa voor het eerst NIET zelf op de IAA aanwezig en zijn er dus ook geen speciale modellen.

Van Busch is er na de V-Klasse nu ook de nieuwe Mercedes-Benz Vito:

Busch Vito IAA

Die is al in de webshop van MB te vinden: http://shop.mercedes-benz.com/de/

Op de veilingsite is al een Arocs mixer in IAA-uitvoering te vinden:

Herpa IAA Arocs

Bij Volvo zijn ongetwijfeld de Motorart-modellen te vinden, waaronder de FMX 3-as kipper:

Motorart Volvo fmx

Anders ook bij: www.volvomerchandise.com

Overigens is ook Holland-Oto op de IAA aanwezig en dat zou ook wel eens wat bijzondere modellen kunnen opleveren.

Van AWM is er al een model van de nieuwe Setra S 416 EL stadsbus, zie www.modellbus.info

De Blue Stream Scania als IAA-model van Herpa:

Herpa Scania iaa

Opmerkelijk: Temsa Avenue van Rietze

IAA Rietze Temsa

En even opmerkelijk een nieuwe Solaris bus van AWM…..? Nee zal wel VK zijn.

IAA AWM Solaris

Al te vinden op de bekende veilingsite.

OP www.mo87.de is al een aardig overizicht van de IAA-modellen te vinden.

Setra S 416 LE is nieuw van AWM:

IAA Setra

De nieuwe DAF-modellen van WSI: het zijn er 4 in schaal 1/87, in oktober verkrijgbaar via de DAFshop, nu op de IAA

DAF CF Off Road kipper M003691
DAF CF FAS Bakwagen M003640
DAF XF FAS Combi M003637
DAF XF FTM + lowloader M003638
IAA WSI DAFs
Info: www.wsi-models.com
Wat grotere afbeeldingen van de nieuwe DAF-modellen van WSI:
IAA WSI DAF 02 IAA WSI DAF 03
Die Blue Stream Scania van Herpa is best wel mooi:
IAA SCania 02
Herpa leverde ook wat nieuwe VW Crafters:
IAA Herpa Crafters
AWM levert naast de bussen aan Setra ook modellen aan opleggerfabrikanten, zoals Kögel:
IAA Kögel
Kögel houdt er (nog?) geen fanshop op na. Dat heeft Schmitz Cargobull inmiddels wel. Ook daar modellen van AWM maar dan alleen modellen van opleggers zonder trekker. Hier een paar van die modellen:
IAA Cargobull
Info: www.cargobull-fanshop.de

(wordt vervolgd)

0 gedachten over “Modellen op de IAA 2014, WEER aangevuld maandag

  • WSI als te verwachten: bekende kipper met nieuwe CF-cabine, wel nieuwe XF SpaceCab als zwatra-trekker met Broshuis dieplader en XF SSC als motorwagen met aanhanger

  • @Marc bedankt voor de tip!
    @Martijn, ik heb de link uit je reactie gehaald, omdat deze toch niet bij de bedoelde foto meer uitkwam en om MO87.de te vriend te houden.

  • Hebben jullie die oplegger van Wabco gezien, die Herpa geleverd heeft?
    Deze is kan ook voor veel Nederlandse distributie vrachtwagens gebruikt worden.
    De oplegger heeft chassisbekleding welke net na de laatste as ophoudt. Daardoor zit de chassisbekleding een mogelijke laadklep niet in de weg. Voorbeelden hiervan rijden o.a. bij Peter Appel.
    Jammer genoeg heeft het Herpa model geen laadklep.
    Bennie

  • Mooi dat WSI de cabine van de nieuwe CF kipper hoger op het chassis heeft gezet dan bij het ‘oude’ model.

  • @JanS:
    Ik heb net de 4 verschillende DAF Euro 6 modellen binnen (waarvan 3 in een mooie geschenkverpakking), uit de DAF-webshop, en wilde net gaan typen dat de cabine van de CF FAD hoger op het chassis staat, maar dat heeft Jan dus al gedaan. Verder hetzelfde, identieke chassis en kiepbak toegepast. De details van de cabine en grille lijken wat simpeler/gladder, maar dat is waarschijnlijk conform werkelijkheid(?). De gravures van dak en achterwand van de cabine, zijn minder diep, maar toch scherper (misschien dunnere (metallic)lak?).

  • Vervolg: de velgen zijn ook veranderd: een juistere velgdiameter en onderscheid in aangedreven en niet-aangedreven wielen (de laatste op de trailers).

    De LF staat op hetzelfde chassis als de voorganger en heeft ook nog dezelfde opbouw en wielen. Wel zijn de ‘fietsenvangers’ achter de achteras gewijzigd.

    De CF en XF trekker staan op hetzelfde chassis, met chassisbekleding, maar wel op een ander chassis dan de voorganger. Het is eenvoudiger vormgegeven.

    De 3-as trailers zijn een ander type dan die van mijn XF105 ‘Truck of the Year 2007’, maar wel nog lekker zwaar.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.