In Hannover vindt weer de IAA voor bedrijfswagens plaats die dit keer het oog op de toekomst heeft gericht:
Dat heeft Mercedes-Benz erg letterlijk genomen en stelt de truck van 2025 alvast voor:
Maar het gaat meer om de modellen natuurlijk (de lijst van Herpa staat bij de korte berichten van week 37). Bij MAN staan al acht nieuwe Herpa-modellen in de shop:
En ook in de MAN-shop vier busmodellen van Rietze:
En voor Neoplan, dat eigenlijk ook bij MAN hoort, ook een busmodel van Rietze:
Als u ze niet op de IAA vind dan wel in de webshops: https://man.logwin-logistics.com/; https://neoplan.logwin-logistics.com/
Overigens is Rietze i.t.t. Herpa voor het eerst NIET zelf op de IAA aanwezig en zijn er dus ook geen speciale modellen.
Van Busch is er na de V-Klasse nu ook de nieuwe Mercedes-Benz Vito:
Die is al in de webshop van MB te vinden: http://shop.mercedes-benz.com/de/
Op de veilingsite is al een Arocs mixer in IAA-uitvoering te vinden:
Bij Volvo zijn ongetwijfeld de Motorart-modellen te vinden, waaronder de FMX 3-as kipper:
Anders ook bij: www.volvomerchandise.com
Overigens is ook Holland-Oto op de IAA aanwezig en dat zou ook wel eens wat bijzondere modellen kunnen opleveren.
Van AWM is er al een model van de nieuwe Setra S 416 EL stadsbus, zie www.modellbus.info
De Blue Stream Scania als IAA-model van Herpa:
Opmerkelijk: Temsa Avenue van Rietze
En even opmerkelijk een nieuwe Solaris bus van AWM…..? Nee zal wel VK zijn.
Al te vinden op de bekende veilingsite.
OP www.mo87.de is al een aardig overizicht van de IAA-modellen te vinden.
Setra S 416 LE is nieuw van AWM:
De nieuwe DAF-modellen van WSI: het zijn er 4 in schaal 1/87, in oktober verkrijgbaar via de DAFshop, nu op de IAA
DAF XF FAS Combi M003637
DAF XF FTM + lowloader M003638
(wordt vervolgd)
Arnold zegt:
Nog geen DAF’s? Ik had eigenlijk wel een CF Construction van WSI/Promotoys verwacht.
Erik-Jan zegt:
die MAN 8×4 trekker van Herpa is super !
Dennis Vos Herpa Awm Trucks zegt:
goedendag neem ook bestellingen aan t/m donderdag….
Ricardo zegt:
WSI komt met een serie DAF’s. Welke precies weet ik niet.
Cor-DutchArt zegt:
En de Tatra Daf? Is daar nu eindelijk een model van?
JanS zegt:
WSI als te verwachten: bekende kipper met nieuwe CF-cabine, wel nieuwe XF SpaceCab als zwatra-trekker met Broshuis dieplader en XF SSC als motorwagen met aanhanger
Ricardo zegt:
Aanstaande vrijdag maakt WSI bekend welke nieuwe DAF’s ze uitbrengen. Gaat om 5 nieuwe.
Arnold zegt:
Jammer, dan kan Dennis ze niet meenemen
Martijn zegt:
Foto van de CF 4 asser en de FMX kipper op mo87.de
Arnold zegt:
Wat JanS noemt, staat ook op Mo87. De CF construction ziet er goed uit.
Marc zegt:
MO87.de vindt het niet leuk dat je deeplinkt, ze hebben daar nu iets nieuws om toch berichten te delen, het blauwe oranje kettinkje: http://www.mo87.de/?n7594
Webmaster zegt:
@Marc bedankt voor de tip!
@Martijn, ik heb de link uit je reactie gehaald, omdat deze toch niet bij de bedoelde foto meer uitkwam en om MO87.de te vriend te houden.
Arnold zegt:
Mooi nieuws van WSI!
Arnold zegt:
Vind het bestelnummer van de DAF CF Construction raar. Meestal nummert DAF door als er gelijktijdig nieuwe modellen uitkomen.
bennie zegt:
Hebben jullie die oplegger van Wabco gezien, die Herpa geleverd heeft?
Deze is kan ook voor veel Nederlandse distributie vrachtwagens gebruikt worden.
De oplegger heeft chassisbekleding welke net na de laatste as ophoudt. Daardoor zit de chassisbekleding een mogelijke laadklep niet in de weg. Voorbeelden hiervan rijden o.a. bij Peter Appel.
Jammer genoeg heeft het Herpa model geen laadklep.
Bennie
JanS zegt:
Mooi dat WSI de cabine van de nieuwe CF kipper hoger op het chassis heeft gezet dan bij het ‘oude’ model.
Frank zegt:
@JanS:
Ik heb net de 4 verschillende DAF Euro 6 modellen binnen (waarvan 3 in een mooie geschenkverpakking), uit de DAF-webshop, en wilde net gaan typen dat de cabine van de CF FAD hoger op het chassis staat, maar dat heeft Jan dus al gedaan. Verder hetzelfde, identieke chassis en kiepbak toegepast. De details van de cabine en grille lijken wat simpeler/gladder, maar dat is waarschijnlijk conform werkelijkheid(?). De gravures van dak en achterwand van de cabine, zijn minder diep, maar toch scherper (misschien dunnere (metallic)lak?).
Frank zegt:
Vervolg: de velgen zijn ook veranderd: een juistere velgdiameter en onderscheid in aangedreven en niet-aangedreven wielen (de laatste op de trailers).
De LF staat op hetzelfde chassis als de voorganger en heeft ook nog dezelfde opbouw en wielen. Wel zijn de ‘fietsenvangers’ achter de achteras gewijzigd.
De CF en XF trekker staan op hetzelfde chassis, met chassisbekleding, maar wel op een ander chassis dan de voorganger. Het is eenvoudiger vormgegeven.
De 3-as trailers zijn een ander type dan die van mijn XF105 ‘Truck of the Year 2007’, maar wel nog lekker zwaar.