Foto 1 en 2:
Een vriend van mij ging trouwen en hij reed in zijn vrije tijd op deze auto. In die tijd was het nog niet mogelijk om zelf watertransfers te maken of ergens te laten printen. Bij toeval vond ik een leverancier die doorwrijftransfers kon maken als je een goede afbeelding in zwart wit kon sturen. De trailer is een in lengte en hoogte ingekorte bak, de trekker is van Roco. De achterkant simuleert een opgevouwen laadklep die uit evergreen is gebouwd. (Zie op de foto dat een fietsenvanger half los hangt.) Er is een spuitmal voor de fietsenvanger gemaakt. Neem een grotere koker van evergreen en lijm die op de kopse kant van een stuk plaat, vervolgens om de zoveel mm een stukje uit de koker zagen en verwijderen. Je houdt dan steeds stukjes koker aan de plaat over. Steek de vierkante strip door de overgebleven stukken en spuit hem dun rood. In de mal laten drogen en uit de mal trekken. De blauwe zonneklep is van Albedo. Het model is 23 jaar oud.
Foto 3:
Dit lijkt op het oog een standaard Herpa model te zijn dat destijds door de Kleine is bedrukt. Bij dit model heb ik zoveel mogelijk detail aangebracht. De cabine zit dieper in de veren, dit effect zie je pas goed als je er een standaard FH naast zet. De sokkels van de zwaailampen zijn verlaagd. De grill is aan de achterkant dunner gemaakt zodat hij beter in de cabine valt. Omranding om de lampen als decal, de lampen zijn ook geel (weet niet meer of dit bedoeld was of dat het glas verkleurd is). Oranje zijreflectoren, opgerold zeil, de aansluitkabels tussen cabine en trailer. De trailer vloer is ingefreesd en ingelegd met mahoniehout en een gele reflectiestreep op de zijkant van de trailer gespoten.
Foto 4:
Ooit ergens een voorbeeld foto van deze Wiking Volvo 850 gezien. Het bord bestaat uit Evergreen strip met een stuk transparant waarop een decal geplakt is. Hierdoor wordt mooi het gaas gesimuleerd. Zelfs na al die jaren zijn de politie decals van fvc-decals nog steeds mooi van kleur en niet vergeeld.
Foto 5:
In 1990 bestond de stad Groningen 950 jaar. Het gemeentelijk vervoerbedrijf Groningen heeft een CSA1 omgeschilderd in geel en rood met heel veel getallen erop. De echte bus is onderdeel van het busmuseum (nu in Hoogezand gevestigd). Tijdens een open dag heb ik de bus van alle kanten gefotografeerd en heel wat uurtjes besteed om alle cijfers op de goede plek te zetten voor een decal. Het basismodel is een aangepaste CSA1 van HB model. De decals zijn zelf geprint.
Foto 6:
Wie heeft niet een kitmodel in zijn verzameling dat gebaseerd is op een moedermodel gemaakt door de Johannes Martens. Deze Foden cabine is door Johannes gemaakt en door Cor van der Meijde verkocht op onze beurzen. Beide mannen hebben veel betekend voor de HO automodelbouwer, daarom stop ik dit model dat door Johannes is gebouwd in deze modelbouwdag.
Foto 7:
Tijdens een bezoek aan de Intermodellbau kwam ik op de stand van MEK deze extreme bus als resin kit tegen. De resin modellen van MEK zijn altijd perfect gegoten en plezierig om te bouwen. Het is een Foremost bus die in Canada naar het grootste ijsveld in de Canadese Rockies rijdt. De decals heb ik zelf gemaakt.
Foto 8:
Dit is een kit van Le Mans Miniature van een Ferrari 275P. Deze auto heeft in 1964 Le Mans gewonnen. Ook dit merk maakt altijd kits die makkelijk te bouwen zijn met heel veel details. Er zitten bv spaakwielen met zo’n centrale moer op. Helaas begint het glaswerk te verkleuren.
foto 1 | Leeg | foto 2 |
foto 3 | foto 4 | |
foto 5 | foto 6 | |
foto 7 | foto 8 |