Bijna 3 jaar geleden begon bij mij de ombouwhobby weer te kriebelen. Ik was een fervent ombouwer van HO-modelauto’s tot 2007. Toen kwamen er plannen om te verhuizen en verdwenen alle lopende ombouwprojecten met alles wat erbij hoort in verhuisdozen. Na de verhuizing kwam dit op zolder terecht en vond ik geen tijd meer om dit weer op te pakken. Onze toen net aangekochte woning had een flinke verbouwing nodig en dat vergde, naast een gezin met kleine kinderen, heel wat vrije tijd. En oh ja, ik moest ook nog werken. In 2009, toen het wat rustiger in huize van Meurs werd, vertelde Jan Scholten mij, dat hij na 150 nummers zou gaan stoppen met het maken van de HO-Modelauto Berichten. Ik was toen bestuurslid redactie binnen de club en werd daarnaast beetje bij beetje gebombardeerd tot eindredacteur. Een mooie uitdaging waarvan nu 10 jaar later elk clublid weet wat eruit is voortgekomen. Zo’n 3 jaar geleden begon het toch weer een beetje te kriebelen, het ombouwen van modelauto’s. In al de ombouw-loze jaren zag ik veel van andere clubleden voorbijkomen en dacht wel eens, waarom doe ik dit niet meer.
Huub Houben trok mij over de streep. Hij vond dat ik maar weer eens aan een Modelbouwdag moest deelnemen. Mij ingeschreven daarvoor en dan staat het mijn eer te na, om niet met iets nieuws op de proppen te komen. Op een clubbeurs vond ik een Volvo F88 met dagcabine waarvan ik dacht; als ik ooit weer eens ga ombouwen lijkt het mij leuk om hier eens wat mee te doen. Nou dat moest dan maar voor die Modelbouwdag. Al snel leek het mij wat, om er een bakwagen van te maken en die onderdelen vond ik ook weer op een beurs. Maar toen rees de vraag, in welke kleuren maak ik deze Volvo? ASG of Bilspedition? Of toch maar een fantasiekleur? Ik dacht terug aan mijn ombouwtijd van voor 2007 en wist nog dat ik een grote verzameling decals moest hebben. Ik ben de zolder op gegaan om ze te zoeken en vond al zoekende ook de verhuisdozen met ombouwspullen en -projecten terug. Maar decals, nee die niet. Die bleken gewoon op een schapje te staan. Dus wanneer ik die decals gelijk gevonden had, was ik nooit verder gaan zoeken naar de goed gevulde verhuisdozen. Al kijkende in het bakje decals kwam ik decals van DMC tegen waarmee een vrachtwagen naar voorbeeld van het Zweedse Börje Jönsson te maken is. Dat leek mij wel wat voor de Volvo die ik net daarvoor samengesteld had. De decals waren nog niet verouderd en in goede staat en prijken dus nu op de in juiste kleuren gelakte Volvo F88. Overigens verwacht ik niet, dat deze Volvo een voorbeeld gehad heeft. Maar dat geeft niet, want mijn modelbouwmotto is; wat je ziet, hoeft er niet te zijn!
De Modelbouwdag 2018 was voorbij en Bennie kreeg de smaak van het ombouwen weer te pakken. Door meer routine en de komst van meer redactieleden kostte het maken van de HO-Modelauto Berichten mij steeds minder tijd en zo kon de vrijgekomen tijd besteed worden aan ombouwen. Begin dit jaar zag ik ineens op de website van Decalprint een styrenen bouwkit van zo’n typisch Scandinavische Ekeri Step-Frame Semi-trailer. Al vooraf aan het bestellen gingen mijn gedachten al naar: in welke bedrijfskleuren zal deze gaan prijken? Digitaal bladerend in het Grafik Archiv op de website van Decalprint kwam ik decals van Börje Jönsson tegen. Of deze firma zo’n oplegger heeft weet ik niet, maar het leek mij wel wat, zo’n typisch Zweedse oplegger. Samen met de bouwkit heb ik ook de gekozen decals besteld. Als trekker heb ik voor een Volvo FH 6×2/4 gekozen en laat deze nu wel een voorbeeld bij deze Helsingborgse firma hebben. Met de Modelbouwdag 2020 in het achterhoofd leek het mij wel wat om zo’n moderne Volvo combinatie naast die oude Volvo F88 te laten staan.
Zo nu en dan scharrel ik door mijn voorraad om te bouwen modelauto’s. Ik vond een Scania 0-1 serie cabine van Albedo. Wat zal ik daar eens van maken? Een 6×2 sleepas-trekker leek mij wel wat en een oud DAF 2800 6×4 chassis van Herpa was ook zo gevonden. Vroeger combineerde Albedo haar Golden Oldies cabines (Scania 0-1 serie en Volvo F8- serie) met deze Herpa chassis. Maar kritische modelautoliefhebbers viel al gelijk op dat de posities van luchtketels, accubakken en dieseltanks niet met de voorbeelden overeenkwamen. Dat zou ik bij dit model ook maar eens rechtzetten, was mijn gedachte. Het chassis werd ontdaan van de DAF typische details en daarna voorzien van eigen gemaakte Scania details. Als laatste verdween de aandrijving uit de achterste as en werd deze in geheven positie gemonteerd. En dan; welke kleuren krijgt het model en wat gaan we erachter hangen? Weer Börje Jönsson? Och waarom niet. Ik ben op zoek gegaan naar Börje Jönsson decals naar oudere voorbeelden en vond deze in het assortiment van Truckdecals.de. Er moeten op zo’n zeventigerjaren truck namelijk geen www- en e-mailadressen staan. De decals van de Zweedse bananenimport leken mij wel wat en deze prijken nu op een oudere 12mtr oplegger achter een Scania LBS141. Spannendste klus aan dit model was het lakken van de voorgrille met daarin de groene ruit in het midden. Door het groene met een stukje op maat gesneden afplakband af te plakken en ervoor te zorgen dat de zilveren verf er niet onderdoor loopt, is het gewenste resultaat bereikt.
Als laatste nog een model in het bekende groen/zilvergrijs. Het idee voor deze Volvo was al voor 2007 ontstaan en het model was als basis al gebouwd en daarna in een doorzichtige Brekina-doos terecht gekomen. Toen ik de verhuisdozen met modelbouwspullen zo’n 3 jaar geleden weer terugvond en opende, vond ik ook deze Volvo weer terug, om het direct daarna weer terzijde te leggen. Maar nu ik toch met Börje Jönsson modellen bezig was, herinnerde ik mij weer aan deze Volvo.
In eerste instantie had ik de aanhanger -gebouwd uit een volume-middenasaanhanger van Herpa- maar twee assen gegeven. Ik had het onderstel van de aanhanger wat knullig gebouwd dus heb ik kortgeleden op basis van een middenas-aanhangerchassis van Herpa een nieuw chassis onder de aanhanger gebouwd en daarbij het gelijk maar drie assen gegeven. Voor 2007 had ik DMC decals voor dit model voorzien, maar die zijn op de Volvo F88 uit het begin van dit verhaal geplakt. Nieuwe decals moesten er dus komen en na wat gezoek op de website van Truckdecals.de. vond ik de decals die nu op het model zitten. Maar deze decals waren gebaseerd op standaard Herpa laadbakken en laat nu mijn aanhangerlaadbak een stuk groter zijn. Door de decals voor de zijkanten van de aanhanger op de juiste plaatsen door te snijden en deze delen dan op de aanhanger te plakken, is er in ieder geval een basis voor een goed uitziende zijwand. De ontbrekende rode lijn is aangevuld met stukjes op maat gesneden decal van TL-decals. Nu ontbreekt alleen de decal op de achterzijde van de aanhanger nog. Daarvoor moet ik nog deurimitatie-decals voor een hoge laadbak voor aanschaffen.
Foto 1 en 2:
Volvo F88 4×2 bakwagen “Börje Jönsson”.
Cabine: Albedo, chassis en laadbak van Herpa. De wielen zijn van Heico. Gelakt in de juiste kleuren en voorzien van DMC decals.
Foto 3 en 4:
Volvo FH Globetrotter 6×2/4 van Herpa gekoppeld aan een Ekeri Step-Frame Semi-trailer gebouwd uit een kit van Decalprint. De decals stammen ook van Decalprint.
Foto 5 en 6:
Scania LBS141 van Albedo/Herpa met Herpa koeloplegger “Börje Jönsson”. De decals stammen van Truckdecals.de.
Foto 7 en 8:
Volvo FH ’04 met koelcombinatie “Börje Jönsson / Frigoscandia”.
Koellaadbak met koelaggregaat in nis en grootvolume-aanhanger. De decals stammen van Truckdecals.de
foto 1 | Leeg | foto 2 |
foto 3 | foto 4 | |
foto 5 | foto 6 | |
foto 7 | foto 8 |