Arnold Tamminga

Foto 1:
DAF FTT XF105 (6×4) Dabekausen
Een van de vele modellen die er jaren over heeft gedaan om af te geraken. Trekker bestaat uit een Herpa cabine met Herpa DAF95-chassis. Het chassis is voorzien van de juiste componenten op de juiste plek. Achter de cabine een kast, met reservewielhouder en 2 opgerolde zeilen. Als oplegger een (nog niet in kleur) bekende Nooteboom-oplegger van Albedo en een kist, die ik ooit eens op een beurs heb gekocht. Decals heb ik ooit in Houten bij Adrie Gomes gekocht (Zijn eigenlijk bedoeld voor een 95XF)

Foto 2:
DAF FTM 95XF (8×4) Mammoet Road Cargo
Trekker bestaat uit een Herpa zwaartransporttrekkerchassis (Mercedes?) dat op juiste lengte is gebracht. De 2 stuurassen sturen ook echt (zitten met staaldraad verbonden). Achter de cabine staat een dubbele kast met een grote dieseltank er tussen. Inspiratie kwam door de site die Jan van Wees ooit had. De Mammoet-decals komen van Peter de Groot. De rode strepen zijn op maat gesneden decals van TL-Modellbau. De dolly is een verbouwde Herpa-dolly, waar een extra as bij is gekomen. Hierdoor moest ook de nek van de Herpa Nooteboom dieplader worden verlengd. Als lading een Airfix-kitje van een stoomlocje.

Foto 3:
DAF FTD 95.400 wb 3.60 (8×4) en FTD 95.400 wb 5.10 Curtis
Rond 1989 heeft DAF in Engeland een serie zwaartransporttrekkers verkocht met een afwijkende as-opstelling (deze zat niet standaard in het DAF-programma). Al deze trekkers zijn bij GINAF gebouwd. Alle trekkers op 1 na hadden een korte wielbasis van 3.60 meter (hart vooras – hart tandemstel), die ene had een wielbasis van 5.10 meter. Ik heb jaren geleden de lange versie al gebouwd. De korte versie in de afgelopen 2 jaar. Basis hiervoor was een Volvo zwaartransportchassis van Herpa, wat voorzien is de juiste spatborden (met de aparte rubberen flappen) en de ’toren’ achter de cabine met koeling en tanks. De opschriften heb ik eind jaren 90 in zwart geprint en met witte toner gekopieerd op zelfklevende folie. Ik ben nog bezig met de juiste ruitenwissers (3d-print)

Foto 4:
DAF FAW CF (8×4) DAF Demo
In 2019 presenteerde DAF in Malaga een hele serie bakwagens, waaronder een 5-asser en dit 4-assige chassis. Dit chassis is voorzien met een sturende naloopas achter de 2 aangedreven assen. Ik heb dit model gebouwd met behulp van het Herpa chassis met deze asopstelling. Deze heb ik op de juiste lengte afgezaagd achter de vooras, zodat ik deze kon combineren met de vooras en cabine van een WSI-trekker in de Demo-kleuren. Het chassis is rondom voorzien van de tanks en uitlaat (3d-print via Shapeways). Verder zit er op het chassis een haakarm en een gele container.

Foto 5:
FTF F8.30DS (8×4) Havikerwaard
Jaren geleden heb ik van Cor van der Meijde deze cabine gekregen. Ik heb lang lopen zoeken naar iets speciaals om na te bouwen. Op Facebook kwam ik deze uitvoering tegen. Het is de enige kipper met star-triple stel die (door FTF) gebouwd is. Met hulp van oa. Daniël Faro heb ik voldoende foto’s verzameld om dit model te bouwen. Het chassis is geheel uit Evergreen gebouwd, even als de (bij het model vast gemonteerde) kipbak.

Foto 6:
DAF FTT XF (6×4) “Israël”
Ook bij dit model kwam de inspiratie van internet. Ik zocht iets aparts om de XF-cabine met plat dak (msM87.de) bij te gebruiken, en kwam een foto tegen van een gele XF met 2 opleggers.
Chassis is een Herpa DAF 95-chassis wat voorzien is van de juiste tanks etc. Spatborden zijn 3d-geprint en de staande uitlaat komt uit de rommelbak.

foto 1Leeg foto 2
 foto 3 foto 4