MODEL van de WEEK

Het model van deze week is eigenlijk een nog niet bestaand model, want dankzij de vriendelijke medewerking van VK-Modelle kregen we één van de voorseriemodellen van de nog te verschijnen Scania LB76 in handen. De eerste seriemodellen komen pas later dit jaar, maar dit voorseriemodel geeft al wel een goede indruk wat het gaat worden.

Scania introduceerde de LB76 in 1963 toen er in verband met de regelgeving her en der in Europa (een Europese Unie was er nog niet en dus hield elk land er zijn eigen regels op na en dan waren frontstuurtrucks vaak beter in te zetten dan torpedo’s) steeds meer vraag uit de markt kwam naar frontstuurmodellen. Onder andere in Nederland werden door carrosseriebouwers frontstuurcabines gebouwd op Scania-chassis, voor Scania al met al reden genoeg een eigen cabinereeks op te zetten: de LB76.

Die cabine kwam er in drie lengtes:

In 1968 al werd de LB76 opgevolgd door de velen welbekende LB110.

Ik kon de verleiding niet weerstaan om dit model eens naast één van de modellen van Brekina te zetten en er kort wat over te zeggen:

Dan zie je naast het feit dat die van Brekina scheef gemonteerd staat toch wel verschillen. Het is duidelijk dat er een verschil is in breedte van de cabines, bij nameting blijkt dat maar iets meer dan 1 mm te zijn; het lijkt groter dan het werkelijk is. Dat het Brekina-model wat smaller is blijkt ook wel uit de voorklep en de grille, die lijken echt te klein uitgevallen. De grille van het VK-model lijkt juist weer iets te groot maar heeft meer de vorm van het voorbeeld; het is wel een apart ingezet onderdeel dus wie weet wordt het nog aangepast. Het dak van het Brekina-model is ook iets boller wat er ook aan bijdraagt dat het model zo veel smaller lijkt.

De chassis van beide modellen is vrij identiek, zelfde wielbasis al is dat van het VK-model wel wat beter gedetailleerd.

Het blijkt dat opleggers van Brekina zich probleemloos laten koppelen met de VK-trekker; tenzij de opening van de koppeling nog wordt vergroot gaat dat met bijvoorbeeld Herpa-opleggers niet lukken.

Al met al kun je wel zeggen dat het Brekina-model zeker niet slecht is maar dat het VK-model toch de betere indruk geeft.

Klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave.

 

Eén gedachte over & ldquo; MODEL van de WEEK & rdquo;

  • Dank Jan, dit is zeker een interessante vergelijking… en het verschil is toch wel goed te zien. Ik denk soms dat Brekina dit soort foutjes vooral de laatste jaren bewust maakt om te besparen op materiaalkosten – zo zijn de standaard opleggers te kort, ook de Club van Vier cabine staat op een zo kort mogelijk chassis dat dan weer van de Mercedes LP afkomstig is. Misschien was het standaard doosje anders ook te smal, wie zal het zeggen. Bij personenauto’s kan dit “afknijpen” niet zo makkelijk…

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.