MODEL van de WEEK

Zon 10 jaar geleden maakte Jeroen van der Ven een paar artikelen over door hem ge- en vooral verbouwde modellen uit de kitjes van Jordan Models – Highway Miniatures. Één van de modellen stellen we hier voor.

In 1926 werd voor de vrijwillige brandweer van Loosduinen, dat een paar jaar daarvoor door Den Haag was geannexeerd, een tweewielige motorspuit van het merk De Dion Bouton aangeschaft. Voor het vervoer daarvan werd in de eigen werkplaats de al in bezit zijnde Ford TT uit 1925 omgebouwd. De Ford TT Stake Bed van Jordan leende zich goed als basis voor het bouwen van het model. De cabine werd wat aangepast, het chassis kon zo worden gebruikt. De hele opbouw is echter zelfgemaakt; de motorspuit kon opgebouwd worden op basis van een handkar van Preiser:

Eenmaal gebouwd, geschilderd en voorzien van de passende opschriften ziet het er dan zo uit:

Uiteindelijk zou de motorspuit dienst doen tot 1935, waarna de Ford TT nog tot na de oorlog dienst deed als vrachtwagen. En die heeft Jeroen ook gebouwd ook weer op basis van het Jordan kitje. Na onderzoek bleek dat bij het voorbeeld alleen de motorspuit was verwijderd en kon hij nogmaals zelf de passende opbouw maken met het volgende resultaat:

(Foto’s Jeroen van der Ven)

0 gedachten over “MODEL van de WEEK

• De bouw foto’s zijn elke keer weer mooi om te zien. Vind het elke keer weer heel bijzonder dat je met zo’n afgebakende regio (blauwlicht regio Den Haag) zoveel aparte modellen kan maken.

• Dat was het mooie van de oude gemeentelijke brandweer. Iedereen had zijn eigen wensen, inzichten, voorkeuren en belangen. Daardoor was iedere brandweerauto weer anders. Het blijft een uitdaging alles mooi te krijgen van een gemeente. Maar langzaam aan wordt het opeens overzichtelijk. Zeker als je de grenst stelt van de oprichting van de gemeentelijke brandweer tot de overgang naar de hulpverleningsregio. Er zal nog veel moois volgen als het aan mij ligt!

• Eens met Marc, mooi om de bouwfoto’s te zien en inderdaad heel bijzonder dat je met zo’n afgebakend gebied/tijdsperiode zoveel bijzondere modellen kunt maken.
    Jeroen, bedankt voor de toelichting, dat maakt het ‘interessegebied’ nog ‘smaller/bijzonderder’. Mooi om te zien en te lezen!

• Wat zeker niet onbelangrijk is.. Er moeten voldoende gegevens bewaard zijn gebleven en je moet er toegang toe hebben. Meestal is het vooronderzoek zeker zo tijdrovend als het uiteindelijke bouwen van het model. Het blijft me verbazen hoe goed Jeroen de modellen kan detailleren. Amazing!