MODEL van de WEEK

z-mvdw-01

Voor het Model van de Week (en voor Flip) even in het verleden gedoken om de oude MACK Cruiseliner van Playart uit Hong Kong weer naar voren te halen. Playart was vooral bekend van diecastmodellen in grotere schalen vergelijkbaar met de oude Matchbox-modellen, maar dit diecastmodel van de Cruiseliner was één van de betere en meer nog, ook goed op schaal. Het model dateert uit begin jaren 80. De zwarte is iets bijgewerkt (= zwart geverfd, detals bijgewerkt, rode streep erop en uitlaten van Herpa), de blauwe is nog vrijwel origineel:

z-mvdw-02a

De verf op de modellen was niet altijd perfect om van de opdrukken maar te zwijgen, maar er was best veel van te maken. De 40ft-opleggers waren van kunststof en vrijwel exakte kopieën van de Herpa-opleggers uit die tijd. Naast die Cruiseliner maakte men ook een heel aardige Peterbilt:

z-mvdw-03z-mvdw-04

Volgens wat bronnen stopte Playart in 1983 al met het maken van modellen. Wel waren er in die tijd voor zover bekend nog de Road Kings van Model Power met ook andere opleggers en ook Kenworth-modellen maar ook weer zo ver bekend waren die in Europa niet of nauwelijks te vinden:

z-mvdw-05

De MACK Cruiseliner van Playart is regelmatig door kleinseriefabrikanten afgegoten en als resin kit te koop geweest, o.a. bij MEK en Narwag.