In de jaren ’90 was Herpa stevig betrokken bij de toenmalige Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, beter bekend als DTM. Die versie van de DTM beleefde in 1996 een roemloos einde. Net als diverse raceteams week Herpa toen uit naar de STW-Cup, waarbij STW staat voor Super Tourenwagen. Dat was een meer volgens de geldende Groep-5 regels opgestarte raceserie, in navolging van het succes van die racewagens in het Engelse BTCC kampioenschap. Net als in de DTM was Alfa Romeo met de 155 V6 TI succesvol in de BTCC, dus misschien zou het ook wel lukken in die STW-Cup. Dat was niet zo, anderen bleken sterker (bv. Laurent Aiello in een Peugeot, kampioen in 1997). Toch maakte Herpa ook van die STW-versie een model van de Alfa, uiterlijk toch wel weer een andere dan de voorgaande DTM-wagens. Dit is één van die Alfa’s, die van Frank Schmickler uit het Franz Engstler/Cool Fire-team:
Ter vergelijking de ‘officiële’ Alfa van Modena met het ‘gewone’ seriemodel van de DTM-wagen:
De races van de STW-Cup lieten een bont gezelschap aan racewagens zien, natuurlijk BMW’s en Audis, maar naast de genoemde Alfa waren er ook Peugeot, Honda, Nissan, Toyota en Opel fabrieksteams (in meerdere of mindere mate). Herpa heeft nog aardig wat van die wagens ook in modellen omgezet, een kleine greep:
Sfeerbeeld uit 1997:
Ook die STW-Cup bleef niet lang, in 2000 herleefde de DTM, nu als Deutsche Tourenwagen Masters en die kreeg weer de volle aandacht, echter zonder Herpa-modellen.