Een model van de klassieke Citroën HY is niets bijzonders, d’r zijn er tegenwoordig genoeg van te vinden en in allerlei uitvoeringen ook nog. Toch gaat dit over die HY en wel over het model dat Norev er in de jaren 50 en 60 al van maakte als één van de Micro-Miniatures in 1/86. Voor die tijd wel een opvallend model, niet direct door de voorbeeldkeuze (als Frans modellenfabrikant kun je toch moeilijk om zo’n icoon van de Franse automobielbouw heen) maar wel door het schuifdeurtje dat ‘echt’ open kan schuiven. Niet dat je daar veel aan hebt, het interieurtje is nou niet bepaald de moeite waard, maar toch een leuk detail.
Het model van de 1200 kg, zoals Norev het model aanduidt, is indertijd ook in licentie gemaakt door het Spaanse Anguplas. Modellen uit die tijd hebben door het gebruik van een nylonachtige kunststof nogal eens te maken met onverwachte en meest ongewenste vervormingen. Bij modellen hangt het schuifdeurtje er dan ook vaak wat schuin bij.
Later heeft Norev het modelletje in een ander soort kunststof nog eens uitgebracht in de groene doosjes. De eerste fabrikant weer met een model van de HY kwam, was Busch met een model dat sterk op het Norev-model leek maar dat door het grotere achterraampje een later bouwjaar dekte.
Een paar jaar geleden was er de mooie verzamelserie van de Éditions Atlas, met natuurlijk (weer een Frans bedrijf etcetera….) een model van de HY, in China in opdracht van Universal Hobbies door High Speed gemaakt (die verzamelserie eindigde dan ook abrupt toen High Speed van de ene op de andere dag de poorten sloot). Mooie diecastmodellen, die nog maar eens aangeven dat je ook met diecast echt goede modellen kunt maken (mits alles goed gemonteerd wordt natuurlijk).
Norev blijkt op de een of andere manier over de matrijzen van UH/High Speed te kunnen beschikken en brengt nu successievelijk eigen varianten van die diecastmodellen uit met inderdaad ook weer de HY. En tot slot komt dan ook Wiking nog eens met een eigen model, maar is wel zo verstandig om de laatste variant in model om te zetten.
Met opzet heb ik hier zo veel mogelijk alleen de basismodellen laten zien, kleur- en vooral opdruk- (of in geval van het vroegere Norev papieren stickers) varianten zijn er in overvloed. En er zijn nog voorbeelden zat.
Erik-Jan zegt:
helaas is er nog nooit een Nederlandse variant uitgevoerd als 1:87 model, herkenbaar aan de ‘normaal’ openende portieren 😉
dat type werd trouwens in Amsterdam geassembleerd heb ik begrepen…