Nu Brekina een nieuw model van de Magirus-Deutz MK lichte vrachtwagen heeft aangekondigd is het wel aardig om nog eens terug te kijken op de modellen die er al eerder waren van deze serie vrachtwagens met de ‘zogenaamde’ ‘club-van-vier’-cabine. De cabine is begin jaren ’70 ontwikkeld bij Saviem, die ook al de zwaardere typen met de kenmerkende styling had ontwikkeld. In de jaren ’60 werkte Saviem nog met MAN samen wat in de praktijk betekende dat ook MAN de door Saviem ontwikkelde cabines ging gebruiken. Toen Saviem samen met Berliet opging in Renault is de samenwerking met MAN beëindigd, voor de al in ontwikkeling zijnde cabine voor lichte en middelzware trucks werden andere partners gezocht en gevonden in Magirus-Deutz, Volvo en DAF. Deze merken hebben daarna in meer of mindere mate van die cabines gebruik gemaakt, wel elk met wat eigen stijlaccenten en natuurlijk de eigen merknaam voorp.
Roco maakte indertijd echt fraaie modellen in de series Minitanks en Miniatur-Modell. Omdat de Bundeswehr wat van de middelzware Magirussen had gekocht maakte Roco er een prima gedetailleerd model van voor de Minitanks-serie. Er zijn een paar uitvoeringen van verschenen. Twee van die modellen komen overigens nu weer in de handel omdat Roco het Minitanks-programma weer in eigen hand heeft genomen.
Maar Roco gebruikte het model ook om er zeg maar civiele versies van te maken, zo verschenen bakwagens met huifbak en gesloten bak in een aantal verschillende uitvoeringen. Hierboven die in de Magirus-versie. Er verscheen ook een versie met kort chassis, die als trekker kon dienen voor een ook kort opleggertje voor de containers en wisselbakken van Roco zelf.
Naast de Magirus-versie maakte Roco ook de Renault-versie met (uiteraard) ook wat Franse uitvoeringen; het korte chassis bleek ook geschikt om er de van Kibri ingekochte afzetkipper op te zetten.
Een afwijkende was de Renault-versie als ladderwagen, die stond op het chassis van het ook bij Roco aanwezige Magirus D-type.
De ‘club-van-vier’-cabine is ook gemaakt door Roskopf, zij het alleen de dubbele manschappencabine voor een Camiva autospuit en voor een werkwagen zoals de toch wel bijzonder in het blauw van ‘EDF’ met speciale aanhanger voor de kabeltrommel.
Om volledig te zijn, van Majorette was een wat grover diecastmodel dat wel vrijwel op schaal was.
Van Roco zijn er nooit DAF- en Volvo-versies geweest, des te opmerkelijker dat ze wel prima modellen van de Volvo FM en FH1 hebben gemaakt. In ieder geval heeft Brekina al laten weten wel de DAF-versie (en Renault en Volvo) in het programma te willen opnemen en dat is goed nieuws.
(foto: DAF Trucks)
JanS zegt:
Voor wie het interesseert, er is een nieuwe website alleen voor Minitanks: http://www.minitank.net.
Jeroen zegt:
Voor zover ik weet is er door Luthart destijds nog en gietharscabine uitgebracht op basis van het ROCO model met de DAF gril. Ik heb hem zelf niet, maar mogelijk dat iemand anders hem heeft liggen voor een fotootje.
Arnold zegt:
Even zoeken in de voorraad. Heeft Fokko ze niet meegenomen in zijn programma?
Arnold zegt:
Even kijken of dit lukt. Op Facebook de foto gezet en hier een link naar het plaatje:
[IMG]https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12592221_519810808200384_6777201991323304_n.jpg?oh=a8e057e681d507e164643d0f2d5f5c6b&oe=5735B171[/IMG]
Jeroen zegt:
Dat is hem. ik heb eigenlijk geen idee of het model mee is gegaan naar Fokko. Ik sluit het niet uit.
Jeroen
Fokko zegt:
Ja hoor, Fokko heeft hem:
http://www.fvc-decals.nl/shop?page=details&prod=318&cat=34&group=11
Dickje zegt:
Fokko is goed bezig!