Dit keer niet enkel één model maar een aantal met hetzelfde thema: zelfgebouwde opleggers naar Nederlandse voorbeelden. Modelbouwer Rolf Boersma bouwde een aantal modellen met van die typische opleggers met lichte zwanenhals zoals die in de jaren ’50 vrij veel voorkwamen. Rolf bouwde een paar modellen naar Pacton-voorbeeld uit kunststofplaat en profielen, koppelde ze aan aangepaste Brekina trekkers en voorzag ze van passende lading.
En natuurlijk kon een DAF schommelas oplegger ook niet ontbreken (Artitec bestond nog niet):
Heel anders is het volgende model. In de HO-MODELAUTO BERICHTEN 143 wordt ruim uit de doeken gedaan, waarom en hoe dit model werd gemaakt. In het kort is deze Krupp Tiger met uitschuifbare oplegger gebouwd naar het voorbeeld waarmee de vader van Rolf voor de Amsterdamse ijzerhandel Bernet heeft gereden. De trekker is een aangepast Brekina-model, de basis van de oplegger is van Herpa, maar uiteraard aangepast met o.a. een verlengstuk. Passende lading ontbreekt weer niet:
Tot slot nog een model dat met name oudere inwoners van Twenthe zich wel zullen herinneren: een Kromhout van Hesselman uit Rijssen die voor de bekende (en later ook beruchte) asbestfabriek van Eternit in Goor de rioolbuizen het land in bracht. Zo ver mij bekend maakte EsVe de opleggers, waar Rolf weer een prima model van maakte.
Over het bedrijf van de familie Hesselman is trouwens een mooi boek verschenen met zo’n Kromhout op de omslag:
JanZ zegt:
Prachtige modellen
JvK1947 zegt:
Met zorg verbouwd en oog voor het detail is dit genieten
van de modellen die toendertijd op onze wegen het vervoer
verzorgden. Hier wil ik er wel meer van zien.