Kortgekoppeld

In het transport is het altijd zoeken naar nog meer; nog meer lading, nog meer volume, nog meer lengte, nog meer gewicht, etc. Dat alles natuurlijk wel binnen de geldende regels over toegelaten totaalgewichten, aslasten en lengtes. In 1979 kwam het toen Duitse Ackermann-Fruehauf met een opmerkelijke truck waarbij de aanhanger zo kort mogelijk achter de motorwagen volgde dankzij een ingenieus kortkoppelsysteem en ook nog een korte cabine met daarboven een slaapruimte (topsleeper): de “Grossraum-Last-Zug” of wel “GLZ”. De technische details zal ik u besparen, het gaat hier om modellen.

Z-KK-TS 01a

Herpa die toen ook nog maar kort met H0-automodellen in de weer was gegaan zag wel brood in die opmerkelijke truck, ook wel omdat AF een model als relatiegeschenk wel zag zitten. Die kwam er dan ook en zelfs in een goudkleurig jasje en speciale verpakking:

Z-KK-TS 01

Maar ook in de ‘gewone’ uitvoering maar dan wel met en zonder het ‘GLZ’-opschrift, ook als gewoon seriemodel:

Z-KK-TS 02

Veel van deze keurig 18 meter lange trucks zijn er zo ver bekend niet verkocht en dus kon Herpa er ook niet zo veel van maken. Hier een paar van die modellen met de later nog eens uitgebrachte ‘Herpa-eigen’ RIWA-variant:

Z-KK-TS 03Z-KK-TS 04

Even terzijde: die cabine met topsleeper werd ook nog gebruikt op een trekker met volume-oplegger o.a. ook als promotiemodel voor AF:

Z-KK-TS 05a

Met weer een ander kortkoppelsysteem maakte Herpa ook nog deze modellen van echte grootvolumecombinaties, waarbij de toch al kleine Ecoliner ook nog eens met een topsleeper was uitgerust:

Z-KK-TS 06a

Veel varianten daarvan zijn er voor zover mij bekend niet geweest.

Die andere Duitse fabrikant Kässbohrer kon natuurlijk niet achterblijven en bedacht z’n eigen systeem en noemde de combinatie “Transmaximal” met de door Herpa zelfs vrij precies nagebootste koppeling met dubbele triangel. Dit model is er trouwens met en zonder dat MAN-opschrift:

Z-KK-TS 07a

Ook hiervan zijn een paar varianten bekend waaronder deze:

Z-KK-TS 08a

Al die verschillende en soms echt ingenieuze kortkoppelsystemen uit die tijd bleken echter niet altijd even bedrijfszeker, de toepassing bleef dan ook redelijk beperkt. Tot de definitieve oplossing zich bijna als vanzelf aanbood: de middenasaanhanger. Op zich bestond het principe al, maar in met name het volumetransport was dat nog niet doorgedrongen. Pas in 1986 kwamen links en rechts de oplossingen, zoals deze van AF (die zelfs claimt de eerste te zijn):

Z-KK-TS 07

Weer de korte cabine met topsleeper maar ook met wisselbakken. Omdat die als lading golden kon er zelfs een half metertje overstek bij. Ook dat werd al snel door Herpa in model omgezet (inclusief overstek) en dat leverde onder andere de modellen voor Mercedes-Benz Nederland op:

Z-KK-TS 08

Let op het eerst nog ontbrekende streepje tussen Mercedes en Benz. Met deze basis zijn er ook aardig wat modellen verschenen, waaronder deze:

Z-KK-TS 09Z-KK-TS 10

Opmerkelijk bij de MAN F8-modellen is dat die nu ook van een topsleeper zijn voorzien maar ook dat die geen wisselbakken hebben. Die topsleepers komen binnenkort in wat ander verband nog eens terug. De kortgekoppelde middenasaanhangers zijn sindsdien voor combinaties vrijwel de standaard geworden, voordien was het vooral iets voor lichtere voertuigen zoals bij dit Herpa-model:

IMG_1696

 

AANVULLING:

Ben Veerbeek stuurde een foto van een wat merkwaardige DAF 3300 kortkoppelcombinatie van “Wormser”, niet het kortgekoppelde valt op maar de cabine van de 3300 staat op een chassis van een DAF 95. Zeldzaam.

Z-KK-TS 12

 

 

0 gedachten over “Kortgekoppeld

  • Prachtig artikel Jan, evenals de andere artikelen (buiten het nieuws om) waar je ons steeds mee verrast.
    Nog een kleine aanvulling. Van het bovenste model is ook een “Nederlandse” variant geweest met boven de papieren stickers “Netam-Fruehauf” gedrukt. Helaas is dit voor zover ik weet het enige Nederlandse herpa model dat in mijn verzameling ontbreekt…

  • Herpa Sammler zegt:

    Hello
    I’m from Germany. I’ll post some photos of Ackermann Fruehauf models.
    Best
    Ralf
    The article is great.

  • Hello Ralf/Herpa Sammler,
    Welcome to our site! Something went wrong with the uploaded pictures. I fixed it. So now we can see the beautiful pictures! Thanks for that!
    Best regards,
    Jurgen Maassen

Laat een antwoord achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.