Zo her en der zijn de eerste modellen van de Volvo N88 van Brekina al opgedoken, nu met doorzichtige ruitjes:
Interessante eXtra- en clubmodellen van Herpa:
Info: www.herpa.de
Van Athearn zijn er nu nieuwe varianten van de 53-voets Wabash Duraplate trailer, die werden overigens al in oktober van het vorige jaar aangekondigd zoals dat wel meer het geval is bij Athearn. Van elk opschrift zijn er ook nog drie verschillende trailernummers.
Meer info: www.athearn.com
Dat Roco veel wagons met automodellen er op zou uitbrengen hebben wel gemeld, nu zijn er al een flink aantal met soms wel interessante automodellen, Hier een paar van die nu verkrijgbare modellen:
Info: www.roco.cc
Ook op de modellen van Kombi-Modell hebben we al vaker gewezen, nu worden de gebruike (Rietze) trailers ook los aangeboden of zelfs met passende (Rietze) trekkers door het Duitse SK-Verkehrsmodelle zoals deze:
Info: www.sk-verkehrsmodelle.de
Gezien bij een Duitse handelaar Voneinsbiszett – Der Modellbahnladen uit Nettetal, nog een Artitec DAF als huifbakwagen van (eindelijk) Frans Maas met zo te zien ook een andere huif:
Meer info: www.modelleisenbahn-nettetal.de
In augustus levert Classic Metal Works o.a. de modellen van de Pick-Up Wrecker:
Info: http://classicmetalworks.com
Mooie Actros met Empl opbouw in de Oostenrijk-serie van Herpa:
Info: www.herpa.de
Norev heeft de lijst met nog te verschijnen H0-modellen nog maar eens aangevuld met modellen die tegen het einde van het jaar/begin volgend jaar zouden moeten verschijnen. Hier de hele lijst met aangekondigde maar nog niet verschenen modellen (de nieuwe):
- 153026 CITROËN 7A, 1934, d.red/black
- 153027 CITROËN 11A, 1937, grey
- 153503 CITROËN Ami 6 Break, 1968, corsair red
- 153516 CITROËN Ami 6, 1967, d.green
- 153517 CITROËN Ami 6, 1964, typhon grey & naples yellow
- 155053 CITROËN ID 19 Break “Ambulance Municipale”, 1961
- 155054 CITROËN ID 19 Break, 1960, écaille blonde brown
- 155294 CITROËN DS3, 2010, blue/white or brown/black
- 157076 CITROËN DS 19, 1959, delphinum blue/white
- 158216 CITROËN GS Pallas, 1978, meallic cigale brown
- 159936 CITROËN H, 1960, grey
- 451730 PANHARD PL 17, 1961, red/black roof
- 451895 PANHARD Dyna Z12, 1957, l.blue
- 453002 FACEL VEGA 2 Coupé, 1961, facel blue
- 453003 FACEL Vega 3 Cabriolet, 1963, silver
- 471710 PEUGEOT 205 XL, 1985, silver
- 472099 PEUGEOT J7 “Casino”, 1968
- 472112 PEUGEOT J9 “Protection Civile”, 1987
- 472370 PEUGEOT 203 Cabriolet, 1954, blue
- 472413 PEUGEOT 204, 1966, antique green
- 473411 PEUGEOT 304 GL, 1977, met.azur blue
- 474337 PEUGEOT 403 Cabriolet, 1957, black
- 474446 PEUGEOT 404, 1968, antique green
- 475461 PEUGEOT 504 Coupé Rally Bandama’76 #21
- 476410 PEUGEOT 604 SL, 1976, santal brown
- 510084 RENAULT 4L “La Poste”, 1962
- 510085 RENAULT 4 GTL Clan, 1987, ardoise blue
- 511255 RENAULT 12 Gordini, 1971, blue
- 511688 RENAULT 16 TL, 1969, bronze
- 513213 RENAULT 4CV, 1955, rouen blue
- 517814 ALPINE A310 “Gendarmerie”, 1977
- 517815 ALPINE A110 Rally MonteC.’73 #18, winner C.Andruet / “Biche”
- 517817 ALPINE A110, 1973, white
- 518560 RENAULT 1000KG, 1953, blue
- 518577 RENAULT Galion Citerne “Total”, 1963
- 519108 RENAULT 300KG, 1948, lazuli blue
- 571092 SIMCA 1000 GLS, 1968, met.murphy grey
- 574331 SIMCA Aronde Océane, 1961, torche red
- 576084 SIMCA Aronde P60, 1962, l.blue/d.blue
- 820533 GLAS V8 2600, 1967, signal red
- 840092 VOLKSWAGEN Scirocco, 1980, pearl orange
Afbeeldingen: Norev
Van AutoArt komt ook een sleutelhanger van de Toyota 86 sportwagen in 1/87, zelfs in 2 versies: een Japanse en een Europese…… De afbeelding is van de Scion:
Meer info: www.autoartmodels.com
Erik-Jan zegt:
ik ben opgegroeid met Volvo F88/F89 trucks in het dorp, is de N88 een torpedo versie daarvan ?
Erik-Jan zegt:
sorry, dankzij Wikipedia weet ik nu dat de N88 de voorganger van de F88 is 😉
bennie zegt:
Niet helemaal juist.
De Volvo N88 is de opvolger van de L495 Titan. beide hadden dezelfde torpedocabine.
De Volvo L495 was er als torpedo en met een frontstuur kantelcabine welke vrijwel gelijk is aan de latere F88/F89 cabines.
Eind jaren ’60 kregen de zware Volvo trucks nieuwe techniek, aangepast aan de Europese (Duitse) eisen m.b.t. pk’s per ton. Deze opwaardering van techniek kreeg bij Volvo de naam project 8 (of zoiets in die geest).
Uiterlijk bleven de torpedo trucks er het zelfde uit zien, terwijl deze onderhuids weer helemaal up to date waren. De typeaanduiding werd vanaf dat moment N88 waarbij de N voor noormaalstuur staat.
Ook de L495 frontstuurtrucks kregen nieuwe techniek waarbij ook de cabine wat aanpassingen kreeg (ruitenwissers van boven de voorruit naar onder de voorruit was het meest opvallende). Vanaf die tijd heette de fronstuurtrucks F88, waarbij de F voor frontstuur stond.
De Volvo’s F88 en N88 zijn nog jaren naast elkaar gebouwd.
Begin jaren ’70 verscheen, wederom als gevolg van Duitse eisen (8 PK/ton, de Volvo F89. Deze is herkenbaar aan de bredere zwarte grille.
Er is nooit een Volvo N89 geweest daar men in die tijd een nieuwe torpedo truck op de markt bracht, de N10 (eigenlijke opvolger van de N88) en N12.
Ik hoop dat dit meer duidelijkheid brengt in de typeaanduidingen van Volvo.
Het Brekina model kan door als L495 Titsn en N88.
Bennie.
Erik-Jan zegt:
Ik woonde vroeger in Wierden, en heb als jochie van een jaar of 10 (eind jaren 70) vaak de F88/F89 en later de F10/F12 bewonderd bij de Volvo dealer in het dorp (NIJWA)
Vooral de F89 vond ik imposant
JanS zegt:
Om het verhaal van Bennie nog even te duiden met wat data: de L495 Titan werd in 1959 de opvolger van de L395 van 1951, met maar lichte verschillen tussen beide. De L495 werd in 1965 technisch helemaal vernieuwd, werd vanaf dat moment de N88 met nog wel dezelfde cabine. Als N88 is de productie in 1973 pas gestopt. Daarna kwamen de N10 en N12.
De kantelbare frontstuurcabine werd in 1964 geintroduceerd als L4951/L4956 Titan Tiptop, maar werd in 1965 al omgedoopt tot de F88.
Brekina kan dus een flink tijdperk vullen met dit Volvo-model.
Cor-DutchArt zegt:
Hmmm alweer een Frans Maas.