Korte berichten week 32 met nog een Artitec DAF, aangevuld vrijdag

Zo her en der zijn de eerste modellen van de Volvo N88 van Brekina al opgedoken, nu met doorzichtige ruitjes:

WK 32 Brekina N88s

Interessante eXtra- en clubmodellen van Herpa:

WK 32 Herpa XtraWK 32 Herpa Club

Info: www.herpa.de

Van Athearn zijn er nu nieuwe varianten van de 53-voets Wabash Duraplate trailer, die werden overigens al in oktober van het vorige jaar aangekondigd zoals dat wel meer het geval is bij Athearn. Van elk opschrift zijn er ook nog drie verschillende trailernummers.

WK 32 Athearn 1 WK 32 Athearn 2 WK 32 Athearn 3

Meer info: www.athearn.com

Dat Roco veel wagons met automodellen er op zou uitbrengen hebben wel gemeld, nu zijn er al een flink aantal met soms wel interessante automodellen, Hier een paar van die nu verkrijgbare modellen:

WK 32 Roco 1WK 32 Roco 2 WK 32 Roco 3

Info: www.roco.cc

Ook op de modellen van Kombi-Modell hebben we al vaker gewezen, nu worden de gebruike (Rietze) trailers ook los aangeboden of zelfs met passende (Rietze) trekkers door het Duitse SK-Verkehrsmodelle zoals deze:

WK 32 SK-KombiModellWK 32 SK-KombiModell 2

Info: www.sk-verkehrsmodelle.de

Gezien bij een Duitse handelaar Voneinsbiszett – Der Modellbahnladen uit Nettetal, nog een Artitec DAF als huifbakwagen van (eindelijk) Frans Maas met zo te zien ook een andere huif:

WK 32 DAF Frans Maas

Meer info:   www.modelleisenbahn-nettetal.de

In augustus levert Classic Metal Works o.a. de modellen van de Pick-Up Wrecker:

WK 32 CMW 1WK 32 CMW 2WK 32 CMW 3

Info: http://classicmetalworks.com

Mooie Actros met Empl opbouw in de Oostenrijk-serie van Herpa:

WK 32 Herpa A-serie

Info: www.herpa.de

Norev heeft de lijst met nog te verschijnen H0-modellen nog maar eens aangevuld met modellen die tegen het einde van het jaar/begin volgend jaar zouden moeten verschijnen. Hier de hele lijst met aangekondigde maar nog niet verschenen modellen (de nieuwe):

  • 153026              CITROËN 7A, 1934, d.red/black
  • 153027              CITROËN 11A, 1937, grey
  • 153503              CITROËN Ami 6 Break, 1968, corsair red
  • 153516              CITROËN Ami 6, 1967, d.green
  • 153517              CITROËN Ami 6, 1964, typhon grey & naples yellow
  • 155053              CITROËN ID 19 Break “Ambulance Municipale”, 1961
  • 155054              CITROËN ID 19 Break, 1960, écaille blonde brown
  • 155294              CITROËN DS3, 2010, blue/white or brown/black
  • 157076              CITROËN DS 19, 1959, delphinum blue/white
  • 158216              CITROËN GS Pallas, 1978, meallic cigale brown

WK 32 Norev 1

  • 159936              CITROËN H, 1960, grey
  • 451730              PANHARD PL 17, 1961, red/black roof
  • 451895              PANHARD Dyna Z12, 1957, l.blue
  • 453002              FACEL VEGA 2 Coupé, 1961, facel blue
  • 453003              FACEL Vega 3 Cabriolet, 1963, silver
  • 471710              PEUGEOT 205 XL, 1985, silver
  • 472099              PEUGEOT J7 “Casino”, 1968
  • 472112              PEUGEOT J9 “Protection Civile”, 1987
  • 472370              PEUGEOT 203 Cabriolet, 1954, blue
  • 472413              PEUGEOT 204, 1966, antique green
  • 473411              PEUGEOT 304 GL, 1977, met.azur blue
  • 474337              PEUGEOT 403 Cabriolet, 1957, black
  • 474446              PEUGEOT 404, 1968, antique green
  • 475461              PEUGEOT 504 Coupé Rally Bandama’76 #21
  • 476410              PEUGEOT 604 SL, 1976, santal brown

WK 32 Norev 2

  • 510084              RENAULT 4L “La Poste”, 1962
  • 510085              RENAULT 4 GTL Clan, 1987, ardoise blue
  • 511255              RENAULT 12 Gordini, 1971, blue
  • 511688              RENAULT 16 TL, 1969, bronze
  • 513213              RENAULT 4CV, 1955, rouen blue
  • 517814              ALPINE A310 “Gendarmerie”, 1977
  • 517815              ALPINE A110 Rally MonteC.’73 #18, winner C.Andruet / “Biche”
  • 517817              ALPINE A110, 1973, white
  • 518560              RENAULT 1000KG, 1953, blue
  • 518577              RENAULT Galion Citerne “Total”, 1963
  • 519108              RENAULT 300KG, 1948, lazuli blue
  • 571092              SIMCA 1000 GLS, 1968, met.murphy grey
  • 574331              SIMCA Aronde Océane, 1961, torche red
  • 576084              SIMCA Aronde P60, 1962, l.blue/d.blue

WK 32 Norev 3

  • 820533              GLAS V8 2600, 1967, signal red
  • 840092              VOLKSWAGEN Scirocco, 1980, pearl orange

WK 32 Norev 4

Afbeeldingen: Norev

Van AutoArt komt ook een sleutelhanger van de Toyota 86 sportwagen in 1/87, zelfs in 2 versies: een Japanse en een Europese…… De afbeelding is van de Scion:

WK 32 AutoArt Toyota 86

Meer info: www.autoartmodels.com

 

0 gedachten over “Korte berichten week 32 met nog een Artitec DAF, aangevuld vrijdag

  • ik ben opgegroeid met Volvo F88/F89 trucks in het dorp, is de N88 een torpedo versie daarvan ?

  • Niet helemaal juist.
    De Volvo N88 is de opvolger van de L495 Titan. beide hadden dezelfde torpedocabine.
    De Volvo L495 was er als torpedo en met een frontstuur kantelcabine welke vrijwel gelijk is aan de latere F88/F89 cabines.
    Eind jaren ’60 kregen de zware Volvo trucks nieuwe techniek, aangepast aan de Europese (Duitse) eisen m.b.t. pk’s per ton. Deze opwaardering van techniek kreeg bij Volvo de naam project 8 (of zoiets in die geest).
    Uiterlijk bleven de torpedo trucks er het zelfde uit zien, terwijl deze onderhuids weer helemaal up to date waren. De typeaanduiding werd vanaf dat moment N88 waarbij de N voor noormaalstuur staat.
    Ook de L495 frontstuurtrucks kregen nieuwe techniek waarbij ook de cabine wat aanpassingen kreeg (ruitenwissers van boven de voorruit naar onder de voorruit was het meest opvallende). Vanaf die tijd heette de fronstuurtrucks F88, waarbij de F voor frontstuur stond.
    De Volvo’s F88 en N88 zijn nog jaren naast elkaar gebouwd.
    Begin jaren ’70 verscheen, wederom als gevolg van Duitse eisen (8 PK/ton, de Volvo F89. Deze is herkenbaar aan de bredere zwarte grille.
    Er is nooit een Volvo N89 geweest daar men in die tijd een nieuwe torpedo truck op de markt bracht, de N10 (eigenlijke opvolger van de N88) en N12.
    Ik hoop dat dit meer duidelijkheid brengt in de typeaanduidingen van Volvo.
    Het Brekina model kan door als L495 Titsn en N88.
    Bennie.

  • Ik woonde vroeger in Wierden, en heb als jochie van een jaar of 10 (eind jaren 70) vaak de F88/F89 en later de F10/F12 bewonderd bij de Volvo dealer in het dorp (NIJWA)

    Vooral de F89 vond ik imposant

  • Om het verhaal van Bennie nog even te duiden met wat data: de L495 Titan werd in 1959 de opvolger van de L395 van 1951, met maar lichte verschillen tussen beide. De L495 werd in 1965 technisch helemaal vernieuwd, werd vanaf dat moment de N88 met nog wel dezelfde cabine. Als N88 is de productie in 1973 pas gestopt. Daarna kwamen de N10 en N12.
    De kantelbare frontstuurcabine werd in 1964 geintroduceerd als L4951/L4956 Titan Tiptop, maar werd in 1965 al omgedoopt tot de F88.
    Brekina kan dus een flink tijdperk vullen met dit Volvo-model.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.