Nog een foto van een Artitec DAF, het model van “Koopman-Resnova”dat via de Miniatuurstore is aangekondigd:
Info: www.miniatuurstore.nl
De Wiking-modellen van augustus zijn in de handel, hier een paar afbeeldingen:
Info: www.wiking.de
Ook nog een speciaal model voor ‘Collect & Invest’: “Holsten”MB
Info: www.collect-and-invest.de
Speciaal AWM-model voor de Zwitserse handel: Setra van de “Glacier Express”
Info: www.allswissmodels.ch
Ook nog een fotootje van de Iveco Irisbus Crossway LE in 1/87 van Norev:
De meeste modellen van Kibri zijn voor redelijke prijzen verkrijgbaar zoals deze:
Info: http://www.viessmann-modell.com/kibri/
Het Amerikaanse Lonestar lijkt uit de ‘winterslaap’ te zijn ontwaakt, modellen zijn weer verkrijgbaar zoals de mooie Wilson Grain Trailer, daarnaast ook nieuwe decals voor modellen:
Info: https://lonestarmodelsinc.com
Ook wat nieuws bij Ralph Ratcliffe Models, zoals deze speciale tanktrailer voor zuren:
Info: www.ralphratcliffemodels.com
Nieuwe aankondigingen van kleinseriefabrikant 87RPM:
87FIN-002 Sisu Nalle;
87GB-035 1966 Commer FC Van;
87I-021 1965 Fiat 238 Bestel;
87S-002 1968 (Daf) Kalmar Tjorven.
Info: www.dutchart-models.nl
Weer een zeilboot in 1/87 voor de “Volvo Ocean Race” van Motorart:
Info: www.motorartmodels.com
In de handel van Siku is de Freightliner met twee trailers in 1/87:
Info: www.siku.de
Een nieuw NL-model is één van de nieuwtjes van AWM:
Nieuw aangekondigd in de shop van de Deutsche Post modellen van Brekina en Schuco:
Meer info: https://philatelie.deutschepost.de
Nog een speciaal busmodel van de Zwitserse PTT: NAW H4-Hess postbus gemaakt door HB Model
Info van www.friholenk.ch
Nu al verkrijgbaar bij Conrad NL de ‘echte’ Büssing van Brekina:
Info: www.conrad.nl
De nieuwe VW Passat en Passat Variant van Herpa, zo her en der al verkrijgbaar:
Info: www.volkswagen-zubehoer-shop.de, www.minicar87.de
Nieuw van Schuco, met eindelijk de Saurer postbus en de Piccolo Land Rover:
www.schuco.de
Igra kondigt een nieuwe LIAZ driezijdenkipper aan:
En nog een Tsjechische variant op de Avia:
Info: www.igramodel.cz
Igra was ook aan het werk met het maken van een model van de Saviem SG2 bestelwagen, het schijnt dat Brekina nu ook met een SG2 komt (samenwerking met Igra??).
Ook een speciale Neoplan Cityliner voor Neoplan van Rietze in de Merchandise Shop van Neoplan:
Info: https://neoplan.logwin-logistics.com/
Nog twee speciale modellen van Herpa voor Zwitserland en Oostenrijk:
www.herpa.de
arnold zegt:
Welke week? 25?
Zal wel een typefoutje zijn.
Webmaster zegt:
Bedankt @arnold voor de opmerkzaamheid! @JanS, ik heb het maar even in de titel aangepast.
Erik-Jan zegt:
Op het gevaar af dat ik negatief overkom, maar ik vind de oogst van Siku dit jaar wat magertjes in ‘onze’ schaal.
Cor-DutchArt zegt:
Daar tegenover staat het nieuws uit Amerika en zo.
Frank zegt:
De 911SC van Wiking is natuurlijk een oude bekende, maar is nog altijd wel heel mooi van vorm. Het enige kritiekpunt blijft wat mij betreft de ‘holle’ koplampen. Nu opgefrist met mooie Fuchsvelgen, maar ook met mooie opdrukken. Vooral het ‘911SC’ logo op de achterklep is erg mooi.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HYDPLA7I-D.jpg[/img]
Hopelijk komt er ook nog een versie met ‘Carrera’ op de achterklep, waardoor het – verder onveranderd – een 1983 model wordt.
arnold zegt:
Die Kalmar is ook leuk!
Cor-DutchArt zegt:
Eerlijk gezegd snap ik het idee niet dat achter de HY van Wiking schuilt.
We hebben nu modellen van Norev; Busch en tig kleinserie fabrikanten zoals Artapo en anderen.
Maar goed, daar zal je wel voor doorgeleerd moeten hebben…
Erik-Jan zegt:
Qua prijs zal Wiking geen potten kunnen breken in de markt, ik hoor de laatste tijd al winkeliers morrelen over de prijs/kwaliteitsverhouding.
Dubbelingen helpen daar absoluut niet bij !
Ik hoop alleen dat Wiking nu dan wel andere carrosserievarianten gaat aanbieden, zoals de winkelwagen/loket versie die in Neurenberg stond (dacht ik)
Ideaal voor een marktkraamdiorama, of een franse pannekoekenkar bij m’n Citroen diorama
ReneN zegt:
Norev maakt de 1e versie van de HY: ovaal achterraampje plus gedeelde voorruit, Busch de 2e met de voorruit uit één stuk en een rechthoekiger achterraam, Wiking de 3e die anders uitgesneden achterspatborden heeft.
JanS zegt:
Wiking is nu eenmaal Wiking en doet dit al jaren zo.
De HY van Wiking is op zich al een variant, want een latere versie dan al die andere genoemde. Het is maar een klein verschil maar toch ……. hoekige wielkasten achter.
Cor-DutchArt zegt:
Ha! weer wat opgestoken!
Doe er dan maar eentje.
Erik-Jan zegt:
Toch is de Wiking HY niet de meest recente uitgave van de HY, die had namelijk de deurscharnieren vooraan zitten… Norev, Busch en nu ook Wiking hebben de scharnieren achter zitten 😉
bartje zegt:
Als ik die HY op Wiking’s site bekijk,lijkt de achterzijde ook een beetje vreemd.Liepen de zijkanten wel zo schuin naar boven?Ik dacht dat ze recht waren.Ik had vroeger het Norev modelletje,en dat had tog rechte zijkanten dacht ik.
Cris zegt:
Die Fuchs van Kibri is een raar ding. Magirus kipperchassis, stempels van de Bilstein bergingskraan, en dan een kraan zonder draaikrans, zo lijkt het. Ai Kibri, de laatste stuiptrekkingen?
Cor-DutchArt zegt:
Dus dan is er nog ruimte voor Brekina om er een uit te brengen met scharnieren aan de voorkant! LOL
bennie zegt:
Brekina heeft intussen de combinatie van een eigen Magirus trekker en een DAF Losser van Artitec aangekondigd. Het zal we in de Deutsche Bundesbahn kleuren komen.
Bennie.
Erik-Jan zegt:
en laat ik dit nu op WIKIPEDIA vinden over de HY voorportieren:
“Rear hinged ‘Suicide’ cab doors were used until the end of production in 1981, except on vehicles manufactured for the Dutch market where conventionally hinged doors were available from 1968 onwards”
inderdaad een mooie modelbouw-niche speciaal voor NL 😉
Cor-DutchArt zegt:
Hoeft geen Artitec te zijn, de duitsers hadden zelf ook zoiets.
En er was al een model van een Magirus met zo’n losser.
Een her-uitgave misschien?
ReneN zegt:
Ik heb vernomen dat Brekina belangstelling had voor de opleggers van Artitec, dus het is mogelijk alhoewel Roskopf heel lang geleden ook al zulke modellen had… wie weet waar de mallen terecht zijn gekomen.
Cor-DutchArt zegt:
[IMG]http://www.altebrekina.de/images/product_images/popup_images/1753_0.jpg[/IMG]http://www.altebrekina.de/product_info.php/products_id/1753/cPath/28_30/s-4500-rundhauber/magirus-s4500-deutsche-bahn-von-haus-zu-haus-(mit-tonne).html
bennie zegt:
Bovenstaand model is een combinatie van een Brekina Magirus en een Ackermann losser uit het vroegere assortiment van Albedo. Albedo heeft dit model ook zelf uitgebracht met M.A.N trekker. Weinert heeft eenzelfde, maar meer gedetaileerde oplegger als witmetalen kit in het programma (4528). Onderstaand het persbericht van Brekina m.b.t. het gebruik van de Artitec DAF losser. Voor de duitse markt werden deze opleggers niet door DAF gebouwd maar door Ackermann.
Presseinformation
September 2014
Magirus Mercur mit Sattelauflieger für den pa-Behälter-Transport
Die pa-Behälter (porteur aménagé) geht auf eine Idee der 30er Jahre zurück, die in Deutschland allerdings erst nach dem 2. Weltkrieg ihren Durchbruch erlebte. Dabei geht es um eine möglichst einfache Art der Zustellung von Ladegütern, die per Bahn transportiert werden und an Empfänger ohne eigenen Bahnanschluss geliefert werden sollen. Normierte Standard-Behälter mit einem Inhalt bis
ca. 10 m³ werden auf speziell eingerichtete Tragwagen gesetzt, am Zielbahnhof für den Weitertransport auf Lastwagen mittels einer Schiebe- und Rolltechnik umgeladen und am Zielort abgesetzt.
Das pa-Behälter-System fand in den 50er Jahren eine schnelle Verbreitung und in den 60ern seinen Höhepunkt mit rund 30.000 Umlauf-Behältern in verschiedenen Bauarten und Ausführungen. Die Bahn verfügte über eine große Zahl von entsprechenden Transportwaggons und nachgelagerte Straßenfahrzeuge mit Sattelauflieger, um die jeweiligen Behälter dem Empfänger auf der Straße zustellen zu können. Für die verschiedenen Güter gab es entsprechende Behälter, ausgelegt auf Stück- und Schüttgut sowie Flüssigkeiten.
Es gab eine Vielzahl verschiedener Fahrzeugbauformen, die für den Transport von einem oder mehreren Transportbehältern ausgelegt waren. Das von BREKINA gewählte Vorbild eines Sattelaufliegers mit Kippbrücke gilt als die besonders typische und weit verbreitete Bauart.
Als Zugmaschine verwendete die Bahn überwiegend Mittelklasse-Lastwagen – hier insbesondere Magirus-Deutz-Typen: in den 50er Jahren den Alligatur-Rundhauber Mercur und später die Eckhauber. Das pa-Transportbehälter-System bekam Ende der 60er Jahre zunehmend Konkurrenz durch die heute allgemein üblichen See-Container – konnte sich aber bis in die 80er Jahre hinein halten.
Das neue BREKINA-Modell, eine Kombination der bekannten Mercur-Kabine in Zusammenarbeit mit Aufliegern der Firma Artitec (Niederlande), passt in die Epoche III, also die von den Eisenbahnfreunden besonders geliebte Dampflokzeit.
-.-
bennie zegt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CFSCJW4G.jpg.
via deze link zijn de beide Albedo modellen te zien.
Op foto’s met wat Brekina met dit soort modellen in petto heeft, moeten we nog even wachten.
Bennie
ReneN zegt:
Idd geen Roskopf maar Albedo, eerstgenoemde heeft die MAN nooit gemaakt. Overigens hebben zowel Liliput als Brawa DB spoorwagons met laadkisten aangekondigd, misschien een reden voor Brekina om een bijpassende vrachtwagen uit te brengen. Ze waren er al eerder van bijvoorbeeld Roco, de trend is echter steeds gedetailleerder… en duurder.
JanS zegt:
Bennie was me voor met dat persbericht, het wachten is op afbeeldingen (ook van overig nieuws voor september/oktober trouwens).