Korte berichten week 35, aangevuld vrijdag

Nog een foto van een Artitec DAF, het model van “Koopman-Resnova”dat via de Miniatuurstore is aangekondigd:

WK 35 DAF Koopman-Resnova

Info: www.miniatuurstore.nl

De Wiking-modellen van augustus zijn in de handel, hier een paar afbeeldingen:

WK 35 Wiking 1WK 35 Wiking 2

Info: www.wiking.de

Ook nog een speciaal model voor ‘Collect & Invest’: “Holsten”MB

WK 35 Wiking Holsten

Info: www.collect-and-invest.de

Speciaal AWM-model voor de Zwitserse handel: Setra van de “Glacier Express”

WK 35 AWM Glacier Express

Info: www.allswissmodels.ch

Ook nog een fotootje van de Iveco Irisbus Crossway LE in 1/87 van Norev:

WK 35 Norev Crossway LE

De meeste modellen van Kibri zijn voor redelijke prijzen verkrijgbaar zoals deze:

WK 35 Kibri 1 WK 35 Kibri 2

Info: http://www.viessmann-modell.com/kibri/

Het Amerikaanse Lonestar lijkt uit de ‘winterslaap’ te zijn ontwaakt, modellen zijn weer verkrijgbaar zoals de mooie Wilson Grain Trailer, daarnaast ook nieuwe decals voor modellen:

WK 35 Lonestar

Info: https://lonestarmodelsinc.com

Ook wat nieuws bij Ralph Ratcliffe Models, zoals deze speciale tanktrailer voor zuren:

WK 35 RRM Acid trailer

Info: www.ralphratcliffemodels.com

Nieuwe aankondigingen van kleinseriefabrikant 87RPM:

87FIN-002 Sisu Nalle;
87GB-035 1966 Commer FC Van;
87I-021 1965 Fiat 238 Bestel;
87S-002 1968 (Daf) Kalmar Tjorven.

WK 35 RPM87

Info: www.dutchart-models.nl

Weer een zeilboot in 1/87 voor de “Volvo Ocean Race” van Motorart:

WK 35 Motorart

Info: www.motorartmodels.com

In de handel van Siku is de Freightliner met twee trailers in 1/87:

WK 35 Siku

Info: www.siku.de

Een nieuw NL-model is één van de nieuwtjes van AWM:

WK 35 AWM nw

Nieuw aangekondigd in de shop van de Deutsche Post modellen van Brekina en Schuco:

WK 35 D POst 1WK 35 D Post 2 WK 35 D Post 3

Meer info:  https://philatelie.deutschepost.de

Nog een speciaal busmodel van de Zwitserse PTT: NAW H4-Hess postbus gemaakt door HB Model

WK 35 HB NAW

Info van www.friholenk.ch

Nu al verkrijgbaar bij Conrad NL de ‘echte’ Büssing van Brekina:

WK 35 Brekina Büssing

Info:  www.conrad.nl

De nieuwe VW Passat en Passat Variant van Herpa, zo her en der al verkrijgbaar:

WK 35 Herpa Passat

Info: www.volkswagen-zubehoer-shop.de, www.minicar87.de

Nieuw van Schuco, met eindelijk de Saurer postbus en de Piccolo Land Rover:

WK 35 Schuco

www.schuco.de

Igra kondigt een nieuwe LIAZ driezijdenkipper aan:

WK 35 Igra 1

En nog een Tsjechische variant op de Avia:

WK 35 Igra 2

Info: www.igramodel.cz

Igra was ook aan het werk met het maken van een model van de Saviem SG2 bestelwagen, het schijnt dat Brekina nu ook met een SG2 komt (samenwerking met Igra??).

Ook een speciale Neoplan Cityliner voor Neoplan van Rietze in de Merchandise Shop van Neoplan:

WK 35 Rietze Neoplan

Info: https://neoplan.logwin-logistics.com/

Nog twee speciale modellen van Herpa  voor Zwitserland en Oostenrijk:

WK 35 Herpa A-CH

www.herpa.de

 

0 gedachten over “Korte berichten week 35, aangevuld vrijdag

  • Op het gevaar af dat ik negatief overkom, maar ik vind de oogst van Siku dit jaar wat magertjes in ‘onze’ schaal.

  • De 911SC van Wiking is natuurlijk een oude bekende, maar is nog altijd wel heel mooi van vorm. Het enige kritiekpunt blijft wat mij betreft de ‘holle’ koplampen. Nu opgefrist met mooie Fuchsvelgen, maar ook met mooie opdrukken. Vooral het ‘911SC’ logo op de achterklep is erg mooi.
    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HYDPLA7I-D.jpg[/img]
    Hopelijk komt er ook nog een versie met ‘Carrera’ op de achterklep, waardoor het – verder onveranderd – een 1983 model wordt.

  • Eerlijk gezegd snap ik het idee niet dat achter de HY van Wiking schuilt.
    We hebben nu modellen van Norev; Busch en tig kleinserie fabrikanten zoals Artapo en anderen.
    Maar goed, daar zal je wel voor doorgeleerd moeten hebben…

  • Qua prijs zal Wiking geen potten kunnen breken in de markt, ik hoor de laatste tijd al winkeliers morrelen over de prijs/kwaliteitsverhouding.

    Dubbelingen helpen daar absoluut niet bij !

    Ik hoop alleen dat Wiking nu dan wel andere carrosserievarianten gaat aanbieden, zoals de winkelwagen/loket versie die in Neurenberg stond (dacht ik)

    Ideaal voor een marktkraamdiorama, of een franse pannekoekenkar bij m’n Citroen diorama

  • Norev maakt de 1e versie van de HY: ovaal achterraampje plus gedeelde voorruit, Busch de 2e met de voorruit uit één stuk en een rechthoekiger achterraam, Wiking de 3e die anders uitgesneden achterspatborden heeft.

  • Wiking is nu eenmaal Wiking en doet dit al jaren zo.
    De HY van Wiking is op zich al een variant, want een latere versie dan al die andere genoemde. Het is maar een klein verschil maar toch ……. hoekige wielkasten achter.

  • Toch is de Wiking HY niet de meest recente uitgave van de HY, die had namelijk de deurscharnieren vooraan zitten… Norev, Busch en nu ook Wiking hebben de scharnieren achter zitten 😉

  • Als ik die HY op Wiking’s site bekijk,lijkt de achterzijde ook een beetje vreemd.Liepen de zijkanten wel zo schuin naar boven?Ik dacht dat ze recht waren.Ik had vroeger het Norev modelletje,en dat had tog rechte zijkanten dacht ik.

  • Die Fuchs van Kibri is een raar ding. Magirus kipperchassis, stempels van de Bilstein bergingskraan, en dan een kraan zonder draaikrans, zo lijkt het. Ai Kibri, de laatste stuiptrekkingen?

  • Brekina heeft intussen de combinatie van een eigen Magirus trekker en een DAF Losser van Artitec aangekondigd. Het zal we in de Deutsche Bundesbahn kleuren komen.
    Bennie.

  • en laat ik dit nu op WIKIPEDIA vinden over de HY voorportieren:
    “Rear hinged ‘Suicide’ cab doors were used until the end of production in 1981, except on vehicles manufactured for the Dutch market where conventionally hinged doors were available from 1968 onwards”

    inderdaad een mooie modelbouw-niche speciaal voor NL 😉

  • Ik heb vernomen dat Brekina belangstelling had voor de opleggers van Artitec, dus het is mogelijk alhoewel Roskopf heel lang geleden ook al zulke modellen had… wie weet waar de mallen terecht zijn gekomen.

  • [IMG]http://www.altebrekina.de/images/product_images/popup_images/1753_0.jpg[/IMG]http://www.altebrekina.de/product_info.php/products_id/1753/cPath/28_30/s-4500-rundhauber/magirus-s4500-deutsche-bahn-von-haus-zu-haus-(mit-tonne).html

  • Bovenstaand model is een combinatie van een Brekina Magirus en een Ackermann losser uit het vroegere assortiment van Albedo. Albedo heeft dit model ook zelf uitgebracht met M.A.N trekker. Weinert heeft eenzelfde, maar meer gedetaileerde oplegger als witmetalen kit in het programma (4528). Onderstaand het persbericht van Brekina m.b.t. het gebruik van de Artitec DAF losser. Voor de duitse markt werden deze opleggers niet door DAF gebouwd maar door Ackermann.

    Presseinformation

    September 2014
    Magirus Mercur mit Sattelauflieger für den pa-Behälter-Transport

    Die pa-Behälter (porteur aménagé) geht auf eine Idee der 30er Jahre zurück, die in Deutschland allerdings erst nach dem 2. Weltkrieg ihren Durchbruch erlebte. Dabei geht es um eine möglichst einfache Art der Zustellung von Ladegütern, die per Bahn transportiert werden und an Empfänger ohne eigenen Bahnanschluss geliefert werden sollen. Normierte Standard-Behälter mit einem Inhalt bis
    ca. 10 m³ werden auf speziell eingerichtete Tragwagen gesetzt, am Zielbahnhof für den Weitertransport auf Lastwagen mittels einer Schiebe- und Rolltechnik umgeladen und am Zielort abgesetzt.
    Das pa-Behälter-System fand in den 50er Jahren eine schnelle Verbreitung und in den 60ern seinen Höhepunkt mit rund 30.000 Umlauf-Behältern in verschiedenen Bauarten und Ausführungen. Die Bahn verfügte über eine große Zahl von entsprechenden Transportwaggons und nachgelagerte Straßenfahrzeuge mit Sattelauflieger, um die jeweiligen Behälter dem Empfänger auf der Straße zustellen zu können. Für die verschiedenen Güter gab es entsprechende Behälter, ausgelegt auf Stück- und Schüttgut sowie Flüssigkeiten.

    Es gab eine Vielzahl verschiedener Fahrzeugbauformen, die für den Transport von einem oder mehreren Transportbehältern ausgelegt waren. Das von BREKINA gewählte Vorbild eines Sattelaufliegers mit Kippbrücke gilt als die besonders typische und weit verbreitete Bauart.
    Als Zugmaschine verwendete die Bahn überwiegend Mittelklasse-Lastwagen – hier insbesondere Magirus-Deutz-Typen: in den 50er Jahren den Alligatur-Rundhauber Mercur und später die Eckhauber. Das pa-Transportbehälter-System bekam Ende der 60er Jahre zunehmend Konkurrenz durch die heute allgemein üblichen See-Container – konnte sich aber bis in die 80er Jahre hinein halten.

    Das neue BREKINA-Modell, eine Kombination der bekannten Mercur-Kabine in Zusammenarbeit mit Aufliegern der Firma Artitec (Niederlande), passt in die Epoche III, also die von den Eisenbahnfreunden besonders geliebte Dampflokzeit.

    -.-

  • Idd geen Roskopf maar Albedo, eerstgenoemde heeft die MAN nooit gemaakt. Overigens hebben zowel Liliput als Brawa DB spoorwagons met laadkisten aangekondigd, misschien een reden voor Brekina om een bijpassende vrachtwagen uit te brengen. Ze waren er al eerder van bijvoorbeeld Roco, de trend is echter steeds gedetailleerder… en duurder.

  • Bennie was me voor met dat persbericht, het wachten is op afbeeldingen (ook van overig nieuws voor september/oktober trouwens).

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.