Korte berichten week 19 met Artitec, aangevuld vrijdag

En nog een aankondiging van een Artitec DAF:

Hierbij nog een nieuwtje van Artitec, Fa. E. & W. Booy uit Twello. Model wordt in oplage van 250 stuks gemaakt. Weet niet bij welke winkels ze precies verkrijgbaar zullen zijn. Model is ook via mij te koop. Verwachting is dat deze september 2014 verkrijgbaar zal zijn.

Groeten Pascal Booy (pascalbooy@hotmail.com)

Artitec DAF Booy

Volgens berichten uit Amerika zijn de Ford F-350 en F450 Super Duty Pick-Up Trucks nu in de handel:

WK 19 River Point

Info: www.truckstopmodels.com, www.1-87vehicles.org

Op de facebook-pagina van Makette worden wat nieuwe varianten van de Citroën ‘Le Dandy’ aangekondigd:

WK 19 Makette Dandy

Meer info: www.makette.de

De Renault R4 Fourgonnette van Brekina is in de handel gebracht:

WK 19 Brekina F4

Info: www.minicar87.de

Nieuwe Sonder- en eXtra-modellen van Herpa:

WK 19 Herpa eXtra 1WK 19 Herpa eXtra 2

Info: www.herpa.de

Van Modelbouw Visser zijn er nu kitjes van drie varianten van de Austin Bellewagen:

WK 19 Bellewagen 1 WK 19 Bellewagen 2 WK 19 Bellewagen 3

Info: www.modelbouwvisser.nl, www.dutchart-models.nl

Modeltreinexpress laat nog een nieuwe DAF maken bij Artitec en wel een model van Kattenberg verhuizingen. Exclusief voor Modeltreinexpress. De vrachtwagen bestaat nog steeds vandaag de dag als museumwagen. Het artikelnummer voor dit model is 487.032.xx Nu te bestellen via Modeltreinexpress. Gelimiteerde oplage van slechts 200 stuks. En ook bij Modeltreinexpress te verkrijgen is het model van Brand Bier (samenwerking met Hünerbein, Aken)!

WK 19 Artitec Brand Bier WK 19 Artitec Kattenberg

Info: www.modeltreinexpress.nl

Twee nieuwtjes bij SDV:

WK 19 SDV Model

Info: www.sdvmodel.cz

Twee leuke Wiking Unimogs bij het Sammler Kontor:

WK 19 SmlKnt Wiking

Info: www.sammlerkontor.de

0 gedachten over “Korte berichten week 19 met Artitec, aangevuld vrijdag

• Tja Brekina lijdt al een aantal jaren aan de dikke banden-ziekte… is ook bij de Besteleend en Mercedes LP 608 het geval. De wielmaat klopt bij de laatste wel, maar de velgen zijn in verhouding te klein. Tegenwoordig zijn we het misschien wat vergeten, maar veel auto’s hadden vroeger dunne, smalle banden, zeker de Renault 4!

• De voorbumper lijkt ook nergens op. Het schijnt een Drummer model te zijn en dat is het toch meestal net niet. We wachten maar op de Wiking versie, misschien dat die beter is.

• Dickje schreef:

Vandaag kreeg ik de persinfo van Brekina met daarin het volgende:
    Wie Sie das von BREKINA gewohnt sind, erhalten Sie ein exakt vermessenes Modell. Wir haben uns entschlossen, das Modell korrekt umzusetzen und auch „unschöne“ Designlösungen vom Vorbild zu übernehmen. Das ist beispielsweise der schwarze Spalt zwischen Front und Stoßstange. Die Motorhaube und die Front mit Scheinwerfern und Kühlergrill bestehen aus einem Teil, welches beim Vorbild mittels Scharnieren vorne am Rahmen befestigt war. Wurde nun die komplette Haube mit Front geöffnet benötigte man Platz und damit man nicht mit der Stoßstange kollidierte, wurde diese sehr tief gesetzt. Außerdem endete der untere Bereich des Frontblechs nicht auf Höhe der unteren Kotflügelkanten, sondern wurde höher angesetzt, um Platz für die Befestigungsscharniere zu haben. Sieht nicht schön aus, ist aber vorbildgerecht!
    Aldus Brekina.
    Bennie.

• Dat verhaal van Brekina ken ik, maar lijkt me niet helemaal te kloppen. Ik heb nu drie modellen binnen en die voorbumper lijkt toch echt te laag en wat te ver naar voren te zitten (als die al goed gemonteerd zit, trouwens). Maar verder ziet het er vrij goed uit, iclusief het te openen klepje aan de achterkant. Het model is ook keurig gelakt en het is geen Drummer-model, wel ‘Made in China”.

• Misschien denken ze bij Brekina dat wij nog geen internet hebben. Google “R4 Fourgonnette 1967” en je ziet gelijk dat de bumper te laag zit. Het verhaal van de zwarte streep klopt wel.

• Tja, daar lijkt die bumper best wel laag te zitten. Op mo87 is de discussie eveneens losgebarsten en wordt er al druk omgebouwd… Ik heb enkele maanden geleden de bumpers (wel een groot woord) van de R4 berline bestudeerd vanwege de introductie door Wiking.
    Ik maakte hieruit op dat Renault de eerste jaren verschillende types heeft gemonteerd, variërend van dunne ronde stangen tot de platte “gordijnrails” zoals afgebeeld in de bovenstaande link.
    Ook de bestel lijkt eerst ronde dunne stangen te hebben gehad. Zie: http://www.reocities.com/richardirl/dando.html

• Hier staan twee Nederlandse R4 Fourgonnettes toevallig naast elkaar met de verschillende bumpers. Maar die zitten niet zo laag als bij Brekina, ondanks de fraaie uitleg in het persbericht:

Ook met de overmaatse wielen en de simpele koplampen zonder chroomrand ben ik niet zo blij, het doet toch afbreuk aan het karakter van het origineel. Voor mij valt het in de categorie vermijdbare fouten. Misschien heeft Brekina geen Google 😉

• Ik heb gisteren bericht ontvangen van River Point Station dat de nieuwe modellen van River Point Station deze week worden verzonden vanuit Amerika en binnen enkele dagen in Nederland arriveren!

Fokko

• Eduard Rijk zegt:

Het probleempje met de voorbumper van de R 4 is simpel op te lossen. Als de bumper voorzichtig naar boven gebogen wordt, is het probleem verholpen. Aan de zijkant lijkt de bumper dan enigszins scheef, maar dat voldoet weer aan het tijdsbeeld: in Frankrijk maar zelden een R4 gezien zonder butsen of scheve bumpers. Ook een Frans nummerbord helpt om het probleem optisch op te lossen. Fijn , dat het model er is.

• Ik vind het onbegrijpelijk dat Brekina deze Chinese modellen weer heeft geaccepteerd, er zullen ongetwijfeld weer talloze verschillende opschriften verschijnen. Dat spreekt me dan wel weer aan, maar toch de bumpers en de grote wielen hadden beter gekunnen. Komt toch steeds vaker voor bij meneer Hartung.