KORTE BERICHTEN 2022-11 (3 NL-model)

print

Deze week een Korte Berichten met berichten van Garage87, Hünerbein/Kombimodell, Hünerbein/Herpa, Modell-Car Zenker/Brekina, Holger Ebling Kleinserien, Pi.R.A.T.A. Models/Igra Model, Der Spielzeugschotte/Brekina, Modelbus.nl/Holland Oto, MMH-Modellbau, Herpa Collectors Club en sluiten af met Hinritech Modellbau/Hugwa.
Voor de social media lezers: Bekijk het internetbericht via onderstaande link voor alle berichten en alle foto’s. Wat u nu ziet is maar een selectie.

GARAGE87 heeft zijn eerste spuitgiet model uitgebracht. Het is een model van FIAT-ALLIS FL 10 . Er zijn twee versies uitgebracht, een fabrieksnieuwe en een verweerde versie (foto’s: Garage87).

87100 Fiat Allis FL10

87103 Hitachi FL10

 

Hünerbein heeft van een paar fabrikanten foto’s gepubliceerd van modellen die gaan komen (foto’s: Hünerbein):
Kombimodell:

Herpa (let op voorserie modellen!):

 

Modell-Car Zenker heeft twee exclusieve sets Brekina Ikarus wieldoppen als complete wielset (voor- en achteras) als accessoire in de verkoop (foto’s: Modell-Car Zenker).

Brekina MCZ Zubehör 026 Ikarus Zierradkappe-Räderkomplettsatz 1:87 (1 vooras en 1 achteras met sierkappen).

Brekina MCZ Zubehör 025 Ikarus Trilex-Räderkomplettsatz 1:87 (1 x Ikarus-Trilex-Vorderachse en 1 x Ikarus Hinterachse)

MCZ 03-315 – Brekina Ikarus 260 Verkehrsbetriebe Dresden 1:87

MCZ 03-316 – Brekina Ikarus 260 Verkehrsbetriebe Dresden brauner Streifen & Doppelscheinwerfer

 

Holger Ebling Kleinserien biedt een groot aantal kant-en-klare-modellen aan. Hieronder slechts drie van de foto’s/modellen (foto’s: Holger Ebling Kleinserien).

 

Pi.R.A.T.A. Models kondigt in haar nieuwsbrief aan dat er nieuwe containerwagons en twee Alfa Romeo lichte vrachtwagens komen van Igra Model (foto’s: Pi.R.A.T.A.)

 

Der Spielzeugschotte plaatste op Facebook een bericht met onderstaande foto. Hieronder een vertaling van de oorspronkelijk Duitse tekst:
“Zo nu en dan lees je in tijdschriften over zogenaamde “schuurvondsten”, waarbij waardevolle voertuigen onverwacht ergens bij toeval worden gevonden. De doorsnee burger is echter geneigd te geloven in sprookjes en de overlevering van rovers. Zulke dingen bestaan niet. Of toch? Zelfs de leden van IG Bahnbus wreven zich een paar jaar geleden de ogen uit toen ze de – vermoedelijk laatste nog bestaande – Mercedes O 302 13 RÜnh Bahnbus achter een gesloten deur aantroffen.
En nu gaat het sprookje verder: Brekina gaat nu precies dit voertuig produceren als exclusief speciaal model voor IG Bahnbus. Met de reclame voor Giessen-bier en het kentekennummer DB 21-964 – met andere woorden in de staat waarin het voertuig destijds bij de Deutsche Bundesbahn in dienst was.
De opbrengst van de verkoop van het model is bestemd voor het onderhoud en de restauratie van het historische wagenpark van IG Bahnbus. Zodat de Mercedes O 302 op een dag weer op de weg zal zijn. Steun IG Bahnbus en bestel vandaag nog uw persoonlijke exemplaar. Het model zal naar verwachting in de tweede helft van 2022 worden geleverd.”

 

Recent heeft Modelbus.nl een serie Qbuzz Groningen modellen aangekondigd. Die waren heel snel uitverkocht. Daarom komt er nog een lijn (foto: Modelbus.nl).

Qbuzz 7218 HollandOto 8-1250e van Hool A330 FC Lijn: 50 Assen Busnummer: 7218 Kenteken: 88-BRJ-8

 

Wiking schrijft deze leuke achtergrond tekst bij een nieuw model dat in april uitkomt (tekst en foto: Wiking):

Ulmer Fahrzeugbauer wollten es ganz genau wissen

  • Legendäre Ulmer Heuler im Tross nach Asien unterwegs
  • Blumhardt-Auflieger musste 20 Tonnen schleppen
  • Mammuttour als Referenz deutscher Wertarbeit

Spektakuläre Vorbildhistorie – WIKING folgt mit modellbauerischer Akkuratesse! Denn dieser rote Magirus-Sattelzug, den die Traditionsmodellbauer diesmal 87-fach miniaturisieren, hat eine bemerkenswerte Geschichte hinter sich. Nachdem die Frontlenker-Generation der Ulmer Lkw-Schmiede 1963 auf der IAA Premiere feierte und vom Aufbruch im Fernverkehrsgeschäft von Magirus kündete, ließen die Magirus-Verantwortlichen 1965 einen Härtetest folgen. Sowohl die Zugmaschine des Magirus 235 D 22, als auch der zweiachsige Muldenkipperauflieger der C. Blumhardt Fahrzeugwerke aus Wuppertal-Vohwinkel gingen am 8. März jenen Jahres auf die unwägbare Strecke nach Kabul. Begleitet von Schneestürmen und aufgeweichten Pisten, die nie zuvor eine Asphaltmaschine gesehen hatten. „Als ihr Test-Sattelzug in den ersten Apriltagen des Jahres 1965 in die Hauptstadt des afghanischen Königreiches nach Kabul hineinrollt, hat dieser Wagen nicht nur einen 7018 km langen Weg – bis auf einen defekten Stoßdampfer – ohne jeden Schaden zurückgelegt, es ist vielmehr durch diese Fahrt der Beweis erbracht, dass der Landweg von Europa bis in das Herz Asiens auch im Winter und in der Regenzeit von schwersten Sattellastzügen bewältigt werden kann“, berichtete Magirus damit nicht ohne Stolz. Aus den Zeilen sprüht noch heute der Gründergeist der Automobilbauer, die den guten Ruf deutscher Wertarbeit auch durch solche expeditionsähnlichen Mammuttouren zu festigen wussten.

WIKING-Chef ließ Zugmaschine und Auflieger miniaturisieren

Der mit 20 Tonnen vollbeladene Auflieger folgte damals einem mächtigen Lkw-Tross von München nach Kabul, zu dem weitere zehn Magirus Eckhauber 200 D 16 gehörten. Sie waren – ebenfalls vollbeladen – für die Großbaustelle des Kraftwerkes Mahipar unweit von Kabul gedacht. Siemens, Hochtief AG und A. Kunz & Co. hatten den Auftrag gegeben, um vor Ort über eine leistungsfähige Lkw-Flotte verfügen zu können. Elf der Ulmer Heuler – darunter der noch serienjunge Frontlenker mit der hochmodernen Transeuropa-Kabine – waren schließlich 28 Tage unterwegs. Sie festigten den Ruf der luftgekühlten Deutz-Motoren, die auf den Magirus-Fahrgestellen unverwüstliche Kraft entfalten sollten. Dass WIKING-Chef Friedrich Peltzer damals gleich beide Original-Vorbilder miniaturisieren ließ, macht das Gespann von Magirus-Zugmaschine und Blumhardt-Auflieger so authentisch. Wieder mal ist ein Zeugnis deutscher Lkw-Nachkriegsgeschichte mit modellbauerischem Leben erfüllt worden.

 

MMH-Modellbau meldt op Facebook dat ze gaan stoppen.

 

De Herpa Collectors Club heeft het volgende model in de verkoop voor haar leden (foto: Herpa):


949361 – Scania CR 20 Highline met jumboschuifzeilen trailer “Spedition Kai Rindert”

Truckmo.com toont al foto’s van Van Triest en Ben Becker (foto’s: Truckmo):

314015 Herpa Van Triest Scania Hauber TL Stöffelliner Sattelzug


314091 Ben Becker Scania CR20HD Gardinenplanensattelzug

 

We sluiten deze korte berichten dit keer af met accessoires. Tobias Hinrichs van Hinritech Modellbau (u weet wel van die servicebus) wees ons op de producten van het Poolse Hugwa. Zoals hij schreef ook leuk als lading voor vrachtwagens. En natuurlijk aankleding van diorama’s.

HT087005701 Hugwa Trapezblech in 1:87, 12x60mm, 10 Stück. T50 gegalvaniseerde trapeziumplaat in 12 x 60 mm platen. Handgeperst uit 0,1 mm dikke aluminiumfolie (foto: Hinritech Modellbau).

HT087005711 Hugwa Wellblech in 1:87, 12x60mm, 10 Stück. Verzinkte golfplaat 45/140 in platen van 12 x 60 mm. Handgeperst uit aluminiumfolie, 0,1 mm dik (foto: Hinritech Modellbau).

HT087002836 Hugwa Betonrohre 1200/1000/100, 1:87 H0 4 Stk. De set bevat 4 betonnen doorvoerbuizen met een voet ∅1200 / 1000/100 (foto: Hinritech Modellbau).

HT087002855 Hugwa 087002855 Rechteckpflaster “Holland”, Hellgrau, 1:87 H0, 18 Teile. Hollandse straatstenen (foto: Hinritech Modellbau).