HERPA-nieuws voor juli en augustus

Hier is de integrale weergave van de nieuwsfolder juli-augustus 2020 van HERPA met o.a. weer wat brandweerwagens, de nieuwe MAN GX en Iveco NP trucks met direct al een Iveco van “Vos Logistics” (klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave):

0 gedachten over “HERPA-nieuws voor juli en augustus

• Waanzinnig; een Volvo F12 met volume-oplegger “Deutrans” met een adviesprijs van € 36,95!. Een model bestaande uit componenten van meer dan 30 jaar geleden…. Wie zou dat nu nog kopen?
    Tuurlijk is het mooi dat Herpa dir soort klassiekers nog uitbrengt, maar een iets lagere prijs zou geloofwaardiger overkomen.

• De prijs van een model wordt tegenwoordig heel erg bepaald door de productiekosten als spuitgieten van de onderdelen, het monteren en het drukwerk en die kosten zijn bij productie in Europa tegenwoordig best hoog; tel daarbij een veel meer beperkte oplage. Dat telt ook bij een model met ‘oude’ componenten toch flink op.

• Buiten wat Jan al aangeeft Bennie Plastic is een product afkomstig uit olie en de prijs daarvan is nu toch echt iets hoger als in de jaren 80. Buiten dat de oplages niet meer in de duizenden zijn maar enkele honderden. En als jij nu nog een bepaald model zoekt uit de beginperiode kan je het dan altijd vinden? Ik niet namelijk en voor nieuw startende verzamelaars die de kennis niet hebben die wij “oude” rotten hebben en ongeveer weten wat er ooit geweest is kan het een uitkomst zijn om toch dat model te kunnen bezitten. Ik zie ook dingen op Markplaats voorbij komen met de huidige prijsstelling wetende dat wij er in het verleden misschien 10 gulden of D-mark voor betaald hebben. Het is maar wat je weet en wat je er voor over hebt om een bepaald model te bezitten. Dat was in de begintijd niet anders ook toen waren er dure modellen te koop die qua oplage overeenkomen met de aantallen die nu ergens van geproduceerd worden. Het komt tenminste regelmatig voor dat oplages al uitverkocht zijn bij Herpa voordat het geproduceerd wordt.