Geslaagde ruilbeurs en een goede ledenvergadering

Zondag 8 maart werd van 10 tot 14 uur de eerste ruilbeurs van de HO-Modelautoclub Nederland van 2020 gehouden. Traditioneel werd ongeveer een half uur na de sluiting van de ruilbeurs van maart de Algemene Ledenvergadering gehouden. De opkomst was tevredenstellend met 24 leden en 5 bestuursleden.

Voorzitter Jurgen Maassen stond aan het begin van de ledenvergadering stil bij het plotselinge overlijden van bestuurslid redactie, Gert Velthuizen. Gert is plotseling op 61-jarige leeftijd overleden op 23 augustus. Hij vroeg hierna een minuut stilte om Gert en andere dierbaren die afgelopen jaar zijn overleden te herdenken.

Jaaroverzicht 2019
De voorzitter en de overige bestuursleden krijgen de gelegenheid om de aanwezige leden te vertellen wat er afgelopen jaar gedaan is. Een overzicht van de vele activiteiten komt in het uitgebreide verslag van de secretaris dat in nummer 212 van HO-Berichten zal verschijnen.

Bestuursverkiezing
Onderdeel van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering is de bestuursverkiezing. Reglementair aftredend waren de secretaris en het bestuurslid ruilbeurs. Daarnaast een vacature door het overlijden van Gert Velthuizen.
Laudy Konings stelde zich verkiesbaar voor de functie bestuurslid HO-Modelauto Berichten. Laudy is sinds enkele jaren lid van de redactie. Er waren geen bezwaren tegen de verkiezing van Laudy tot bestuurslid. Laudy, bedankt voor je kandidaatstelling en gefeliciteerd met je verkiezing tot bestuurslid HO-Modelauto Berichten.
Sybrân Wiersma heeft zich niet herkiesbaar gesteld als bestuurslid ruilbeurs, Ruud Kortekaas had zich hiervoor kandidaat gesteld. Ruud is sinds deze beurs beursorganisator. Deze bestuursfunctie past daar goed bij. Ruud, gefeliciteerd met je benoeming.
Dat betekent dat we afscheid gaan nemen van Sybrân als bestuurslid ruilbeurs. Helaas was Sybrân ziek.
Jan Jongman heeft zich niet herkiesbaar gesteld als secretaris. Er waren geen kandidaten bekend. Het voorstel van het bestuur om de functie van secretaris te splitsen in een deel ledenadministratie en een deel secretaris werd aangenomen door de ledenvergadering. De ledenadministratiefunctie is dan geen bestuursfunctie. De secretaris doet o.a. de verslaglegging van de vergaderingen en zit in het dagelijks bestuur. Het bestuur is blij dat Jan Jongman aangeboden heeft de ledenadministratie ook na zijn terugtreden uit het bestuur te blijven doen. Jan bedankt voor het aanbod!

Dat betekent wel dat Jan na 12 jaar uit het bestuur stapt. De voorzitter (rechts) memoreerde dat Jan een man is van weinig woorden. Als het kort kan, dan was het kort. Jurgen bedankt Jan voor al die jaren als secretaris.

Het bestuur is blij dat Jan voorlopig nog de ledenadministratie met het bijkomende werk wil blijven doen. dank! Om in de gaten te houden dat hij niet te veel tijd besteed aan de club heeft hij een hulpmiddel gekregen, als dank voor het vele werk wat hij er in heeft gestoken!
Het bestuur heeft Laudy Konings gevraagd om zich ook kandidaat te stellen voor de functie van secretaris. Laudy en de vergadering gingen hiermee akkoord.

Bestuur terugbrengen van 7 naar 5 bestuursleden
Alles overziende stelde het bestuur voor om het aantal bestuursfuncties binnen het bestuur terug te brengen van zeven naar vijf bestuursleden. Zijnde secretaris/bestuurslid HO-Berichten, penningmeester, voorzitter, bestuurslid ruilbeurs en webmaster. Dit wordt door de vergadering besloten.

Benoeming tot erelid
Dik van Buren heeft 23 jaar lang vier keer per jaar de ruilbeurs van onze vereniging georganiseerd. Lees meer in het bericht ‘Laatste beurs voor ruilbeursorganisator Dik van Buren’. Het voorstel van het bestuur om Dik van Buren tot erelid te benoemen werd met applaus beantwoord.

De benoeming van Dik tot erelid wordt bevestigd door een ferme handdruk van de voorzitter (foto’s Bennie van Meurs).

Overige agendapunten
Voor de overige besproken punten zult u geduld moeten hebben tot HO-Modelautoberichten 212 op uw deurmat ploft. Nou 1 ding dan nog: De door Ben Veerbeek georganiseerde Modelbouwdag wordt gehouden op 19 september 2020.

Arnold Tamminga