Frank Schneider

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 104)
  • Auteur
    Berichten
  • In antwoord op: Vliegveld #55062
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Erg mooi. Leuk thema.

    In antwoord op: Tekeningen van der Boom #41097
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Van deel 1 heb ik een 1ste druk! Prachtig nostalgisch boekje en ook bruikbaar in onze schaal. Ik wist niet dat er ook een deel 2 van bestond.
    Inhoud deel 1:
    Crossley-DAF opleggerbus
    Mack-Nedam aanhangwagen (Butagas)
    Diamond T machinetrailer (trekker + dieplader met dragline)
    Daf-Metz ladderwagen
    Krupp-Sudwerke Touringcar (Duitsland)
    Diamond-T met Coles kraan (in Nederland gebouwd bij Nellen/Nelson)
    Kromhout-DAF tankoplegger (Shell)
    Ford-DAF houtoplegger (rongenoplegger met pendelassen)
    Mack-Bavo kipper
    DAF-DAF-losser A.T.O.

    In antwoord op: Spyker 60-HP 1903 #29172
    Frank Schneider
    Deelnemer

    De Alt Berlin wielen hebben een diameter van 9mm en hebben lekker veel spaken. De nu gebruikte wielen hebben een diameter van 11,5mm, net iets te groot en niet zo veel spaken. Ergens daar tussen in zou 10 a 10,5mm diameter en veel spaken ideaal zijn.

    In antwoord op: Commer Walk Thru #28138
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Inderdaad, Marc, inmiddels gecorrigeerd.

    In antwoord op: Commer Walk Thru #28133
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Commer 1959 BF Ice Cream

    Verbouwd: oktober 2015

    Oorspronkelijk model: Lesney 19-a


    Ontlakt in de remolie


    In de primer


    Gespoten in 2 kleuren

    Alternatief: Modelbouw Visser MVGB-001 model losse kap (3D-print) zonder bodemplaat en wielen.

    In antwoord op: Commer Walk Thru #28129
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Commer Walk-Thru 1971
    Verbouwd: oktober-november 2015


    Oorspronkelijk model: Husky (Corgi) 47-b via Marktplaats

    Wielen: geveerd via ventielslangetjes! (in het onderstel zitten de assen opgehangen in sleufjes).
    Interieur:
    Kleur: lichtgrijs (Tamiya primer) + blanke lak, i.v.m. de juiste kleur. En wit gespoten. Zwart (bumpers en spatborden glans, raamrubbers mat) met een penseel geschilderd.

    Commer Walk-Thru 30cwt (kleinste).
    Zover ik tot nog toe kan bekijken is dit een type KB400, een 2 of 3 tons versie met een wielbasis van 3439mm (omgerekend 39,4mm). De neus van de Husky is de dieselversie, die alleen gebruikt werd als geldwagen. Dan waren de onderste zijruitjes echter dicht en zat er aan de rechterzijde een extra schuifdeur.
    Kenteken: “BV-42-95” (Decals: Joost Scale Parts Decal NL002).

    Vering d.m.v. ventielslangetjes

    Alternatief: Modelbouw Visser MVGB-002 losse kap, zonder bodemplaat en wielen bij Cor van der Meijde: http://www.dutchart-models.nl/p-1a/

    Modelbouw Visser


    Ontlakt in de remolie


    en in de primer, het dakluik gedicht


    Dak wit en body grijs gespoten en de spatborden en bumpers zwart


    Decals: Joost Scale Parts Decal NL002

    In antwoord op: Itala Model 36/45 ca 1907 #26225
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Eindelijk de – eerder geposte – beide Itala’s voorzien van passende decals:
    – links de Itala 35-40 hp 1907 “Targa Florio” naast
    – rechts de Itala 35-40 hp 1906 “Peking-Paris winner”
    Op basis van verbouwde Ferrero modellen (schaal 1:84).

    Moeilijk om scherp te krijgen in deze schaal.


    Let op de tekst in beide grilles.

    In antwoord op: HO-Berichten 192 is naar de drukker #25973
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Ligt hier in De Rijp op de mat. Mooi nummer weer!

    In antwoord op: HO-Berichten 191 wordt gedrukt #25016
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Ik zal alvast wat ruimte maken in de vitrine, Ron.

    In antwoord op: Gezocht Masterpiece Bugatti #20433
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Tja, Jeroen, dat wordt nog lastig denk ik.
    Er zijn er zo weinig uitgegeven dat in de 1:87 groep op Facebook werd gevraagd of de modellen überhaupt ooit wel zijn geleverd. Nou dat zijn ze wel; ik heb zelf een T35T en laatst op Marktplaats een T57 Atlantic gescoord. Naar de T50 ben ik zelf ook nog op zoek. Dubbel heb ik dus ook niet. In de winkel heeft bijna niemand deze modellen ooit gezien.

    In antwoord op: Rolls Royce Phantom I Exp. Sp. Tourer 1926 #19798
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Ik beloof de volgende keer betere foto’s aan te leveren voor het clubblad, beste lezers.

    Rolls Royce Phantom I Experimental Sports Tourer 1926 (Barker & Co carrosserie)

    Gebouwd: augustus-december 2014

    Dit is een verbouwd model van Alt Berlin (111006). Oorspronkelijk zijn dit kant en klare modellen gemaakt door Anguplas. EKO uit Spanje nam de modellen over, bewerkte de mallen en bracht de modellen uit als kits in de serie ‘Genovevas’ in 1979. Uiterlijk zijn alleen de wielen en enkele details gewijzigd. Ze zijn maar 2 jaar verkrijgbaar geweest, ook onder de naam Model International, Aneste en On The Road.

    http://www.87thscale.info/alt_berlin.htm

    Op de bodemplaat staat dat dit een Rolls Royce Phantom II is, maar het blijkt toch echt een Phantom I uit 1926 te zijn, een van de Silver Ghost afgeleid chassis met een andere 40/50 hp 6 cilinder motor van 7668cm3 en een Experimental Sports Tourer carrosserie van Baker. De Phantom I, ook wel the New Phantom overbrugde de periode tussen de Silver Ghost en de Phantom II, die pas in 1929 verscheen. Het totaalgewicht is maar liefst 2100kg(!) en dan zit er nog niet eens een dak op. De kleur suggereert dat dit een Engelse raceauto is, maar behalve een enkele rally zal er niet mee geracet zijn lijkt mij.

    De aanleiding voor de verbouw was dat ik in 2012 deze Rolls Royce Phantom I fotografeerde, bij een hotel in Slenaken, tijdens een voorjaarsvakantie. s’ Nachts werden ook de voorstoelen nog afgedekt door een op maat gemaakte hoes, met uitstulping voor het stuur. Met een motorfietsslot werd een voorwiel geblokkeerd! Het model kwam me bekend voor en na thuiskomst bleek er inderdaad en gebouwd model in mijn vitrine te staan van Alt Berlin nummer 1006.

    Om dit model ‘origineel’ te houden (wat bij een gebouwd en geschilderd kunststof kitje natuurlijk maar de vraag is) werd besloten nog een tweede model aan te schaffen voor de verbouw. Overigens vraag ik me af of er op het origineel zo’n lange stoffen kap heeft gezeten; ik ken alleen foto’s van een bedekking van de voorste zitplaatsen. Waarschijnlijk was in die tijd geen exemplaar identiek. De achterste zitplaatsen zijn gesloten door een metalen (of houten?) plaat over de carrosserie. Op de foto’s die ik maakte heeft de auto deels een stoffen afdekking en deels een scharnierende klep daarachter.

    De wielbasis in 1:1 is: 3800mm, dat is 43,7mm in 1:87. Het model had een kleinere wielbasis, maar heeft (nu, zie onderstaand) een wielbasis van 42mm, dus de schaal zal circa 1:90. Overigens heb ik de indruk dat het Alt Berlin model iets te klein uitgevallen is.
    Zelfs nu blijkt het nog moeilijk aan exacte gegevens te komen, dat zal in de zeventiger jaren niet beter geweest zijn.
    Het kenteken van het origineel (AM-34-33) heeft eind 2014 volgens de RDW de status ‘geëxporteerd’ (de gegevens blijven 2 jaar geregistreerd), dus de auto is niet meer in Nederland.

    http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=668587

    Over de verbouw van dit model heb ik – niet voor het eerst – een aantal maanden gedaan. Als een model af is kijk ik na een tijdje nog eens goed en besluit ik tot weer een verbetering. Soms vind je na een tijdje een nog weer betere foto. Zo is de wielbasis verlengd naar 42mm door de vooras naar voren te zetten, dit sluit beter aan bij de vorm van de voorspatborden. Overeenkomstig voorbeeldfoto’s werden er nog meer veranderingen toegepast. Het onderste deel van de voorspatborden werd verlengd naar het chassis toe. De stoffen kap werd verwijderd. De treeplanken moesten worden verwijderd om de carrosserie enigszins naar onderen te verlengen. Daarna werden ze weer aangebracht. Er werd een beter dashboard aangebracht, omdat het stuur toch naar rechts verplaatst moest worden. De aangegoten koplampen werden van de grille afgesneden en door vrijstaande, grotere uit de rommelbak vervangen. Ook werd er gelijk een 3e koplamp en een bermlicht op de rechter raamstijl aangebracht. De 3 koplampen werden van glittersteentjes voorzien. Onder de achterspatborden hangen kleine achterlichtjes (die ook bij het 1:1 exemplaar wel eens later bevestigd zouden kunnen zijn). De nieuwe radiatordop is een heel klein schroefje, een Flying Lady heeft deze Rolls Royce op de foto’s niet (misschien is deze afneembaar i.v.m. diefstal?) en ontbrak ook bij mijn gekochte model. Vervolgens werden er nog zijruiten aangebracht, hangend aan de raamstijlen. Achter de achteras kwam nog een tank met vulopening. Op foto’s op internet vond ik nog het ‘traject’ van de uitlaat, die natuurlijk ook niet kan ontbreken.
    Het model is handgeschilderd in een soort British Racing Green, door een groen en zwart te mengen). De wielen zijn zwart met zilveren naven en banden in mat donkergrijs, de afdekhoes over de achterbank is matzwart. Op de motorkap en de treeplanken heb ik eerst nog een zilverbies geschilderd, vóór de invulling met groen. De bovenzijde van de treeplanken is weer matzwart. Het interieur en dashboard zijn bruin (dit voor het contrast met het donkere groen, dit is echter niet conform de werkelijkheid). Deze kleur is ook gebruikt voor het roestige deel (circa 3/4) van de uitlaat; alleen het laatste stuk is glanzend zwart. Echter de voorste bladveren in de kleur roestbruin bleek geen succes, dit gaf een rommelige indruk, alsof er iets was vergeten te schilderen. Ook zijn er geprinte kentekenplaten aangebracht: AM-34-33.

    Het merk Matrix komt in 2015 met een blauw/witte Phantom I Experimental in schaal 1/43. Dit model heeft een geopende achterbank. Misschien kan ik nog wat details van foto’s van dit detail overnemen.

    Geïnspireerd door het forum van onze Duitse zustervereniging http://www.mo87.de vind ik het leuk oudere automodellen (ook als ze min of meer ‘toevallig’ rond de schaal 1:87 zijn) te verbeteren. Dit model van Alt Berlin bewijst dat je vrij eenvoudig tot een leuk resultaat komt. Aan de hand van voorbeeldfoto’s en internet is het leuk tot een beter resultaat te komen. Je bouwt zo een uniek model. Wel moet je je afvragen of dat slecht gedetailleerde model nu niet eens een zeldzame modelklassieker is!

    http://www.87thscale.info/alt_berlin.htm

    In antwoord op: stroomafnemer voor eheim trolleybus #19292
    Frank Schneider
    Deelnemer

    In 1963 heeft Brawa Eheim overgenomen. Item 6110S is een conversie stroomafnemer om oudere Eheim bussen te laten rijden op de nieuwere Brawa bovenleiding en schakelaars.

    In antwoord op: Itala Model 36/45 ca 1907 #19207
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Loop ik bij De Slegte tegen het boek “Peking to Paris – Across two continents in an Itala” uit 1908 (druk 1972) van Luigi Barzini (1874 Orvieto) aan!

    In antwoord op: Itala Model 36/45 ca 1907 #18630
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Ze zijn gewoon recht hoor, Bennie, haha. Maar ik denk dat je doelt op de andere details en het geheel.

    In antwoord op: Itala Model 36/45 ca 1907 #18601
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Eindelijk de tweede Itala ook klaar:

    Links de 1906 “Targa Florio” en rechts de 1907 “Peking-Paris winner”.
    Vervolgens zal ik mij nu maar eens gaan toeleggen op het tekenen van de bijbehorende decals. Althans eerst het leren omgaan met het tekenprogramma.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 104)