- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 stemmen, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door j.gerfen@outlook.com.
- AuteurBerichten
- 9 februari 2017 om 06:53 #27075Ron van der VelpenDeelnemer
Voor de Liebherr LTM1350-6.1 van Haegens Elsendorp maak ik er toch maar een ballastcombinatie bij met o.a. deze Volvo FH16-750. Er ontbraken nog wat decals voor de kraan, dus als je dan toch aan het tekenen bent……….
Maar eerst maar eens de standaardtoren vervangen door een kastenwand achter de cabine.
Lekker ouderwets snijden uit Evergreen 0,25 en 0,50 mm en natuurlijk potlood en liniaal haha9 februari 2017 om 19:44 #27076JurgenModeratorMooi Ron!
Heb jij exacte maten/maattekeningen van die kastenwand? Of doe je dat op het ‘oog’?
Neem aan dat de basis van de kastenwand dikker is dan de 0,25 en 0,5 mm, toch?
Groet,
Jurgen9 februari 2017 om 22:35 #27077Ron van der VelpenDeelnemerDe tekeningen liggen er letterlijk onder Jurgen.
Maar ik zal mijn methode wel even toelichten: ik teken (vanwege mijn werk) regelmatig met Autocad (2D). Ik zoek eerst goede maattekeningen van bijvoorbeeld cabines op, die importeer ik in Acad. Hetzelfde doe ik met (liefst eigen en recht genomen) voorbeeldfoto’s.
Dan is het een kwestie van die afbeeldingen verschalen tot 1:87 en daarover kan ik dan mijn decals tekenen en/of (zoals bij dit model) de kastenwand overnemen. Ik heb nu dus geen maten van het origineel genomen, maar maten gerelateerd aan foto’s.
Dan een kwestie van de tekening in 1:1 afdrukken naar papier. Hoezo 1:1? Ik heb de tekening immers al in 1:87 gemaakt. En dan op Evergreenplaat met potlood de hoekpunten aangeven en uitsnijden.Als je tussen de regels door leest (of kijkt op mijn foto’s) zie je dat ik het tekenwerk voor de decals al op orde heb.
De basis van de kastenwand is 0,50 mm, de deuren zijn uit 0,25 erop gelijmd, zie bijgaande voorbeeldfoto.
15 februari 2017 om 06:35 #27157Ron van der VelpenDeelnemerOmdat de Nooteboom ballastoplegger van Haegens op enkelluchtbanden staat (385/65R22.5??), vond ik het nodig om de spatborden dan ook maar te versmallen. Kwestie van overtollig materiaal wegsnijden en op de as aan weerszijden een afstandsbus plaatsen.
Bijkomend voordeel van het versmallen van de spatborden: de stuuruitslag neemt met 10 graden toe!
18 februari 2017 om 20:19 #27241Ron van der VelpenDeelnemerOmdat Herpa de ballastoplegger levert waarbij de achterbumper aan het chassis gemonteerd is, was het zaak om dat aan te passen. Dan vallen nog meer zaken op, die je dan maar meteen meeneemt.
De achterlichtunit loopt nu aan de voorzijde van het bumperframe langs, de afdekplaat aan de achterzijde van het chassis is afgeschuind.
Het gehele bumperframe zit voorlopig aan het laatste asstel gekleefd met Pritt-stift. Hierdoor kan ik zien of alles goed zit, maar ik kan de boel nog makkelijk loshalen voordat de verfspuit erover gaat. Het oogt nu nog wat ruw, maar het is de proefpassing.
Het kopschot heeft Herpa recht uitgevoerd, maar het voorbeeld bij Haegens in afgeschuind.
Dan is nog maar een kwestie van kopschot aan weerskanten inkorten, de haakse hoek van de opleggervloer afschuinen en uit 1,5mm Evergreen er een nieuw, schuin gemonteerd, kopschot terugzetten.
19 februari 2017 om 13:35 #27242JurgenModeratorMooi Ron! Leuk die ‘voor’ en ‘na’ foto’s van de achterlichtunit.
1 maart 2017 om 06:45 #27402Ron van der VelpenDeelnemerGisteravond maar eens even de fietsvangers aangepast, of liever gezegd nieuw gemaakt. Dankzij goede voorbeeldfoto’s van Jack, kon ik dit mooi natekenen en vervolgens uit Evergreen 0,50×0,75 en plaat van 0,50 uitsnijden.
De foto’s zeggen voldoende…………4 maart 2017 om 20:09 #27457Ron van der VelpenDeelnemerHet zijn kleinigheidjes, maar Herpa heeft de steunpoten en -voeten hoekig uitgevoerd, waarbij die bij het origineel rond zijn.
Uit Evergreenplaat 0,5mm met een gatentang 2 plaatjes rond 3 mm gemaakt. In het midden een gaatje rondje 1 mm, waar dan een staafje 1 mm in gelijmd wordt.
Die verbeterde fietsenvangers zijn wel leuk, maar aan 1 zijde heb je daar ook nog de opbergplaats voor het reservewiel. Dus nu eerst maar daarvoor een frame gemaakt.
En dan ziet het geheel er momenteel (vanwege nog uit te voeren schilderwerk, is het weer even met Pritt-stift gehecht) zo uit:
En de andere zijde:
Als laatste een blik onder de zwanehals door:
28 april 2017 om 07:43 #28249Ron van der VelpenDeelnemerHoog tijd voor een update!
Mijn tekenwerk voor de extra decals werd (met goede bedoelingen!) door de leverancier aangepast. Hier was ik niet tevreden mee, maar na wat overleg en aanpassingen is er dan eindelijk een decalset gekomen waar ik wel tevreden mee ben. Op de bovenste arm zie je hoe ik het niet wilde, de onderste is stukker beter
Dus, nu de decals goed zijn, moet er nog e.e.a. in de kleur blauw gespoten worden:
Ondertussen bleken mijn decals voor de spatlappen toch net iets breder dan de spatlappen zoals ik die had aangepast. Dan maar even 12 nieuwe spatlappen maken (hier nog zonder matte blanke lak)
Nadeel van het spuiten van de opleggervloer is dat het “hout” van Herpa ook verdwijnt. Dan maar even zelf een extra decal daarvoor gemaakt:
En ja, tijdens het afmonteren probeer je toch zoveel mogelijk details nog aan te brengen. De achterlichten zijn niet 100% conform voorbeeld, maar dat laat ik maar zo
En dan begint het verdere decalplakken (let ook op de toplampen in de dakspoiler)
En dan is op Koningsdag 2017 de ballastoplegger van de Koninklijke Nooteboom dan wel gereed:
En dan nu maar eerst verder om de Volvo FH16-750 verder af te monteren……………
28 april 2017 om 20:34 #28266Ron van der VelpenDeelnemerHeerlijk, zo’n dag vrij!
Vandaag dan ook de Volvo FH16-750 geheel klaar gekregen. Ik denk dat de foto’s genoeg zeggen?En dan tot slot de totale combinatie (met dank aan iPhone voor de mindere scherptediepte
Nu weer verder bouwen aan datgene waar het begon: de Liebherr LTM1350-6.1
6 mei 2017 om 10:19 #28356j.gerfen@outlook.comDeelnemerIk heb het even doorgenomen Ron, maar “chapeau”, prachtig resultaat ! Super model geworden met perfecte detaillering ! Groet, Jeroen Gerfen
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.