Rolls Royce Phantom I Exp. Sp. Tourer 1926

Home Forums Personenauto’s Rolls Royce Phantom I Exp. Sp. Tourer 1926

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #14991
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Na wat opmerkingen na een Facebook-presentatie heb ik deze Rolls Royce Phantom I Experimental Sports Tourer 1926 (Barker carrosserie) nogmaals verbeterd (betere koplampen, gewijzigde voorspatboden en verbeterde afwerking banden).


    Het model is een verbeterde Alt Berlin kit (On The Road serie), aan de hand van foto’s van de echte (destijds met NL-kenteken). Op de onderzijde staat dat het een Phantom II is, maar dit is niet juist.

    De echte (Slenaken 2012):

    De Alt Berlin kits zijn nog wel te vinden via FVC-decals.
    Ik ben nog op zoek naar goede wielen, of eventueel donor modellen, wie helpt?

    #19798
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Ik beloof de volgende keer betere foto’s aan te leveren voor het clubblad, beste lezers.

    Rolls Royce Phantom I Experimental Sports Tourer 1926 (Barker & Co carrosserie)

    Gebouwd: augustus-december 2014

    Dit is een verbouwd model van Alt Berlin (111006). Oorspronkelijk zijn dit kant en klare modellen gemaakt door Anguplas. EKO uit Spanje nam de modellen over, bewerkte de mallen en bracht de modellen uit als kits in de serie ‘Genovevas’ in 1979. Uiterlijk zijn alleen de wielen en enkele details gewijzigd. Ze zijn maar 2 jaar verkrijgbaar geweest, ook onder de naam Model International, Aneste en On The Road.

    http://www.87thscale.info/alt_berlin.htm

    Op de bodemplaat staat dat dit een Rolls Royce Phantom II is, maar het blijkt toch echt een Phantom I uit 1926 te zijn, een van de Silver Ghost afgeleid chassis met een andere 40/50 hp 6 cilinder motor van 7668cm3 en een Experimental Sports Tourer carrosserie van Baker. De Phantom I, ook wel the New Phantom overbrugde de periode tussen de Silver Ghost en de Phantom II, die pas in 1929 verscheen. Het totaalgewicht is maar liefst 2100kg(!) en dan zit er nog niet eens een dak op. De kleur suggereert dat dit een Engelse raceauto is, maar behalve een enkele rally zal er niet mee geracet zijn lijkt mij.

    De aanleiding voor de verbouw was dat ik in 2012 deze Rolls Royce Phantom I fotografeerde, bij een hotel in Slenaken, tijdens een voorjaarsvakantie. s’ Nachts werden ook de voorstoelen nog afgedekt door een op maat gemaakte hoes, met uitstulping voor het stuur. Met een motorfietsslot werd een voorwiel geblokkeerd! Het model kwam me bekend voor en na thuiskomst bleek er inderdaad en gebouwd model in mijn vitrine te staan van Alt Berlin nummer 1006.

    Om dit model ‘origineel’ te houden (wat bij een gebouwd en geschilderd kunststof kitje natuurlijk maar de vraag is) werd besloten nog een tweede model aan te schaffen voor de verbouw. Overigens vraag ik me af of er op het origineel zo’n lange stoffen kap heeft gezeten; ik ken alleen foto’s van een bedekking van de voorste zitplaatsen. Waarschijnlijk was in die tijd geen exemplaar identiek. De achterste zitplaatsen zijn gesloten door een metalen (of houten?) plaat over de carrosserie. Op de foto’s die ik maakte heeft de auto deels een stoffen afdekking en deels een scharnierende klep daarachter.

    De wielbasis in 1:1 is: 3800mm, dat is 43,7mm in 1:87. Het model had een kleinere wielbasis, maar heeft (nu, zie onderstaand) een wielbasis van 42mm, dus de schaal zal circa 1:90. Overigens heb ik de indruk dat het Alt Berlin model iets te klein uitgevallen is.
    Zelfs nu blijkt het nog moeilijk aan exacte gegevens te komen, dat zal in de zeventiger jaren niet beter geweest zijn.
    Het kenteken van het origineel (AM-34-33) heeft eind 2014 volgens de RDW de status ‘geëxporteerd’ (de gegevens blijven 2 jaar geregistreerd), dus de auto is niet meer in Nederland.

    http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=668587

    Over de verbouw van dit model heb ik – niet voor het eerst – een aantal maanden gedaan. Als een model af is kijk ik na een tijdje nog eens goed en besluit ik tot weer een verbetering. Soms vind je na een tijdje een nog weer betere foto. Zo is de wielbasis verlengd naar 42mm door de vooras naar voren te zetten, dit sluit beter aan bij de vorm van de voorspatborden. Overeenkomstig voorbeeldfoto’s werden er nog meer veranderingen toegepast. Het onderste deel van de voorspatborden werd verlengd naar het chassis toe. De stoffen kap werd verwijderd. De treeplanken moesten worden verwijderd om de carrosserie enigszins naar onderen te verlengen. Daarna werden ze weer aangebracht. Er werd een beter dashboard aangebracht, omdat het stuur toch naar rechts verplaatst moest worden. De aangegoten koplampen werden van de grille afgesneden en door vrijstaande, grotere uit de rommelbak vervangen. Ook werd er gelijk een 3e koplamp en een bermlicht op de rechter raamstijl aangebracht. De 3 koplampen werden van glittersteentjes voorzien. Onder de achterspatborden hangen kleine achterlichtjes (die ook bij het 1:1 exemplaar wel eens later bevestigd zouden kunnen zijn). De nieuwe radiatordop is een heel klein schroefje, een Flying Lady heeft deze Rolls Royce op de foto’s niet (misschien is deze afneembaar i.v.m. diefstal?) en ontbrak ook bij mijn gekochte model. Vervolgens werden er nog zijruiten aangebracht, hangend aan de raamstijlen. Achter de achteras kwam nog een tank met vulopening. Op foto’s op internet vond ik nog het ‘traject’ van de uitlaat, die natuurlijk ook niet kan ontbreken.
    Het model is handgeschilderd in een soort British Racing Green, door een groen en zwart te mengen). De wielen zijn zwart met zilveren naven en banden in mat donkergrijs, de afdekhoes over de achterbank is matzwart. Op de motorkap en de treeplanken heb ik eerst nog een zilverbies geschilderd, vóór de invulling met groen. De bovenzijde van de treeplanken is weer matzwart. Het interieur en dashboard zijn bruin (dit voor het contrast met het donkere groen, dit is echter niet conform de werkelijkheid). Deze kleur is ook gebruikt voor het roestige deel (circa 3/4) van de uitlaat; alleen het laatste stuk is glanzend zwart. Echter de voorste bladveren in de kleur roestbruin bleek geen succes, dit gaf een rommelige indruk, alsof er iets was vergeten te schilderen. Ook zijn er geprinte kentekenplaten aangebracht: AM-34-33.

    Het merk Matrix komt in 2015 met een blauw/witte Phantom I Experimental in schaal 1/43. Dit model heeft een geopende achterbank. Misschien kan ik nog wat details van foto’s van dit detail overnemen.

    Geïnspireerd door het forum van onze Duitse zustervereniging http://www.mo87.de vind ik het leuk oudere automodellen (ook als ze min of meer ‘toevallig’ rond de schaal 1:87 zijn) te verbeteren. Dit model van Alt Berlin bewijst dat je vrij eenvoudig tot een leuk resultaat komt. Aan de hand van voorbeeldfoto’s en internet is het leuk tot een beter resultaat te komen. Je bouwt zo een uniek model. Wel moet je je afvragen of dat slecht gedetailleerde model nu niet eens een zeldzame modelklassieker is!

    http://www.87thscale.info/alt_berlin.htm

    #19800
    Fokko
    Deelnemer

    Leuk verslag van een bijzonder mooi voertuig. De kitjes van On the Road zijn overigens nog wel verkrijgbaar: http://www.fvc-decals.nl/shop?page=details&prod=625&cat=35&group=0

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.