- This topic has 4 reacties, 4 stemmen, and was last updated 4 years, 4 months geleden by Bromsnor.
-
AuteurBerichten
-
22 september 2020 om 16:49 #48761BromsnorParticipant
Graag hoor ik jullie ervaringen aangaande het schilderen van (kunststof) modellen met:
*Verf, verdun baar met terpentine, bijv. Humbrol, Revell, enz.
*Verf, verdun baar met water.
Mij word n.l. aangeraden over te stappen, als de potjes leeg zijn natuurlijk, op verf op waterbasis.
Verzamelaarsgroet,
Jan Stam.
24 september 2020 om 17:51 #48797bennieModeratorIk zweer bij Humbrol verf. deze verf vloeit mooi uit. Heb ook wel eens Revell op waterbasis geprobeerd maar was geen succes. Er zijn ook zogenaamde Metalcoate verven van Humbrol te koop. Die kan ik ook aanraden.
Voor het aantippen van lampjes en andere kleine vlakken gebruik ik ook nog wel eens Tamiya verf, daar deze snel droogt.
Spuiten doe ik met spuitbussen waarbij ik de beste resultaten met de spuitbussen van Belton haal. Overigens gebruik ik als grondverf alu-kleurige verf want die dekt het beste op verschillende kleuren ondergrond.
26 september 2020 om 18:42 #48843JoskeParticipantHumbrol is om te kwasten gewoon goed, Revell verf gebruik ik niet omdat dat niet bevalt.
Als primer gebruik ik de Tamiya en als die niet voorhande is de primer van Motip. Het suiten doe ik met bussen van Motip omdat mijn automaterialen zaak een hele lange stelling heeft met honderden bussen en die ook nog goedkoop in aanschaf zijn.
Maar vanwaar het aanraden om over te gaan op watergedragen verf?? vanwege het milieu? Ik vind dat je best rekening mag houden met het milieu maar dat je daarbij zo ver gaat om ook het kleine beetje goede verf te vervangen door rommel gaat een beetje ver in mijn ogen.
27 september 2020 om 18:05 #48844MarcParticipantIk spuit al mijn verf met een airbrush (Harder en Steinebeck Evolution 0.4 mm naald) en vindt het pigment in de Humbrol verf niet fijn genoeg. En het drogen duurt veel te lang tussen de lagen, meer dan een dag.
Acryl verf van bv Schmicke, Vallejo, Mig enz zijn zeer fijn gepigmenteerd en drogen heel snel. Reinigen van je spuit is ook zo gedaan en het stinkt veel minder. Veel verdunnen, hele dunne laagjes en na 10 tot 15 minuten wachten kan een volgende laag er op. Dit is ook heel handig voor ingewikkelde afplak sessies.
Ik spuit ook met autolak op kleur gemaakt, meestal is dat white spirit of (eco) thinner gedragen verf. Werkt ook heel goed en droogt ook snel (meestal <1 uur). Daar moet wel een blanke lak laag op (hoogglans, zijdemat).
Details aanstippen of verven met acryl verf van bovengenoemde merken gaat ook heel goed. Het voordeel van bovengenoemde merken is dat het in pipetflesjes zit, je kan de verf druppelen zoveel als je nodig hebt. Dat lukt met die blikjes verf niet tot nauwelijks dus minder verf verspilling.
Nadat ik eenmaal acryl verf heb geprobeerd ben ik om. Ik heb een ladekast vol staan met Revell, Humbrol en Testors verf, ik gebruik het zelden meer. Ik gebruik wel een spuitmasker bij het airbrushen voor mijn eigen gezondheid.
30 september 2020 om 16:36 #48864BromsnorParticipantBedankt allen voor de tips!
Er was mij aangeraden om waterverf te gebruiken:(1) Dezelfde kwaliteit
(2) Kwastjes makkelijker schoon te maken
Airbrush doe / heb ik niet.
Wel eens een spuitbus uit de automaterialenzaak.
Inderdaad rijen met spuitbussen.
Maar hoofdzakelijk werk ik toch met kwastjes en Humbrol en Revell.
Met name blanke lak, is bij de een beter als bij de ander, o.a. vergelen!
Groet en bedankt.
Jan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.