M.A.N “Pausbacke” Adelbert Wandt – ESSO

Home Forums Vrachtauto’s M.A.N “Pausbacke” Adelbert Wandt – ESSO

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #20773
    bennie
    Moderator

    Deze M.A.N Pausbacke heeft iets vreemds
    De trekker heeft 6×4 aandrijving, 10 banden maar van de zijkant gezien lijkt het alsof het een voorloopasser is. Waarom Wiking of de Post Museums Shop voor deze uitvoering gekozen heeft? Wie weet het?

    Is er overigens wel een M.A.N Pausbacke trekker in 6×2/4 in het echt geweest? Ik weet wel dat Mercedes toentertijd de LPS.333 had

    foto van Bennie van Meurs.

    #20782
    Arnold
    Moderator

    Henschel heeft ook 6×4/4 trekkerchassis gehad. Overdorp had er veel van. Van MAN weet ik helaas niet veel.

    #20783
    bennie
    Moderator

    Ja, die Henschel was ook een eenmalige constructie die verder geen enkele vrachtautofabrikant toepaste. Het was een 3as trekker met aangedreven voorloopas. Ik kan mij herinneren dat ik vroeger meerdere Siku Henschels met deze asformule in mijn speelgoedverzameling had.
    Er reden daar in Duitsland wel meer “vreemde” trekkers rond. Zo reden er ook 6×4 trekkers met enkele banden rondom (6 stuks dus). Vaak werden deze gebruikt voor het trekken van tankopleggers.
    Pas eind jaren ’60 verschenen voorloopastrekkers en trekkers met hefbare, enkellucht sleepas op de Duitse markt. Dit was het gevolg van EEG voornemen om 38 ton’s combinaties in Europa toe te laten. Vaak werd er dan gekozen voor een 3as trekker en een tandemas oplegger.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.